Koppla Värmlandsvagn?

F

furuskär

kan ngn ge en stegbeskrivning hur jag kopplar en värmlandsvagn (alla släp förståss mer el m indre lika, jag vet)till bilen?

först ska man väl skruva upp stödhjulet men sen finns det ju en annan spak att veva på och förutom handbromsen så finns det också en liten spak längst fram, ovanför "kulan". vad gör jag med den? jag tror att den på någotvis slår om till grönt när den tagit fast men jag har också för mig att man ska lyfta på den i något skede? ni, ser helt förvirrad är jag.. :confused:
 
OK, det här kan nog bli kul, spec eftersom jag inte vet vad spakarna och allt heter :rofl:

De flesta släp och hästsläp är som du sa ganska lika.

Den där vev spaken är den som bestämmer hur högt du har handsken(där kulan ska in) från marken. Såå, jag gör som så...
Ser till att handsken är så högt upp att jag kan backa in drag kroken under.
Vevar ner släpet så drag kroken glider i handsken, då brukar den spaken som sitter på handsken knäppa till och gå ner(låser om drag kroken)
Bredvid den spak som du vevat finns en slags förlängd skruv ,som man släpper lite på och drar upp hjulet och fäster så högt man kan.
Bredvid bilens drag krok finns en kontakt, stoppa i släpets sladd i kontakten, går bara in på ett sätt.
Den lilla vajjern fäster du antingen runt drag kroken eller på andra sidan om bilens drag krok, där kan det ibland finnas ett fäste.
Sist men inte minst, dra ner handbromsen.

När sedan släpet sitter så går jag igenom blinkers och bromsljus och kollar så alla lampor lyser.

Blev detta begripligt :confused: :D
 
:bow: :bow: :banana:

en följdfråga dock; jag ska alltså INTE röra den där lilla spaken framtill som skall "ploppa till" när jag vevar på den stora spaken? (hmm, nu kan man ju assocciera till fel saker.. :o)

så först vevar jag stora spaken så att släpet går uppåt (vevar man medsols då) och sedan vevar jag ned åt andra hållet så det "pluppar till"?
 
Den lilla spaken lyfter du upp när du vill att släpet ska släppa drag kroken.

Motsols är upp och tvärt om förstås :smirk:
 
fast jag måste hålla den uppe för att få på mitt släp. ifall du tänker på stången på själva draghandsken (den som man kopplar på dragkroken)
 
nej me nu blev jag förvirrad! :confused: :confused: :crazy:
enligt Colleen ska man bara röra den när släpet ska av??
Hjäälp
 
Tänk på den lilla spaken som ett lås. Som vi sa förut så är vissa släp annorlunda.
Du kan inte göra något fel genom att ta i spaken då du kopplar i vagnen, men om det inte behövs så är det lite onödigt men inte fel.
Du sa förut att det var något som blev grönt eller rött där vid spaken.
Det visar säkert när kulan är i handsken, men jag har ingen aaaaning om när den visar grönt etc...
Om jag är osäker på om kulan sitter i ordentligt, så brukar jag ha kvar hjulet i marken och veva upp, tills jag ser att bilen också följer med lite(bara en aaaaning), då kan du passa på att dra i spaken och se vad som händer :D(släpet släpper kroken).
Du får helt enkelt träna innan du lastar och åker iväg.
Koppla i och koppla ur , tills att du är säker på det du gör, det löser sig, du klarar det :banana: :banana: :banana:
 
Jag brukar veva ned släpet/draghandsken på kulan utan att dra i handtaget och lilla knappen under ända till det ligger lite vikt på kula. DÅ drar jag i handtaget och trycker in lilla knappen. Släpet "dunsar" då med lite tyngd ned på kulan och jag vet med säkerhet att den sitter väl. Ploppen ovanpå handsken övergår också till grönt.

Så gör jag!
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Semester.
Tillbaka
Upp