Kör upp huvudet?!

• Träning
  • Trådstartare Trådstartare Gilan
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 15
  • Visningar Visningar 1 473
G

Gilan

Hej jag har en f.d travare. I skritten går hon ofta i fin och mjuk form och känns mjuk. Men i traven kör hon upp huvudet och håller dte där.

Beror detta på att dte är en travare och van vid det lr på att jag kommer i obalans i traven och förstör för henne också?

Sen en annan fråga är. Att när vi är ute ibland så blir hon jätte het och lyssnar inte alls så man måste verkligen dra tag jättehårt i henne för att hon ska lyssna. Ger men förhållningar drar hon bara upp huvudet och nästan drar tyglarna ur häderna på mej. Vad ska jag göra?

Rider på vanligt 2 delat bett nu. Funderar på om jag ska byta till 3-delat eller rakt gummibett.

Och kanske använda en halsförlängare för att få henen att hitat rätt form i traven. (fick dom tipsen av en instruktör) men vet inte?!

Ska göra en vet undersökning imorrn för att kolla att hon inte har ont nånstans men om hon inte har dte vad ska jag göra då?

Har samma problem som du med min valack... Han kör också upp huvudet i traven. För mig så funkar det att tänka "luuugn" och försöka få så långsam trav som möjligt... Då brukar han ge efter och hitta sin takt och harmoni... Tror inte på det där med halsförlängare för den "håller fast" hästen i en form den inte är van att gå i och därmed måste den ju använda nya muskler och den måste ju få en väldig träningsvärk då. Och så är det ju inte säkert att den går bättre när man tar bort halsförlängaren...

Hellre en chambong än en halsförlängare om du vill ha lite hjälp att få hästen i rätt form.

Sen är det nog bra om du byter bett, kanske slår det tvådelade bettet upp i gommen på henne när du måste ta i henne och då far kanske huvudet upp av den anledningen.

:idea:SADELN har du försäkrat dig om att sadeln passar!

du bör ta reda på varför innan du försöker tvinga ner huvudet på hästen å kolla så att den inte gör det av smärta

ofta gör hästen sådär när sadeln klämmer tex på sidan av manken eller om den ligger an mot bogbladet.

mvh rymdentusiasten :bump:

när hon kör upp huvudet sänker hon automagiskt ryggen och bakbenen
min har gjort så när hon inte orkar jobba i trav, men det kan som andra säger även bero på att hon har ont någonstans och/eller är spänd.

Problemet kan iaf inte lösas via hjälptyglar. Du måste först och främst få henne att slappna av även i traven och man kan inte få någon att slappna av med tvång.
Avslappning måste lirkas och lockas fram.

tips: skritta och trava över kavaletti! Då måste hon sänka huvudet för att se vart hon går.

Du kan även ställa upp koner och olika hinderbanor vilket tar koncentrationen från att springa till att lösa problem -> hästen slappnar förhoppningsvis av och jobbar i ett långsammare tempo.

Det kan vara mycket..

Är hon tillräckligt musklad för att orka bära er i form?

Passar sadeln?

Gör du något i dina hjälper som gör att hon känner obehag?
Kanske är du för hård i handen, det kan resultera i att hon försöker ta bettet och sticka. Fel bett?

Hon kanske har låsningar i ryggen? Ont?

min kille är lika dan... men med min duktiga tränare till hjälp så kan han gå i sån fin trav så ni kan inte tro.... :)*stolt* nä nu kom ja inte hit för att skryta.

Jag är inget proffs MEN...

Jag tror inte att några hjälptyglar skulle hjälpa dej och hästen. Jag utgår från att det inte är några fel med hästen och att utrustningen är ok (föresten skulle jag rekomendera ett tre-delat bett, känsligare och slår inte upp i gommen lika lätt) Få hästen att slappna av i traven låt honom gå i trav på långa tyglar men sakta, inget krav på formen, SÅ visade jag pållen min att trav kan vara lungt. Sen som någon skrev trava cavaletti och hitta på olika saker som tar bort koncentrationen från själva traven så kanske hästen lungnar ner sig. För mig hjälpte det otroligt mycket att jobba hästen på en volt (stor) då blev att lite mjukare i sidorna och halsen m.m. Då kunde jag börja jobba med formen riktigt. Men det tar tid....

Hoppas det har varit till någon hjälp!!

Halloj!
du misstänkte att hans beteende kan bero på hans bakgrund.och det tror jag med, har ridit travare regelbundet i 4år, både omskolade och några som går på banan samtidigt.

På banan så ska dom springa med högt huvud, så när farten ökar så kan det hända att dom glömmer bort det nya som dom har lärt sig och det gamla beteendet kommer tillbaka...
jag anser mer att det är en träningssak, ett beteende som måste tränas bort succésivt, för att fatta mig kort; de jag har ridit har jag tränat från grunden "låtsas" att det är en liten BABY som man ska lära "gå-fint" :)

Oppps, glömde en liten men viktig detalj. En till orsak till att dom drar upp huvudet är att dom då använder ryggen mindre, då dom ofta inte har tillräckliga muskler för att orka, då dom genom sin ras fått en annan muskelatur mot en framavlad ridhäst.
Men som allt annat så går även detta att träna bort, allt är bara en fråga om tid. Personligen tycker jag att klättring är A och O... :smirk:

Jag har en travhäst-granne här o jag ser ju hur de tränar sina hästar med huvudet uppkört som den värsta...!

Jag håller med de andra här att hjälptyglar inte gör någon nytta. Det tar lång tid få hästen att slappna av och få upp ryggen. Det här är även ett problem för många islandshästar som sänker ryggen för att få större steg.

Vad som fungerat bra är att rida mellan träd - då är det dessutom roligt att slippa hanka i en paddock. Backar, skritta upp, ta det i trav det är svårt köra upp huvudet när man ska klättra upp.

Det tar väldigt lång tid men med konsekvent behandling går det bra. Skritta o känn hästen får upp ryggen, ta trav, så fort huvudet åker upp, stanna, få upp ryggen igen i skritt, trava igen...Mycket konsekvent träning....

Hade samma problem med min halvblods tjej i vintras. I skritten gick hon som en ängel, trampade fint under sig o.s.v. Men så fort vi började trava så ryckte hon tyglarna ur händerna på mig och travade iväg i 110. Det var stört omöjligt att få henne att lyssna.
Eftersom jag precis kollat sadeln så uteslöt jag det. Det visade sig senare att det var muskler och orken som saknades. Idag går hon gint i alla gångarter, ( fast traven är fortfarande jobbigast för henne att bära upp sig i) Så mitt tips är att kämpa på, bygg upp henne succesivt

Okej tack för alla svra. nej meningen var inte att hon skulle gå iform utan bara inte ha huvudte rakt uppåt utan mörjligtvis lite vanligt.

Men okej.

jade ute vetarinär på vet besiktning. Hade kolalde henen inklusive utrustning. Och han sa som många av er. ha tålamod dte tar långtid att lära en travhäst att inte sträcka ut halsen.

Fick också tips om att prova med rakt bett (eftersom hon joxar väldigt mycket med bettet) Så sa veterinären att det blev ännu väre med ett 3-delat eftersom det rör sej ännu mer i munnen på henne.

Sen sa han också attjag skulle rida på lösa tyglar och inte arbeta henne (som jag ex gör i skritten nu) Utan lösa tyglar så hittar hon en bra form av sej själv trodde han.

får försöka med alla råd jag fått att prova lite olika saker. men iaf. tack för alla tips.

åhh vad har du för en bra veterinär

det är ju så det kan vara

om utrustningen passar kan en häst gå i ändamålsenlig form alldeles av sig själv

:bump:

han är jätte bra. Han stanande och titatde när jag red. inte för att dte var nåt fel på hästen utan för att trvare kunde va svåra hästar och om han inte hade tyckt att dte funkade hade han sagt att vi skulle ta en annan häst.=)

Men han tyckte att allt såg bra åt och att jag skulle rida henen med mycket vikthjälper. han trodde att tillslut skulle jag kunna rida henne med bara ett snöre runt halsen att hålla mej i..=)

Bra veterinären är guld värda.

Liknande trådar

Träning Hej, Som rubriken lyder, har jag äntligen lyckats få mitt drömjobb i Spanien som ridlärare. Starting this saturday! Och för dig som...
Svar
2
· Visningar
1 317
Senast: Edla
·
Hundavel & Ras Hej! Det är spännande tider för mig och min familj, då vi äntligen känner att det är en bra tid att skaffa hund. Tanken är att besöka... 2 3
Svar
40
· Visningar
5 489
Hundhälsa Vi i vår familj har under hösten hamnat i en fasansfull situation, som gjort och gör mig så upprörd och ledsen. Den 20:de september i år... 14 15 16
Svar
311
· Visningar
27 909
Hästvård Jag vill bolla lite med er som har eller har haft en häst med problem med luftvägarna. Eller bara på något sätt har erfarenhet eller...
Svar
6
· Visningar
1 321
Senast: Miikan89
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka