Körpisk, lädertömmar och ringar!

• Utrustning
  • Trådstartare Trådstartare lill_flesky
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 9
  • Visningar Visningar 931
L

lill_flesky

Ja, mycket vart det, har lite funderingar på vad som bör införskaffas i tömkörningsväg och har kommit fram till lite saker som skulle behövas allt eftersom.

1. Jag behöver en lämplig körpisk, men har ingen aning om vad man får tag i en bra, som är relativt lätt men inte kostar multum. Kvaliten spelar vell ingen större roll. Vad kostar en sådann normalt? Vart får man tag på dem?

2. lädertömmar, är det bara Tärnsjös som gäller, eller finns det godtagbara tömmar av andra märken? 16 meters då. Vad ligger tömmarna i för prisklass ca?

3. Funderar på att improvisera min nuvarande tömkörningsgjord (textilvarianten från hööks) genom att byta ut dom liggande ringarna mot stående för att minska friktionen. Är det ngn som har en blekaste aning om vart man kan få tag på stående ringar?

Sv: Körpisk, lädertömmar och ringar!

Ett tips!
De har mellandagsrea på equilex.se
De har tärnsjös tömmar till ett reducerat pris....

Tack för tipset! Men det stog inget om rea? :confused:
Fruktansvärt dyra var dom iaf! 1690:- för dom billigaste :eek: :crazy:

Senast ändrad av en moderator:

Är det en enda grej du ska lägga pengar på så är det en bra körpisk, för där spelar kvaliteten en enorm roll! Körpisken måste vara lätt som en fjäder och välbalanserad, annars blir den svår att använda och det är jättelätt att man blir hård i piskhanden för att man måste spänna sig för mycket för att hålla pisken.

Försök att få en från Piskmakaren i Lund, han är nog en av de få i världen som kan göra bra piskor. Och så himla dyra är de inte.

Det står en guide på första sidan hur man hittar till rean. De billigast kostar nått på 1100.....fortfarande dyrt :)
Jag håller med Svea om pisken. Jag har en från piskmakarn som jag inte skulle vilja byta mot någon annan . Välbalanserad och lätt! Köpte min för ett par år sedan och då kostade den ca. 500kr med frakt.

Jo, jag har funderat på det. Har provat att tömköra med en vanlig lobgerpisk en gång, och ja... ni kan ju tänka er hur det gick :D
Ska se efter vad som finns att välja på, tack för tipset!

Det får nog bli en körpisk först. Lädertömmarna får helt enkelt vänta. Tack för tipsen!

Jo, föresten.. Hur får man atg på denna omtalade piskmakare? Är det samma person som brukar vara på globen horse show?

Jag läste i "dressyr m Lussan" om jag inte minns fel, att hon använder ett fiskespö,av något lättviktsmtrl. Man kan väl bara korta det lite och fixa till änden bara så det inte blir vasst? Härligt att du tog upp ämnet för nu vart jag sugen att testa själv..
Lycka till!

Jag har faktiskt haft en pisk köpt för typ 149 kr som var jättebra! Efter lite egna justeringar...hehe. Men den var lätt och behändig. Kanske inte håller lika länge som en från Piskmakarn men jag tyckte om den. Den hade som en plastsnurr längst ut, men då lyckades jag bryta av den vid toppen, skar av längst ut, drog ut den och bännde sen ihop snöret så funkade den super!! Om du vill ah ett billigare alternativ....Jag har tyvärr tappat bort den nu...För att piffa till tömkörningsgjorden skulle jag sätta på en svanskappa om du inte har det! Lycka till!

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Hingstvalsfunderingar 2025
  • Besiktning nödvändig?
  • Dressyrsnack nummer 18
Tillbaka