Kort dressyrsadel...

ylvalill

Trådstartare
Jag är (som jag tidigare skrivit här på forumet) på jakt efter en ny (eller nyare begagnad... :D) dressyrsadel till min häst. Det verkar dock vara stört omöjligt att hitta någon som passar :crazy:. Han behöver en bomvinkel på minst 95 grader ( =vid bom?) och dessutom får sadeln absolut inte vara längre än 47 cm från främsta anläggningspunkt till bakersta! (Han är arabkorsning med kort rygg.) Problemet är att om jag skall ha en sadel som passar mig så borde jag nog ha en sadel i storlek 17,5. Tror att jag skulle kunna sitta ok även i en storlek 17, beroende på hur sadeln ser ut... Dock har jag hittills inte hittat en enda sadel som är i storlek 17 som är kortare än 49 cm. Numera har ju så gott som alla sadlar kilbossor och då blir de ju väldigt långa...

Jag behöver alltså tips på sadlar som är korta även i storlekar större än 16,5 och som dessutom finns med bomvinkel minst 95 grader! Är det nån som vet vilken storlek det motsvarar så är jag också tacksam!
 
Tack för tipset! Den såg verkligen kort ut. Men jag har aldrig hört talas om märket förut. Vet du någonting om det? Vilka hästar sadeln ligger bra på osv?
 
Ta kontakt med återförsäljaren och fråga, jag har inte den modellen dock en annan i samma märke. Den är nu 1 år gammal, fast det tror inte folk när dom ser den.

Ja den är kort, om jag inte missminner mig så håller den runt 45 cm i 18 tum. Men ring och fråga, det är bättre.
 

Liknande trådar

Utrustning Jag har lyckats igen, att köpa en ponny med svårt sadelläge. Rak och rund rygg med ordentlig bredd över mankens bas, men med hög manke...
Svar
4
· Visningar
858
Utrustning Går i drömtankarna om att spara ihop till en riktigt trevlig dressyrsadel nästa år (eller kanske mer realistiskt, om några år :p). Har...
Svar
14
· Visningar
1 518
Utrustning Fortsatt sadelletande pågår ;) Nu undrar jag över Prestige och alla deras modeller på hoppsadlar. Det finns ju HUR MÅNGA SOM HELST...
Svar
8
· Visningar
2 823
Utrustning Nu har jag förhoppningsvis lagt upp en bra plan för hur jag ska få köpt en ny dressyrsadel. Efter jul ska jag ta ut en sadelprovare som...
Svar
7
· Visningar
2 006
Senast: MiniLi
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp