Köpa syntet-/equileathersadel

Constance

Trådstartare
Får man med skötselråd när man köper en ny sadel? Skriftligt? Muntligt? Eller får man inte veta något alls?

Jag har förstått att man inte ska smörja en syntetsadel med lädertvål och att man inte bör använda läderstigläder till en syntetsadel då lädertvålen som finns kvar i lädrena kan förstöra sadeln. Men vad är det som förstörs? Blir den bara ful och matt, eller blir det uppluckrat?

Sen undrar jag över hur glansig en sadel i syntet eller equileather blir när man tvättat av den? Blir den som en nysmörjd lädersadel eller är den alltid lite mattare? Blir det någon skillnad om man torkar av sadeln med endast vatten, med vatten och tvål, eller med särskild "tvål" för syntetsadlar?
Är det någon skillnad på kvalitén på om det är equileather istället för "vanlig" syntet (som Thorowgood T4 t.ex.)?

Jag provade Thorowgood-sadlar på Hööks här om dagen, och så har jag kollat lite på beg.marknaden och då sett en del såna sadlar som glänser ganska mycket och en del som är väldigt matta och lite åt det gråa hållet.

Sv: Köpa syntet-/equileathersadel

Det finns en speciell spray till syntet vet jag. Själv torkar jag bara av min med en fuktig trasa ibland.

Okej.
Glänser din sadel något? Om du tänker en precis nysmörjd lädersadel mot din sadel som är nysmörjd?
Har din blivit något mattare?

Vad har du för märke på din sadel? :)

På mina sadlar äre ingen som helst skillnad innan eller efter tvätt. Förutom att dom blir rena. :D Hehe.. Mina har alltid sett likadana ut i material. :-)

Jag har en T6 showjumper och en Tekna.

Har en sprayflaska jag fick med från Thorowgood när jag köpte T6an. :) Sprayar bara och tvättar med en liten svamp. Inge vatten eller tvål, bara sprayen.

Liknande trådar

Utrustning Det här så här att en kompis har en ny syntet sadel. Innan hade hon en gammal lädersadel som var aldelses för liten, den låg benhårt an...
Svar
10
· Visningar
1 204
Senast: Splittan
·
Utrustning Hopplöst att hitta sadel pga att min häst tydligen har ett "ovanligt utseende" på rygg o manke... Eftersom jag studerar har jag inte råd... 2
Svar
35
· Visningar
2 313
Senast: Immer
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka