Bukefalos 28 år!

Kopparsulfat

I

Isis2

Undar vilken blandning ni har som använder kopparsulfat till era hästar? Skall prova till min häst med bärrandsröta. Viricon har vi provat med i lång tid utan restultat. Hovslagaren är ute ofta o verkar upp. Jag håller rent och tvättar rent med Viricon två gånger o dagen samt att hästen fått stå med hovarna i fotbad med viricon. Hästen har stått inne på natten och inne vid regn sen bärandsrötan började.

Har fått rekomendationen 1 del kopparsulfat och 9 delar vatten. Skall ha på det en gång om dagen första veckan ev varannan dag och senare för hoppningsvis bara förebygga med någon gång per vecka. Men nyfiken på hur ni gör? Viklen blandning och hur har ni på det på hoven? Eller står hästen i fotbad? Har ni hästarna ute på natten? Lera, jord bete dygnet runt och är den ute i regn?
 
Sv: Kopparsulfat

Jag hade problem med strålröta på en av ponnysarna som jag behandlade med Jodopax och Kopparsulfatlösning.Det luktade verkligen ruttet från strålen och var mjukt och äckligt.Medryttaren på ponnyn hade inte märkt något när hon skötte hovarna så jag fick se det av en händelse.
Först skrubbade jag rent med skurborste och vatten sedan sköljde jag rikligt med Hovvdesinfection(=Kopparsulfatlösning,vet inte vilken koncentration)
Sedan daglig skrubbning med rikligt med jodopax lösning och skurborste,det försvann på en vecka.
Lät honom stå inne i kutterspånsbädd på natten men ute på dagarna,som tur var var det en torr period vilket gjorde sitt.
 
Sv: Kopparsulfat

Den rekommendation jag fått gällande kopparsulfaten är att "blanda till en gröt" och kleta på
 
Sv: Kopparsulfat

Jag har kört 1dl kopparsulfat och 9dl vatten till mina. Dom första två veckorna sprayade jag så gott som varje dag men nu gör jag det bara ca 1-2ggr i veckan om ens det. Det är helt klart det bästa jag har provat!:bow: Nu hade inte mina mer är lite ytlig röta i bärränderna men dom hade hemsk strålröta bägge två.. Om din häst har djupare fåror i sin bärrand så skulle jag trycka upp rent sulfat i fårorna och bara droppa på lite vatten.. Om det är så djupt att du kan täppa till med lite bomull efter så är det det bästa.

Mvh
 
Sv: Kopparsulfat

kopparsulfat, det köper man på färgaffären va? vad kostar eländet, nån som vet?
 
Sv: Kopparsulfat

Ja, det kan du köpa i färgaffären. Minns inte exakt vad det kostade med under 100kr för 1kg var det iaf. Räcker väldigt länge.

Mvh
 
Sv: Kopparsulfat

Min hovis har till relativt milda fall kopparspån som han stoppar i hålet under skon, när detta sen kommer i kontakt med vatten sker en kemisk reaktion---> kopparsulfat.

Med den som är oskodd så rensar vi ur och sköljer med jodopax varje dag. Hovis tycker virkonet är för starkt.
Tror även han kör på en dos trustbuster vid varje verkning/skoning.
 
Sv: Kopparsulfat

Min hovis har till relativt milda fall kopparspån som han stoppar i hålet under skon, när detta sen kommer i kontakt med vatten sker en kemisk reaktion---> kopparsulfat.

Det är helt orimligt om det är spån av metallen koppar du menar. Det kan inte reagera med vatten överhuvudtaget och bilda kopparsulfat.
Du menar antagligen att han lägger kopparsulfat i fast form (ett blått pulver) direkt i hålet.

OBS
Kopparsulfat är giftigt det är ju därför det fungerar till det ni använder det till. Men det bör behandlas som miljöfarligt avfall och inte släppas ut i naturen.
 
Sv: Kopparsulfat

Den rekommendation jag fått gällande kopparsulfaten är att "blanda till en gröt" och kleta på

Exakt så gjorde jag när jag behövde använda (strålröta). Sen tog jag iofs bort det efter några h, men..

Skrubbade rent, spolade av, kletade på rikligt med gröt, ställde hästen på spån. Kratsade ur gröten när hästen gick ut sen efter 6 - 8 h. Var mitt i sommaren och torrt ute.
 
Sv: Kopparsulfat

Fick köpa på foderförsäljingen som tog hem en säck, men finns på Granngården ochså. En säck på 25kg kostar 781 kr. Vår färg affär hade inte kopparsulfat. Men grannbobden har lovat att köpa en del av säcken. Han har det till korna som går i genom sånt bad 2 ggr iveckan för röta i klövarna.

Har redan märkt att hovarna har hårdnat och har inte blivit djupare fåror i bärranden.

Tack för alla svaren!
 

Liknande trådar

  • Artikel
Dagbok Vår reducerade familj försöker hitta en vardag i det nya... Det går väl rätt bra ändå, efter omständigheterna. Men en sak har stressat...
Svar
9
· Visningar
1 851
Senast: Unafraid
·
Hästhantering Hej! Vill varna för lång och rörig text... Gör ett sista desperat försök att få någon hjälp. Vill börja med att säga att hästen i...
3 4 5
Svar
81
· Visningar
11 595
Hästvård Kanske redan finns en tråd av detta men provar skapa en ny ändå. Min unghäst (4 år) som jag haft i 2 år har återkommande förstoppning...
2
Svar
26
· Visningar
2 867
Senast: Freazer
·
  • Artikel
Dagbok Har inte sovit en blund på hela natten. Ligger fortfarande och skakar och spänner mig så fort jag inte aktivt tänker på att slappna av...
2
Svar
23
· Visningar
2 265
Senast: Nevermind
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Magsjuk hund
  • Brukshundar och könsbunden aggressivitet
  • Kattsnack 10

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp