körkorttsregler utomlands

panzy

Trådstartare
vad gäller med släp och sådant i andra länder (mest intresserad av england och irland) funkar det på samma sätt med BE, t ex???

är det en merit att ha BE när man säker hätsjobb i t ex england/irland?

Sv: körkorttsregler utomlands

Det svåraste med att köra bil i Storbritannien är att alla kör på fel sida av vägen.

kenneth skrev:
Det svåraste med att köra bil i Storbritannien är att alla kör på fel sida av vägen.

mm alla ANDRA iallafall :D

Innan var det så i England att du fick köra upp till 7 ton med B-kort. Alltså en 2-3 hästars lastbil. Och du fick dra släp upp till gränsen av vad din bil klarade med ett B-kort, de hade inte någon max vikt på 3500 kg. I och med alla nya EU-regler så de som fick körkort efter den 1e januari, 1997, har samma regler som Sverige nu. Jag är inte helt säker på BE men jag vet helt säkert att deras nya B-kort är detsamma som vårt att de bara får köra lätt lastbil alltså max 3500 kg. Men jag tror att BE är samma även som i Sverige nu. De som fick sitt körkort innan 1997 fick automatiskt BE och C1 (vilket tillåter upp till 7000 kg) för lastbilar över 7 ton krävs ett riktigt C-kort. I England och på Irland är lastbilar vanligast så det lönar sig nog att ta ett C-kort. Inte så svårt om du är en van förare.

Liknande trådar

R
Hästmänniskan Jag hoppas kunna bolla lite tankar med andra hästkunniga här. Jag, min man, och vår 17-åriga dotter kommer inom kort att flytta till en... 2 3 4
Svar
66
· Visningar
7 496
Senast: mamman
·
Hästmänniskan Min situation: Jag börjar tänka mer och mer på att skaffa en till häst, det började som ett "skämt" att jag kanske ska köpa en kompis... 2 3
Svar
48
· Visningar
4 137
Hästmänniskan Jag har ett riktigt dilemma som jag mår riktigt, riktigt dåligt av. Jag har 2 ston och en äldre valack. Valacken är 20 år, har en åkomma... 2
Svar
24
· Visningar
3 307
Senast: mars
·
Hästmänniskan Har ju haft lite otur i olika lägen med hur vissa människor beter sig i stallet, och är nog blivit lite ärrad av det (inten nuvarande... 6 7 8
Svar
145
· Visningar
12 745

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Uppdateringstråd 31
  • Valp 2025
  • Muddypaws 24/25

Hästrelaterat

Tillbaka