Bukefalos 28 år!

Konvertera färdig foder till "eget foder"

busigdemon

Trådstartare
Har surfat bak 15 sidor här på Foder forumet på buke utan att direkt hitta nån hjälp (bortsett ifrån att ringa foderrådgivare på SLU, men tänkte kolla här först).
Har ett digivande (fölet är lite över en månad gammal) sto som börjar fall ur.
Då stoet är utav "äldre karaktär" samt har haft fång förut (inte iår). Så vill jag inte fortsätta med pellets fgodret just på grund utav socker och allt vad sånt heter. Hon får just nu ca 2 kg Kr*fft 125, fri tillgång på bete som tyvärr inte är gödslat de sista åren (vuxna hästar blir tjocka, unghästarna ser fina ut, me stoet behöver mer).
Vet att lusern ev soja kan vara bra att ge henne (ur protein synpunkt).

Men hon ratar lusern och har alltid gjort pellets som hackad (vill inte blanda ut med betfor pga socker).
Är Havre + Korn ett alternativ?
Hur ter man sig med bara en häst på havrekross utan att den hinner förlora näringen (vi får inte he hel havre för då får vi inte rida på "fälten" för bönderna)?
Samt om man ska komma upp i samma "giva", hur doserar man då? Vet att det skiljer ENORMT titt som tätt, men riktlinjer att gå efter tills man fått balans på henne.
 
Sv: Konvertera färdig foder till "eget foder"

Börja med att räkna hur mycket hon får via kraftfodret idag. Sedan får du gå upp från de värdena. Jag har i vissa fall gett fri tillgång på kraftfoder till ston som varit illa däran, men det är ju extremt.

Provat Salsas gräspellets? Digivande ston kräver ju enormt, kolla hur mycket hon får idag och jämför med tabellvärden och om det stämmer någorlunda överens.
 
Sv: Konvertera färdig foder till "eget foder"

Jag tror inte krossad havre tappar näringen så fort, däremot kan den härskna fort!

Har du provar Kvarnbyfoders lucern, Vitafor Lucern, många hästar äter den fast de inte äter annan lucern?
 
Sv: Konvertera färdig foder till "eget foder"

Som sagt. Börja med att räkna vad hon får idag.

Vad gäller havre så funkar stöpning lika bra som kross om hästen har sämre tänder. Lägg det i blöt i kallt vatten några timmar eller häll hett vatten över och låt svalna.

Jag gav soja till mina avelsston som behövde mer. Få hästar ratar sojan och den är skapligt billig.

blötlagd havre, soja och mineraler. Det funkade även på den största och mest svårfödda.

Men.. det mest effektiva sättet att hålla hull på stoet är att börja ge fölet mat. Så fort det är görligt - ge lite kraftfoder.
 
Sv: Konvertera färdig foder till "eget foder"

Ger hellre Lusern o urvattnad betfor åt en fånghäst än spannmål som innehåller massa farlig stärkelse som fångisar inte ska äta
 
Sv: Konvertera färdig foder till "eget foder"

Håller helt med om detta, och tillägger att det inte finns någon häst som jag tycke är lämpad för stärkelse i så stor mängd som det blir av mycket spannmål.
 
Sv: Konvertera färdig foder till "eget foder"

Hade ju varit lätt att "föra" över som ni säger, men kan ju bara gå efter krafftfodret (som nu inte gör tillräckligt) då jag inte har en analys på betet. Alltså vet jag inte vad som fattas henne. Energi/protein/annat?
Kanske är så att hon inte behöver mer utav det ena men mer utav det andra.
Vad ska en "normal" digivande märr behöva i energi/protein? Är kanske den balansen som är fel?

Närmaste återförsäljare (så vitt jag hittar) till kvarnby är 10 mil ifrån mig. Samt Salsa är 8 mil.
Åker ju inte så långt på en chansning.

Stärkelsen är ju ett hot man vill tänka på, men att skjuta insulinet i taket är värre.
Urvattnad betfor? Det är väl fortfarande socker? Eller hur gör man det? Och varför en helt urlackad biprodukt om det inte blir nått kvar? Förstår inte tror jag.
 
Sv: Konvertera färdig foder till "eget foder"

Hästen behöver säkerligen mer av både energi och protein. Har du kollat tabellvärden mot det kraftfoder hon får idag?
 
Sv: Konvertera färdig foder till "eget foder"

Trodde att det var dem jag fråga efter lite grann ;)

Vet ju vad jag ger henne i Kraftfoder väg, vet inte betet.
Men vet bara att hon behöver uppskattningsvis 2-3 ggr mer än i vanliga fall. Men var ligger det på i siffer väg?
Menar, brukar bara räkna foderstat mot ett grovfoder med analys. Har inte det nu och då jag inte vill nischa mig på ett märke så är det svårt att ringa "foderexperter" som inte är partiska för sitt eget foder.
Vill komma fram till ett altenativ som fungerar för denna häst. :) och iom att jag inte har "foder" som största tillgång i min kunskapsbank så tar kag gärna hjälp tips o råd. disskurerar dem gärna samt ifrågasätter (fått lära mig att det bör man göra, inte bara acceptera nått som nån säger utan att veta Varför)

Så det vi kommit fram till nu är att jag kan byta ut de pelleterade hon får nu med all melass i som jag vill komma undan

till:* blötlagd havre + soja (mkt stärkelse som inte är tipp topp för en fd fång häst)
*lusern + betfor (truga i henne "äckel" och hoppas hon äter det för min och hennes skull samtidigt som jag tillsätter socker i nästan ren form)
:grin:
 
Sv: Konvertera färdig foder till "eget foder"

finns lusern utan melass o betforn blir så gott som melassfri om du lägger den i blöt i mkt vatten o sen häller av överskottsvattnet. Tänk bara på att betesgräs är rena sockerbomben om du vill undvika socker
 
Sv: Konvertera färdig foder till "eget foder"

Det finns återförsäljare för Kvarnbys Lucern i Storvreta, Tortuna utanför Västerås, Möklinta, Tierp det kan väl inte vara så långt bort som du skriver om du bor i Vänge!
PMa mig om du vill veta mer!
 
Sv: Konvertera färdig foder till "eget foder"

Mitt tips blir Kvarnbyfoders Derby. Innehåller mest betfiber (inte betfor) och linfrökaka. Lite vete men annars inget spannmål.
Stärkelse 7,6% (17% innehåller KG 125).
Blanda det med soja och lägg till lämpliga mineraler (kanske bara selen).

2 kg KG125 = 20MJ + 250g smbrp.
Eftersom det inte räcker så ökar du.
// Linda
 
Sv: Konvertera färdig foder till "eget foder"

Men var ligger svårigheten? Alla foder har sina tabeller på nätet, bara att räkna ihop vad hästen får i sig dag via kraftfodret. Eftersom du inte ändrar grovfodergivan är det ju kraftfodret du får förändra. Ge högre kvot och ge större mängd mj och smrp.

Jag hade absolut hållt mig från både spannmål och betfor. Det finns bättre alternativ, som betfiber och t ex gräspellets. Ja, det kan kanske vara meckigt att få tag på, men å andra sidan - vill du bort från pellets för sockret är det ju skyhögt mycket mer fara att ge rent spannmål och betfor? Ur askan i elden. Ska du byta, byt till något bättre, inte bara annorlunda.
 
Sv: Konvertera färdig foder till "eget foder"

Arabia: jsut pga att hon står på bete nu som jag vill få ner "sockret" där jag lättast kan påverka det ä via krafftfodret i detta fall. :)

Natasja*: Hittade inte nått Storvreta på återförsäljningslistan, bara upplands väsby, missade vist det :) .men finns det i storvreta så är det ju helt klart värt att åka dit o prova en säck.

mahlmt: om man vill ge dem mera selen vad ger man dem då? Jag vet inte om nått sådant preparat. :(

Lovisaleonora_: fodernas tabeller hittar jag. tolkade din text som att jag skulle kolla tabellvärden (så som i tabellvärden för vad ett digivande sto behöver) mot fodret (MOT fodret för att se om kvoten är "rätt"), så inte konstigt jag missuppfattade dig :o.
Det jag undrar är vaad en "vanlig" digivande märr behöver (samt vad det finns för alternativ; som jag fått ett som känns vettig; kvarnby). För som jag skrivit så kan det väl vara så att hon ex. får tillräckligt med protein men inte utav energi eller tvärtom och faller ur därför? Eller är det helt om bakfoten?
 
Sv: Konvertera färdig foder till "eget foder"

Jag har tyvärr inte tid att hjälpa dig men börja med att räkna ut din hästs näringsbehov, dvs. hur mycket energi, protein och mineraler hon behöver. Sedan får du räkna ut hur mycket energi, protein och mineraler det finns i det foder du ger henne. Då ser du vad som saknas och hur mycket du måste tilläggsfodra med.

I princip behöver ditt sto dubbelt så mycket energi nu som hennes normala underhållsbehov och ca. 2,5 gånger så mycket protein.

När hon går på bete är det lite svårare att beräkna intaget speciellt om du inte har en analys av betet. Då vet du varken vilka näringsämnen som betet innehåller eller hur mycket hon äter. Man får då göra en uppskattning och för att göra detta måste man dels ha kunskap om betet och dels känna till hur näringsämnen i gräset förändras med plantans mognad. Sen får man hålla koll på hästen och justera foderstaten vid behov. Får ditt sto för lite näring så drabbar detta även fölet.
 
Sv: Konvertera färdig foder till "eget foder"

Jag tror din häst får för lite av både protein och energi, det finns ju massor av bra program där du kan kolla tabellvärden för din häst. Varför inte lägga den tiden för att få lite fakta och svar på frågorna?
 
Sv: Konvertera färdig foder till "eget foder"

malmht: tack för tråden! :laugh:

Lovisaelenora_: Ok, men tack för hjälpen. Får väl försöka googla och hoppas jag hittar nått som inte luras på tok för mkt. Men svårt att hålla en disskution om det via en hemsida, därför vände jag mig till buke för att kunna får lite olika input på det hela. Men när Moderatorn ber en att söka själv och inte be om hjälp via ett forum så känns det ju lite lagom trevligt.
Men tack iaf. :cry::confused:
 
Sv: Konvertera färdig foder till "eget foder"

Som du vet genom forumreglerna får enskilda foderstater inte diskuteras. Detta är - som du säkert också vet - inte mitt forum att moderera så hur min moderatorroll kommer in i diskussionen får du gärna förklara för mig.
 
Sv: Konvertera färdig foder till "eget foder"

Bara för det så kollade jag hippocampus:
Sto, digivande 1-3mån, 450kg, la till svårfödd

Summa
MJ 117.2
Pr 1055.2
Ca 58.6
P 38.1
Mg 14.7
Se 0.9

// Linda
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp