Köpa hund!

• Hundavel & Ras
  • Trådstartare Trådstartare Malinjohanna
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 4
  • Visningar Visningar 981
M

Malinjohanna

Hejsan :)

Jag ska köpa mig en valp i höst har jag tänkt. Skulle gärna vilja ha rastips osv. Har varit lite inne på Rhodresian Ridgeback, Tollare och Golden ret. men har ännu inte bestämt mig för vad det blir. Annars någon blandras kanske...
Vill ha en glad hund som kan vara med runt hästarna och andra människor. En hund som hjälper mig att må bra då jag behöver komma ut i naturen mycket, samt ha en trofast vän att engagera mig i. Har tränat mycket hundar tidigare men är inte så erfaren då det gäller raser. Vad tror ni skulle passa mig?

Är ganska ny här, så jag ska börja vara inne här mer och läsa på de olika forumen! Tacksam för svar :) Kram Malin

Sv: Köpa hund!

Tollare, kanske? :D Har ingen själv (har en blandras...) men alla jag har träffat har vart gudomliga i psyket. Golden är ju också trevliga hundar.
Om du vill ha en mindre hund är ju Jack Russel väldigt populär bland hästfolk (iaf i Jönköping ;))...
Nä, men jag tycker du kan ringa runt till lite kennlar & be om att få hälsa på!
Det gjorde jag, nu blev jag ju dock som sagt kär i den tufsiga "lilla" blandisen, men de kennelägare jag träffade var jättetrevliga :D
& då får du ju se föräldrarna & så...
Nej, jag är inte heller någon proffs på raser... men lycka till :bump:

Först och främst ställer du dig frågan: Vad vill jag ha hunden till? (du har skrivit lite ovan, men skriv verkligen ner i punktform så du vet specificerat.) Kan du t.ex tänka dig att träna många timmar "riktigt arbete" med din hund, eller vill du mer ha en till sällskap?

Sen: Vilken form av hund vill jag ha? Skriv ner vilken storlek, vilket pälslag (trimraser kräver mycket pälsvård, även många långpälsade raser), vilket temperament, allt möjligt du kan komma på.

Efter detta är du en god bit på väg för att kunna hitta din drömras, och det är då även lättare att be om tips på raser som kan passa en :laugh:.

Och det bästa råd jag kan ge: Var ärlig när du skriver ovanstående punkter. Att t.ex köpa en högaktiv bruksras när man eg. vill ha en ren sällskapshund är tyvärr vanligt, bara för att man fastnar för ett visst utseende. Och detta är orättvist både mot sig själv, men framför allt mot hunden.

Lycka till!

Vi ska ju också köpa hund och vi har tittat lite på tollare men vi tyckte dom var så små:p
Så vi har nu bestämmt oss för en irländsk setter:D
Min kompis har en golden ret. som är snäll och så men dock lat:p
Den har dom med i stallet och den busar med dom andra två hundarna som bor där.
Min kompis vill ju ha en mer aktiv hund som lyder bro och så:)
För allis som den hunden heter lyder bara min kompis mamma och jag vet inte om det brukar vara så med golden.

Och så har min mormor en golden.
Och jag ääääääääääälskar verkligen den hunden:D
Den är super aktiv och busig och jadu leker hela tiden men kan även slappna av.
Hon är inte så van med hästar men när vi skötte om hon i två veckor så hade jag med hon till stallet och red till och med ut en liten runda med hon det gick jätte bra faktiskt;)

här kommer en bild också
fs_436423338_29261_1263040748.jpg

Hejsan :)

Jag ska köpa mig en valp i höst har jag tänkt. Skulle gärna vilja ha rastips osv. Har varit lite inne på Rhodresian Ridgeback, Tollare och Golden ret. men har ännu inte bestämt mig för vad det blir. Annars någon blandras kanske...
Vill ha en glad hund som kan vara med runt hästarna och andra människor. En hund som hjälper mig att må bra då jag behöver komma ut i naturen mycket, samt ha en trofast vän att engagera mig i. Har tränat mycket hundar tidigare men är inte så erfaren då det gäller raser. Vad tror ni skulle passa mig?

En glad hund som kan vara med runt hästarna stämmer in på de flesta raser, beroende på hur du uppfostrar den.

Vad har du tränat tidigare och med vilka raser/typer av hundar?

Angående de raser du nämner här ovan så kan jag berätta mina erfarenheter. Tollare är en mycket aktiv hund som behöver mental stimulans för att må bra, inte bara promenader alltså. Det jag känner tränas i både jakt, lydnad, bruks och agility.
Golden finns lite olika aktiva varianter, allt från "turbo-hundar" till mer sällskapshundar. En lite mittemellan kanske skulle passa dej.
De RR som jag känner har tyvärr lite problem med hälsan och mentaliteten. Annars är de pigga, aktiva hundar som kräver en hel del motion.

Jag tycker du fått bra tips här ovan, att skriva en lista på vad du vill ha för typ av hund, storlek, hårlag, aktivitetsnivå, egenskaper osv.

Lycka till med ditt hundköp!

Liknande trådar

Hundavel & Ras Hej, Vi är en barnfamilj som planerar att köpa en hund och skulle vilja ha tips på raser att titta på. Jag har själv växt upp med... 2 3
Svar
53
· Visningar
4 550
Senast: Sel
·
R
Hundavel & Ras Jag tycker också att det låter som att en käck utställnings/sällskspsavlad labbe skulle kunna passa din vän bra :) Kanske att det går... 2
Svar
36
· Visningar
1 678
Senast: ildiko
·
Hundavel & Ras Jag har letat efter en hundras till mig hur länge som helst känns det som nu, men jag hittar verkligen inget oss. Så jag tar hemskt...
Svar
0
· Visningar
760
Senast: iska
·
Hundavel & Ras Av ren nyfikenhet spekulerar jag lite i vilken hund som skulle passa mig när jag (eventuellt) ska köpa en i framtiden. Antar att det... 2
Svar
22
· Visningar
2 181
Senast: Guldaskig
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Uppdateringstråd 31
  • Kattsnack 11 🐈‍⬛🐈
  • Tråden för spår