Köpa häst i Tjeckien

R

Rava

Någon som har gjort det eller vet något av intresse?
Hur man går tillväga med importen, särskilda bestämmelser, lämpligt val av transport (köra själv eller hur man letar rätt på transportfirma) och hur mkt det hela borde kosta?
Vill gärna ta del av kunskap och erfarenheter.

Sv: Köpa häst i Tjeckien

Någon med erfarenhet av tjeckisk-uppfödda hästar?
Skulle gärna vilja veta om transporten också, smidigare att skicka med transportfirma antar jag (om någon kör dit), men är det billigare/dyrare än att köra själv? Hur mkt?

Försökte kontakta dig via pm men gick inte. Kan du kontakta mig så har jag lite information till dig.

Jag har själv köpt hästar ifrån Tjeckien. Det vi hade problem med var inte transport då vi köpte från ett försäljningsstall som ordnade det (men vi stod för kostnaderna). Problemet var att tjeckiens veterinärer inte är lika praktiskt övade som våra svenska. En häst som anses fullt frisk i Tjeckien behöver nödvändigtvis inte anses vara det enligt våra svenska veterinärer. Själv fick jag skicka tillbaka 2 hästar som inte gick igenom besiktningen här i sverige, därefter fick de skicka röntgen till Jägersro tills vi på så vis hittat en hel häst som sedan fick bli genomgången av veterinärerna på den kliniken.
Vi har för tillfället två hästar och båda har vi själva importerat från Tjeckien. En av dem är uppvuxen där och den andra i Holland. Har du några frågor så är det bara att skriva, men du kanske redan löst detta, såg att du ställte frågan för bra länge sedan...

Haha, tro mig, det kan ta ett år innan man fått igenom ett bra hästköp därifrån!

Haha, tro mig, det kan ta ett år innan man får igenom ett bra köp därifrån! Tack vara det inlägget fick en annan spekulant hjälp!

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej på er! Jag är ny på detta forum och jag hoppas att jag postar i rätt del. Jag behöver ventilera och resonera lite med andra... 10 11 12
Svar
223
· Visningar
11 991
Senast: lilsan
·
R
Hästmänniskan Jag hoppas kunna bolla lite tankar med andra hästkunniga här. Jag, min man, och vår 17-åriga dotter kommer inom kort att flytta till en... 2 3 4
Svar
66
· Visningar
7 390
Senast: mamman
·
Hästmänniskan Gammal användare, men vill gärna vara anonym så ingen som läser det känner sig utpekad. Jag har en lång historia i hästvärlden med egen...
Svar
19
· Visningar
2 972
Senast: Mia_R
·
Hästmänniskan Jag har ett riktigt dilemma som jag mår riktigt, riktigt dåligt av. Jag har 2 ston och en äldre valack. Valacken är 20 år, har en åkomma... 2
Svar
24
· Visningar
3 268
Senast: mars
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka