Köpa bostadsrätt- tänka på vad?

• Äldre
  • Trådstartare Trådstartare Lenis
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 13
  • Visningar Visningar 1 527

Lenis

Trådstartare
Både med lån osv men även när man tittar på lägenheten.

Jag vet ju att man ska kolla hur föreningen har det osv, men exakt HUR vet man att det är en "bra" förening? Vilka siffror ska man titta efter?

Har kollat lånenivåer och har inga som helst problem att köpa den dyraste jag tittat på, förutsatt att priset inte stiger. Detta även om räntan på lånet stiger 3%, då är den totala nivån med viss amortering fortfarande en bit under den nivå jag av bekvämlighetsskäl vill ligga på i hyra. Nivån jag klarar av ligger betydligt högre men alltid bra ha det på en bekväm nivå om livet ändras känner jag- sjukskrivning en tid, man vet ju aldrig om olyckan är framme vill jag inte behöva paniksälja..etc. Men vilken %-höjning tycker ni man ska "klara" för att lånet ska ligga vettigt?

När man tittar på lägenheten, vad ska man kika efter just med tanke på ev köp? Om det är snyggt eller lättmöblerat ser jag ju men tänkte mer kritiskt..

Och ja ni får ursäkta att jag är totalt okunnig, därav jag frågar er ;)

Sv: Köpa bostadsrätt- tänka på vad?

Ytskickt i våtutrymme är jätteviktigt, det ansvarar man som bostadsrättsinnehavare för. Ja, alla ytskickt egentligen, men tapeter är ju lite billigare än om du blir ersättningsskydlig för grannen som får vatten genom taket för att ditt badrum läcker.

Ekonomi i föreningen. Jätteviktigt. Hade en bekant som under 90-talet förlorade sin miljonvåning då föreningen gick i konkurs. Alla blev av med sina bostäder och förlorade alltså hela slanten. Inte roligt att betala lån på en bostad man inte längre äger.

Hur är föreningen skött? Ligger de efter med underhållet eller saknar ordentlig underhållsplan kan det komma stora hyreshöjningar när något behöver göras vid. Stammar, tak bytta? Elen omdragen?

Banken som ger lånelöfte tittar på vilken nivå DE anser att du klarar av att betala höjda räntor, inte vilken nivå DU anser klara av att betala ;) Många som söker lånelöfte blir förvånade över vad banken tycker man ska ha "över" varje månad eftersom de flesta lever på mycket mindre marginaler än så.

Kontakta en bank och skaffa lånelöfte är mitt första råd! Sen börjar det roliga, gå på lägenhetsvisningar :D

Banken som ger lånelöfte tittar på vilken nivå DE anser att du klarar av att betala höjda räntor, inte vilken nivå DU anser klara av att betala ;) Många som söker lånelöfte blir förvånade över vad banken tycker man ska ha "över" varje månad eftersom de flesta lever på mycket mindre marginaler än så.

Kontakta en bank och skaffa lånelöfte är mitt första råd! Sen börjar det roliga, gå på lägenhetsvisningar :D

Yeye redan avklarat, jag har tydligen aningen kinkigare nivåer i min skalle än banken har i sina papper :D Så de tycker uppenbarligen att nivåerna är ok. Jag tänkte mer vara extra försiktig. Finns ju bevisligen många som lånat på sig för mycket och jag ogillar egentligen att ha lån öht, förutom mitt csn som jag ser som nödvändigt ont. Men blir lite drygt knega in hela summan för en bostad känner jag ;)

Som LovisaEleonora skriver, kolla underhållsplanen. Vilka renoveringar har de framöver och hur ska de finansieras. Kolla resultatet i senaste årsredovisningen. En ny förening går ofta back innan den kört in sig, en etablerad förening borde inte göra det (kolla i så fall med styrelsen varför, det kan ha dykt upp saker med kort varsel men i övrigt vara en okej förening). Jag skulle undvika att köpa i en förening som står inför t.ex. stambyte eftersom det innebär mycket stök (men också fördelar som att man kan ha chans att påverka badrummets utformning efter renovering). Prata med styrelsen och se om de verkar vettiga, det är på ett sätt de som kommer förvalta din investering.

Det viktigaste när man tittar på lägenhet tycker jag är läget och planritningen. Dessa två saker är svåra att ändra på. Tänk på väderstrecken. Och badrummet ska vara fräscht, om man inte har tänkt att renovera det. Försök om möjligt kolla hur lyhört det är. Jag var på visning en gång där lägenheten låg precis ovanför porten. Jag fick mäklaren att gå ut och smälla i porten och springa i trappan medan jag stod kvar inne för att kolla hur mycket det hördes in. Öppna fönster och hör hur mycket buller som kommer in, det är ju trevligt om man kan sova med öppet fönster varma sommarnätter.

Kolla att fönstren går att öppna. Jag vet en lägenhet som såldes där nästan alla fönster hade slagit sig och inte gick att öppna... Och detta är ju inget som man normalt sett kollar, i alla fall har jag aldrig gjort det.

Kolla var eluttag och bredbands-jacket är placerade.. har sett vissa lägenheter men mycket tvivelaktigt dragen el.. och bredbandsjacket mitt i köket väl synligt. Inte så kul att dra sladdar och få dit en router snyggt. Likadant; alla badrum har inte eluttag och då kan det vara bra att veta var närmsta uttag från badrummet är.

Intressanta svar :)

Ytskikt osv måste man ju kunna kolla på en besiktning om man inte kan nåt själv? som jag tex... :o

Hur kollar man upp en förening?

Jag kan verkligen ingenting om sånt här. Men kommer inom en ganska snar framtid att köpa en BR i samband med att jag tänker flytta nästa gång.

Underhållsplanen ska finnas i den Ekonomiska planen, som du bör kunna be styrelsen eller mäklaren om. Underhållet och avsättningar till det bör också nämnas i årsberättelse/årsredovisningar (antingen ska det finnas avsatta medel i balansräkningen eller som ganska stora amorteringar på lån). Enklast är att tala med någon ur styrelsen (be mäklaren om namn).

En enkel grej för att kolla om man vill bo i huset kan vara att ringa på hos en granne i samband med visningen eller börja prata med någon i trapphuset.

Ja, en sak som oroar mig mkt är lyhördheten. Jag siktar på ett radhus så det blir ju inte riktigt samma som en lägenhet, men jag har inte lust att sköta ett helt hus så radhus bostadsrätt blir lösningen tror jag.

Eftersom jag måste kunna sova dagtid pga mitt jobb är det viktigt att det inte är lyhört. Kan ju vara lite svårare att kolla upp, men man kan ju allti dhöra med nån granne.

Jag är också superkänslig för ljud och MÅSTE få sova, jobbar dessutom som du lite udda tider. Fick flytta ifrån min förra lägenhet just pga ljudnivån.. :(

delvis KL

Tack för era svar! Det där med eluttagen har jag tänkt på, bott i en lya med uttag på endast två ställen och det var riktigt hopplöst att få till det vettigt eller ens dammsuga..

Ska kolla fönstren, inte öht tänkt på det.. Skulle vara lagom meckigt att inte kunna öppna! Föreningen verkar ok och inga stambyten på länge i varje fall..

Efter min bostadsrättsaffär har jag lärt mig att alltid, alltid, alltid, även om det är en bostadsrätt se till att en proffesionell besiktningsman tittar på badrum, ytskikt, rör kopplingar osv så att det är fackmannamässigt gjort. Detta är inte praxis på lägenheter har jag förstått, men något jag inte kommer tumma på framöver. I lägenheten jag köpte låg plastmatta på golvet i badrummet, och det var badkar. Jag tittade bara runt lite, och tyckte det såg ok ut men när jag flyttade in och inspekterade den obefintliga flyttstädningen och drog fram badkaret upptäckte min pappa att de inte fogat ordentligt i skarven mellan våtrumstapet och plastmatta. Påbörjan till fuktskada, så det var bara att renovera och se glad ut. Försökte få säljaren att kompensera, men han hade ju fått sina pengar och enligt kontraktet hade jag ju godkänt skicket, så där fanns inget att hämta... Sura läropengar vill jag lova, och jag hoppas att karma smäller till säljaren ordentligt vid tillfälle....

Ja, jag har haft stora problem med att kunna sova. Jag har jobbat natt och skift medan jag bott i det 4 senaste lägenheterna. Både HR och BR (i andra hand), och i samtliga har ljudet varit ett problem. På ett av ställena gick det dock bra att sova dagtid, men nattetid var det värre sedan ett nytt par flyttade in ovanför och gillade att spela trancemusik nattetid :meh:

Nu har jag bott i min lgh i 3 år, men nu har dom börjat renovera hela området vilket innebär att jag har containrar för byggmaterial utanför mitt sovrum. Där kör lastbilar och traktorer hela dagarna och man kan ju bara föreställa sig hur det låter när dom tömmer skrot... Har jag tur får jag sova till 8.30, oftast inte. Detta kommer pågå hela 2014 och känns olidligt, jag klarar mig tack vare att jag kan sova hos pojkvännen men det är ju inte alltid en garanti.

Så ja, jag längtar efter nytt jobb och flytt så jag kan köpa ett radhus. Men på denna ort vill jag inte bo kvar så att köpa nåt här är bara dumt. Dock måste jag förbereda mig inför framtiden.

Jag har bott i brf i 7 år och sitter i styrelsen sen 5 år.

Som köpare har du ALLTID undersökningsplikt, något som många mäklare "glömmer" att informera om.
Låt en professionell besiktningsman besiktiga lägenheten. Det viktigaste är tätskikt och ev. fukt i badrum och kök.
Elen är också viktig att kolla. Många "hemmafixare" gör totalt livsfarliga installationer.

En brf är en förening, vilket betyder att ALLA ska hjälpas åt för att hålla kostnader nere = månadsavgiften. Som medlem äger man en andel i föreningen, dvs det är inte bara lägenheten utan också alla gemensamma utrymmen och ytor.
Det största problemet för brf i dag, är att medlemmarna inte vill hjälpa till, vare sig i styrelsearbetet eller med yttre underhåll (tex städdagar), eller ens komma på möten som hålls.
Om man inte får ihop en styrelse eller det kommer för få medlemmar på ett årsmöte, kan man bli tvungen att begära föreningen i konkurs.

Tänk på att som medlem i en brf har du också skyldigheter mot föreningen.

Liknande trådar

Hemmet På grund av lite specifika frågeställningar så väljer jag att skapa en egen tråd i stället för att kapa husköpar-tråden. Som ni vet så... 2 3 4
Svar
79
· Visningar
8 836
Senast: QueenLilith
·
Hemmet I veckan har vi (läs: jag) börjat prata om sommarhus hemma och sambon sa: "Visst, plead your case" så det tänkte jag göra nu, om det nu... 2 3
Svar
52
· Visningar
6 016
Senast: FannyN
·
Hemmet Sitter här och funderar på min boendesituation, vad som är mest strategiskt... snäll buke, hjälp mig tänka <3 Jag har länge drömt om... 7 8 9
Svar
164
· Visningar
18 079
Hemmet Hittade ingen bra rubrik men denna får duga... Jag är uppväxt i villa men har på min höjd bott i BR-radhus själv. Jag gillar inte... 5 6 7
Svar
136
· Visningar
14 898
Senast: _Taggis_
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka