Köpt häst kan inte användas

Sv: Köpt häst kan inte användas

Jag vet inte hur man räknas som hästuppfödare (om man inte har det som näringsverksamhet) men som tex katt- eller hunduppfödare så räknas man som näringsidkare i lagens mening så fort man skaffat sig ett stam/kennelnamn (dock inte automatiskt skattemässigt).

Eftersom man räknas som näringsidkare gäller konsumentköplagen om man inte säljer till en annan uppfödare. Enli KKL så är fel som uppstår inom 6 månader från försäljningen att betrakta som att de fanns vid överlåtelsen och det är upp till säljaren att bevisa att så inte är fallet.

Man undrar ju när säljarens dotter tävlade 1.30 senast på den här hästen senast.

Det kan inte vara så länge sedan eftersom hästen endast är 6 år

Fy så tråkigt både för köpare och säljare och hästen! Om hästen tränats och tävlats regelbundet så kan den ju inte rimligtvis haft de här problemen så länge. Funderar på om en hjärnblödning skulle kunna vara grundorsaken? Det kan ju komma väldigt plötsligt, men kanske hade gått att se på röntgen, vet inte om man för datortomografi på en hästhjärna.

Det är mycket tråkigt.Vad som sedan är extra tråkigt är att det genast måste vara någon som bär skuld.Det är väl klart att en levande varelse kan bli sjuk , det sker direkt och oavsett tidspunkt.Den här hästen har väl förmodligen varit helt frisk och så plötsligt blir den sjuk, detta sker då tragiskt nog några dagar efter att den anlänt till sina nya ägare.Vad som utlöst sjukdomen kan man bara spekulera i,om det nu inte är så att de nya ägarna har sett att ett trauma av ett eller annat slag har påverkat hästen efter flytten, för då vet de ju vad som utlöst och lockat fram de EP liknande anfallen.

Kl
Men litegrann får nog köparna skylla sig själva, när försäkringen var bruten med 20 dagars karens. Jag antar att det här var en dyrare häst, jag skulle aldrig våga köpa en sån om jag inte hade en försäkring som gällde. Mycket kan ju hända vid transport och nytt stall etc. Synd på hästen. Undrar om säljaren tvingas ta tillbaka hästen?

Dom 20 dagarna brukar i regel bara gälla sjukdom. Vid akut/ny skada gå försäkringen in och täcker. Så har det iaf alltid varit för mig när jag köpt häst/bytt försäkringsbolag.

Och som jag fattar detta e det något som hände utan att hästen inte utsattes för yttre våld = sjukdom.

Fast försäkringen var väl inte bruten, de försäkrade upp hästen till inköpsvärdet i A1. Många uppfödare försäkrar inte sina hästar fullt ut.

Köparna har säkert gjort rätt med försäkringen. Troligen har hästen haft ett lägre värde i sin försäkring och så har de höjt det värdet när de tog över försäkringen. Därav karens.
// Linda

Svarar alla:

Jag är insatt ärendet då det är min syster som köpt hästen. Allt är jättetråkigt och hästen superfin, men blev hastigt sjuk olyckligtvis ett par dagar efter köpet- Jag tror inte säljaren varit oseriös på något vis och hästen har inte utsatts för trauma mer än en relativt lång transport till sitt nya hem, som är en lugn gård på landet. Bekymret i det hela är att försäkringarna inte täcker den här typen av händelser då det är ett byte mellan A2 och A1-försäkring.

Mycket sorgligt och tråkigt, och dyrt för det går inte heller att bortse ifrån.

Varför tar man inte bort hästen om den lider?? Detta kommer aldrig att kunna bli ett återköp då det inte borde vara rimligt att det fanns vid köpet. Detta har ju tyvärr för köparna kommit efter köpet.

Hur kan man vara säker på att det inte funnits ett trauma? Den kan både slagit sig i boxen eller i hagen eller fått i sig giftiga växter. Finns hur många saker som helst som kan hända utan att man ser det

Senast ändrad:

Hästen har inte fått någon slags förgiftning, det har man testat. Givetvis kan den ha slagit sig i boxen eller något, men veterinärerna på kliniken hittar ingen yttre orsak.

Som du säkert förstår är det en hel del pengar inblandade i detta, hur tarvligt det än kan verka. Hästen mår rätt okej nu tycker jag det verkar, den går i hagen och har inte haft några anfall på gasnka länge men veterinären avråder ju förstås ridning.

Senast ändrad:

Liknande trådar

• Artikel Artikel
Hästnyheter Sara trodde att hon hade köpt en frisk hingst i sina bästa år. Men när transporten kom möttes hon av en avmagrad krake med rivmärken på...
Svar
12
· Visningar
1 479
Senast: Edla
·
Ridning Hej. Har ett fullblods sto som är föredetta galoppör. Tävlades i 3 år i tidig ålder men sen inte riden på ca 8 år. Köpte henne av... 2
Svar
36
· Visningar
3 081
Senast: Badger
·
Övr. Hund Har en renrasig hund av mindre ras som kom till oss för fyra år sedan direkt från uppfödaren. Hon var 14 månader när vi tog henne och är... 2
Svar
20
· Visningar
2 629
Senast: Otherside
·
Träning Hejsan allihop För drygt 2 månader sen köpte jag en ny häst. En swb valack på 8 år, världens trevligaste. Han va inriden av tjejen jag... 2
Svar
22
· Visningar
3 220
Senast: Claraclara
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka