Ponnysadlar med kort anläggningsyta (38 cm)

Aifos

Trådstartare
Jag har lyckats igen, att köpa en ponny med svårt sadelläge. Rak och rund rygg med ordentlig bredd över mankens bas, men med hög manke. Anläggningsytan är 38 cm. Prestige Pony 15' 34' passar men det är helt omöjligt att få ner min dotter som är 165 cm/ 52 kg, i den sadeln. Idag har jag lagt på en Passier Young Winner 15,5, bomformen är bra men den är på tok för lång.

Det finns ju en massa prisvärda 15' ponnysadlar på marknaden men alla har så extrem litet säte och kåpor och många har också lite för dålig vidd i främre delen av bommen.

Kemnevall är ett alternativ enligt vår tränare men de har slutsålt på ponnysadlar. En gammal Morris & Nolan i 15'32' (från 80-talet) skulle funka men har inte sett en sådan på begagnatsidorna på länge.

Prestiges vuxensadlar i 16' är för långa och för trånga i bakre delen av manken. Vi har en ny Versaille som provades ut av sadelprovare och den har gjort stor skada på honom tyvärr.

Om vi skulle köpa en dressyrsadel - finns det extremt korta sadlar för islandshäst? Då kanske man kan välja en mindre optimal sadel för hoppning?

Finns det någon annan här som har gått igenom något liknande nyligen och har bättre koll på marknaden?
 
Spontant tänker jag ordo equester, Venus finns i 15” och jag tror att det finns en ponnydressyrsadel. Modellen Venus rekommenderas en hel del till PRE som ofta har ett väldigt kort sadelläge men runda breda ryggar.

En kompis har en c-ponny med ordentlig svankrygg och kort sadelläge och hon köpte tillslut en ordo equester.
 
Jag har en 16 tum Knight Robin hood. Passar rund, rak och bred rygg. Medryttare på 164 cm sitter jättebra i den. Har för mig att den är 38 i anläggningsyta.
 
Följer tråden. Har en islandshäst med kort svängd rygg. Ingen sadel är kort nog. Bred framtill över ryggen, men muskelfattig över länden. Måste ha en ullstoppad. Jag kan nog klämma ner mig i 16” om knästöden är anpassade för långa ben.
 

Liknande trådar

Utrustning Hej! Jag har läst igenom Sadellistan 2.0 och en hel del andra trådar och har skaffat mig ett något sånär hum om vad som skulle kunna...
Svar
2
· Visningar
2 620
Senast: Aureola
·
Utrustning Har köpt ny häst och har sadelproblem. Han har manke med bredd på, den är låg och ganska lång, ryggen är relativt rak, det blir en...
Svar
1
· Visningar
1 308
Senast: Tagliabue
·
  • Låst
Utrustning Nu är den här, Sadellistan version 2.0! :D Då den förra blev för lång har jag nu gjort en sammanställning av den gamla med dom...
188 189 190
Svar
3 788
· Visningar
646 588
Senast: caballus
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Hjälp mig utvärdera rasförslag?
  • Hundrädda
  • Uppdateringstråd 29

Hästrelaterat

  • Vad gör halvblodsägare?
  • Ridskoleryttare
  • Dressyrsnack 17

Omröstningar

Tillbaka
Upp