Köpa obesiktad transport?

Sv: Köpa obesiktad transport?

Japp. Eller chansa.

Jag hade föredragit att besiktiga den på platsen där den är, och sedan köra hem den. Om den inte går igenom, ska den ju absolut inte vara i trafik.

Vägverket skriver:
Om du inte besiktar fordonet i tid, får du automatiskt körförbud (så kallat inträtt körförbud). Fordonet får då bara köras kortast lämpliga väg till en verkstad för reparation och till en besiktningsstation. Ett fordon kan också få körförbud om det vid en poliskontroll eller vid en kontrollbesiktning är i så dåligt skick att det är en fara för trafiksäkerheten(meddelat körförbud). Fordonet måste då bärgas från platsen. Fordonet får därefter endast köras kortast lämpliga väg till en besiktningsstation

Senast ändrad:

Sen är det om du besikta i närheten av vart transporten är och det finns några 2:or men inte har körförbud på det då kan du köra det hem och du har 30 dagar att fixa de saker som var fel. Det gjorde vi. Vi visst att det ska inte går genom men vi fick köra det hem lagligt.

Vet du vad är fel med det som den står?

Tack för era svar!

Hittat ett släp som det behövs bytas golv och fjädringen på bakaxeln på, ett boggie. Förmodligen inte ens besiktat utan varit avställt ett tag så det är bara att renovera och sedan besikta.
Men är det ofta poliser stannar transporter? Vågar man chansa?:cool:

Golvet borde ju inte påverka körbarheten nått, men hur fjädringen påverkar vet jag dock inte. Det kan ju vara så att väghållningen blir mycket sämre och ni kan orsaka olyckor inte bara för er själva utan för andra på vägen också.

Eller också är det värt 300 spänn och slippa oroa sig? Jag skulle slänga in det på besiktning på ort och ställe, ta de anmärkningar som blir och sedan köra hem det. Står det poliser utmed vägen så är det som att be om att bli invinkad om man kommer med ett hästsläp. De vet mycket väl att många hästmänniskor antingen inte har koll på vikterna eller helt enkelt skiter i det och kör ändå.

Finns ett sätt att köra hem den lagligt, men det kommer att ta tid.
Man han göra om den till en släp som bara får köras i 30!!!. Kommer ju att ta tid att köra 25 mil. Men det är enkelt att göra, bara att sätta på en LGF-skylt.
Chansar man och kör hem den som vanligt och det händer något kan det bli dyrt då det inte är säkert att försäkringen som bilen har kommer att gälla.

Se till att Vägtrafikskatten är betald.

Att köra oskattat skriver alla Poliser på om de inte hittar något annat. Att inte betala skatt är straffbart bevars.

/P Döben

Finns ett sätt att köra hem den lagligt, men det kommer att ta tid.
Man han göra om den till en släp som bara får köras i 30!!!. Kommer ju att ta tid att köra 25 mil. Men det är enkelt att göra, bara att sätta på en LGF-skylt.
Chansar man och kör hem den som vanligt och det händer något kan det bli dyrt då det inte är säkert att försäkringen som bilen har kommer att gälla.

Riktigt så enkelt att göra om släpet är det faktiskt inte. Ett registrerat släp som skall göras om till LGF fordon behöver lite mer än en LGF-skylt.
För att släpet skall få användas som LGF fordon så måste en del vitala delar på släpet "dödas". Dessutom skall sen släpet avregistreras....

En LGF skylt på ett hästsläp är ju inte speciellt vanligt så det är ju som att be trafikpolisen att stoppa en....

Hur gör man om man ska köra hem ett obesiktat släp 25 mil? Måste man ordna transportskjuts åt det?

Jag skulle faktiskt bara köra hem det... Se till att det är påställt och skattat...

Blir du stoppad så berätta som det är...
Det står ingenstanns i lagstiftningen att du måste köra till närmsta besiktning, eller närmsta verkstad...

Det står bara kortast lämpliga väg till besiktning eller verkstad...

Om du väljer att köra hem det som det är så se för guds skull till att du inte har last i det...Om du dessutom ser att släpet är i uppenbart dåligt skick... då bör du överväga att ta hem det på annat sätt.

Liknande trådar

Hästmänniskan Min saknad av egen häst har åter igen kommit tillbaka, som den ofta gör. Sålde min för 5 år sedan och har sedan dess bara ridit någon... 4 5 6
Svar
109
· Visningar
5 494
Senast: Nota
·
Hästmänniskan Hej, jag vill köpa en egen häst men jag måste kolla med er mer ”erfarna”/ni som har egen häst. För jag har nämligen hittat en häst som...
Svar
3
· Visningar
771
Senast: Görel
·
Hästmänniskan Hej alla, hur tänker ni som är i min ålder när det gäller detta? Köpa en äldre häst som kanske får ålderskrämpor, ett föl som du kanske... 2
Svar
20
· Visningar
1 909
Hästmänniskan Hej, jag vill ha en egen häst men jag vet liksom inte hur jag ska kunna få min pappa att gå med på att köpa häst. Är det någon som vet... 2
Svar
35
· Visningar
3 029
Senast: Edla
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Somna in hemma
  • Senast tagna bilden XVI
  • Uppdateringstråd 31