köpa transport, ume vs boj

• Utrustning
  • Trådstartare Trådstartare hoppstrumpan
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 50
  • Visningar Visningar 6 042
Sv: köpa transport, ume vs boj

Jag har ett sånt Ume släp som du visar på bilden, är jättenöjd! Supersläp på nästan alla sätt, förutom att vi fått göra vissa speciallösningar pga ngt ibland vild häst :D Men det har ändå hållt väldigt bra trots ganska stort slitage på vissa ställen.
Tycker att Boj kanske känns lite mer rejäla, men jag tycker att de är så plottriga, mkt hakar, spännen o kanter som jag ser att en av mina säkert skulle göra sig illa på väldigt lätt eftersom hon är ganska rörlig därinne.

aa jag håller nog på ume verkar bättre m aliminium å så mn jag hade tänkt hel bom så hon kunde stå i hela:idea::D

Helt klart Umesläpet!! Jag har ett B60, helt super till min stora kamel. Det väger relativt lite för att vara så stort vilket passar bra till min bil som är ganska liten. Det är riktigt bra väghållning på det, följer bilen helt perfekt o ligger verkligen stadigt på vägen (förtom om det blåser mycket, då kan det ta lite vind iom att det är så högt).

Såg dom nya i Göteborg, gråa med silverstripes. Så snyggt, man kanske skulle ta o lacka om sitt:laugh:

Har en B60PI (inredning för diagonalåkande mindre djur) som vi är störtnöjda med. Isoleringen är kanon; mindre ljud, svalare på sommaren.

Kan lätt tänka mig en Boj Classic nästa gång, det är fina vagnar. (Klart snyggare designmässigt också).

Båda släpen har sina för- och nackdelar helt klart.

Ume har längre spilta (205 cm mot 185 cm), Boj har högre i tak (240 cm mot 230 cm om du väljer den höga Boj).
Bojs sadelkammare är mer praktisk om man har ridhäst, Umes är mer anpassad för travhästfolk i min mening.
Umes sadelkammare har större volym helt klart, men du når inte sadeln utifrån utan måste kliva upp i sadelkammaren för att plocka ner den från hängaren. Minus om man reser mycket själv.

Båda företagen är svenska och säkerligen lika serviceminded. Jag har själv bara ägt Boj och kan intyga att de är suveräna på att anpassa och fixa det man vill ha hjälp med. Är helt övertygad om att Ume är lika bra på den fronten (även om de inte ville byta baklämmarna som var av dålig kvalité).

Angående lång bom bak, det kan du få hos båda. Det är ett allmänt missförstånd att Bojs släp inte går att resa brett i pga dörrarna bak. Dörrarna är valfria. Jag har dörrar, men ställer mellanväggen åt sidan så hästen reser brett ändå.

Fronturlastning kan du få av båda.

Aluminiumgolv har båda, men Boj har vulkad gummimassa istället för vulkad matta. Tycker jag är positivt eftersom det är lättare att laga.

Väggarna är trä på Boj (Bravo) och aluminium på Ume. Trä åldras fortare, men klarar smällar bättre utan att bli "buckligt".

Boj!:love:
Vi har ett boj släp som vi är supernöjda med, ligger som en padda på vägen och är stort och rymligt+ snyggt!:laugh:
Ger även ett + till bojs golv som är av något speciellt material nästan som mjuk asfalt. Så slipper man ha en lös gummimatta i transporten= större risk för fukt och mögel.

jag har ett umesläp, B60.(tror jag det är) de större modellen med sadel kammare i fram.
det är ett fantastiskt släp!!
fördelar:
*lätt! du behöver ingen gigantsik bil för att dra det om du inte har vägt upp det.
*går att väga upp så att du kan köra två hästar
*stooor sadelkammare som du kan stå i och använda som klädkammare.
*ljust!
*vii har dörrar i bak, kanon bra!
*mellan väggen är lätt att plocka bort o då kan hästarna åka rejält brett.
*aliminium golv
*ligger väldigt bra bakom bilen.
*väldigt tyst och skramlar inte

syrran har en passat som får dra detta släp. dock föredrar jag att köra med våran stora bil nissn king cab eftersom släpet är ganska långt och det då känns stadigare.

Boj har jag aldrig testat..men har förstått att de väger lite mera så du behöver lite större dragbil. men de kanske gäller deras större modell?
har för mig att det släpet ligger på 2,5 ton.. (ume ligger på 1.4 om du ej vägt upp det)
så det beror väl på vad man har för bil!

jag gillar ume, o de e väldigt hjälpsamma tillvärkare!

ok mn jag reser med min pappa heeh :p tkr bara dt e bra m stor sadelkammare då jag har mycket saker:o
blir glad för fler svar:D

jo men dt är ju olika prisklasser så ume borde vara bättre:D tack för svar dt hjälpte mkt:P

Boj har jag aldrig testat..men har förstått att de väger lite mera så du behöver lite större dragbil. men de kanske gäller deras större modell?
har för mig att det släpet ligger på 2,5 ton.. (ume ligger på 1.4 om du ej vägt upp det)
så det beror väl på vad man har för bil!

jag gillar ume, o de e väldigt hjälpsamma tillvärkare!

Boj och Ume väger lika mycket/lite (motsvarande storlek)! :)
När vi pratar vikt hoppas jag vi pratar tjänstevikt, där ingen av dem ligger på varken 1,4 eller 2,5 ton. Boj Bravo med sadelkammare som ts visar bild på väger 820 kg. Ume B60 som (väl?) är på bilden väger 880 kg och är alltså tyngre i motsvarande utförande.
Båda märkena går dock att välja totalvikt på själv vid köp där lägsta totalvikt i princip är noll (då kan du inte lasta något) och högsta ligger på 2,5 ton i originalutförande som inte är specialtillverkat.

ok mn jag reser med min pappa heeh :p tkr bara dt e bra m stor sadelkammare då jag har mycket saker:o
blir glad för fler svar:D

Ärligt talat tycker jag att sadelkammaren på B60 är största minuset och den största anledningen till att jag inte valt Ume.
Annars tycker jag Ume gör bra släp, om än omotiverat dyrare än Boj till lika kvalitet (i mina ögon).

är dt för att sadelkammaren är större??:confused:
ja dt är en B60:P och en bravo 216S

Det som varit utslagsgivande för mig är hur taffligt Ume valt att hantera sin skandal med baklämmarna. Är det representativt för hur Ume behandlar sina kunder oavsett problem, är det en gåta att de får sålt ett enda släp - som jag ser det.

Jag är i övrigt partisk i diskussionen eftersom vi är mycket nöjda Boj-ägare (Classic), men kan säga att Ume inte ens var på tal då vi skulle titta runt, just för detta med baklämmarna och hanteringen gentemot kund.

Vi har stor sadelkammare och stor klädkammare, så jag är mycket nöjd med våra utrymmen. Bäst är det givetvis för hästarna som har gott om plats framför bommen, något som saknades i många av de släp vi tittade på.

Ni som har B 60. Är det inte svårt att lasta dem framtill? Jag tycker det ser så smalt och trångt ut och det ser nästan ut som att man behöver börja svänga på hästen redan på rampen liksom.

Eller är det bättre plats än vad det ser ut?

Eller blandar jag ihop dem nu kanske, det är nog förresten B 50 som de åker baklänges i va? Isf ska jag inte tvinga dig Tarantino att svara :D Men det kanske tittar in någon annan som har ett sådant släp!

En fråga på B 60 då... Hur mkt plats är det framför bommarna fram till väggen? På bilderna ser det lite trångt ut. Går det att ha hösegel, krubbor och dyl framför bommarna?

Ni som har B 60. Är det inte svårt att lasta dem framtill? Jag tycker det ser så smalt och trångt ut och det ser nästan ut som att man behöver börja svänga på hästen redan på rampen liksom.

Eller är det bättre plats än vad det ser ut?

Eller blandar jag ihop dem nu kanske, det är nog förresten B 50 som de åker baklänges i va? Isf ska jag inte tvinga dig Tarantino att svara :D Men det kanske tittar in någon annan som har ett sådant släp!

det är ett B50 som du menar. det är dom som man lastar på hästen i fram, så hästen åker baklänges och lastas ut i bak :)

Vi har ingen sådan än, men är inne på att köpa ett iår, och då blir det med största sannorlikhet ett B50.
inte tycker jag att det ser trångt ut i fram, det är gott om plats när man lastar på hästen.

En fråga på B 60 då... Hur mkt plats är det framför bommarna fram till väggen? På bilderna ser det lite trångt ut. Går det att ha hösegel, krubbor och dyl framför bommarna?

svarar här oxå då. :D

det är jättegott om plats framför hästarna! och du kan köpa till ett hösegel som du enkelt sätter upp i fram, framför hästarna.

total vikten. total vikten är 1400kg på ume(kan vägas om). men det jag har hört om boj är att de i själva verket väger mer än vad de påstår.

Liknande trådar

Utrustning Hej! Nu behöver jag eran hjälp! Jag har en unghäst som det är dags att välja färg på utrustningen då vi ska komma igång lite mer med...
Svar
7
· Visningar
1 363
Senast: Lillstrumpa
·
L
Utrustning Jag har en dressyrsadel Crown Arwen som är väl utprovad och passar min häst bra. Hästen har haft en del ryggproblem men de är nu nästan...
Svar
0
· Visningar
1 351
Senast: lasseman
·
Utrustning Har börjat kolla på att köpa en egen transport då jag är less på att behöva hyra av andra. Det jag söker är: en (begagnad)...
Svar
11
· Visningar
1 920
Senast: pulkaskurk
·
Utrustning Tycker det är kul att se hur folk klär sig o sina hästar :) Hur är du? Lika snygg o välmatchad oavsett om du ska tuffa ut i skogen...
Svar
5
· Visningar
2 231

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka