Kontrollera sina impulser- Hur??

M

mammzan

Har en 3½åring, en pojke, som är så fruktansvärt impulsiv. När vi äter kan han rätt som det är slänga gaffeln i huvudet på den som sitter mittemot. Man kan aldrig lämna något framme, går han förbi en bunke på köksbänken så - swisch så far den i golvet. Han kan sitta med storebror helt lungt och se tv och helt plötsligt får brorsan en fjärrkontroll i huvudet! Behöver jag tillägga att vi har tusentals gråtoch skrikstunder varje dag? Till saken hör att han är mitt femte barn och iallt nummer åtta i familjen, och varken jag eller min man har upplevt något liknande förut!:eek:
Lite pinsamt är att jag läser till förskollärare, jobbar i förskolan och BORDE alltså veta vad jag ska ta mej till men icke:o! Är det någon som har några tips eller tankar att dela med sig av?
 
Sv: Kontrollera sina impulser- Hur??

Tanken som slår mig först är att det kanske är så att det är hans sätt att få uppmärksamhet. Är ni många i familjen så kanske han känner att han på något sätt behöver få er att märka just honom.

Sen någonstans känner jag igen det på min egen obstinata treåring, som just nu kastar saker omkring sig och gärna viftar okontrollerat med diverse pinnar och grejer... Jag tror det växer bort. (hoppas....)
 
Sv: Kontrollera sina impulser- Hur??

Förstår att det låter som en stor familj, men faktum är att nu har bara 2 av barnen boende här, resten är utflugna. Jag tror också att det är uppmärksamhet han vill ha, men det blir så jobbigt att vi bägge två måste vara 100% uppmärksamma på honom hela tiden. Hans storebror (9år) drar sig mer och mer undan, för att slippa få grejer i huvudet mm. Vi kan inte prata med någon annan, prata i telefon är ett skämt.. Jag hoppas att du har rätt- det växer bort!
 
Sv: Kontrollera sina impulser- Hur??

Jag tänkte samma tanke som Djurjouren.
 
Sv: Kontrollera sina impulser- Hur??

prata med läkare, det låter som att din pojk har symptomen för ADHD..

jo jag vet vad jag pratar om.. jag började utredas för ADHD 7 januari i år och blev diagnosticerad med ADHD 12 februari, håller på att prova ut medicin nu..

och jag har sett bara såååå många som inte vill medicinera sina barn för att dom blir helt andra personer.. det blir man inte.. det enda som man lär sig att tänka på är att man kanske inte ska kasta dom där grejerna i huvudet på folk och att man kanske inte behöver få världens utbrott för att syskonet säger något idiotiskt vid matbordet..
man blir sig själv.. det som är en själv.. man är inte utbrott och fysiskt våld.. det är negativa saker.. dom tonas ner med medicin..
och visst jag kan "spela ut" utbrott och sånt fortfarade, jag vet ju exakt hur man gör (har ju varit sådan i 24 år ;) ) men jag tänker bara en halv sekund och finner aktionen onödig istället..
förut var utbrott och fysiskt våld nödvändigt.. och jag har inte varit våldsam så jag slagit ner folk, mer kastat sönder möbler och slitit sönder kläder och slagigt sönder grejer...

men prata med läkare först och främst om ni kan påbörja en utredning.. :idea:
 
Senast ändrad av en moderator:

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp