Korta barn??

• Småbarn
  • Trådstartare Trådstartare Warmia
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 15
  • Visningar Visningar 5 981
W

Warmia

Känner lite oro för min dotter som är ganska kort för sin ålder.
Var på 2,5-3års besök på bvc i förra veckan. Ska på återbesök till hösten för att kolla att hon växer på under sommaren.
Hon är 2år och 8månader och är 87cm.

Finns det någon här inne som har haft samma problem? Vad hände? Börja barnet växa och växte ikapp de jämnåriga tillslut eller förblev barnet litet. sattes någon behandling in?????

Sv: Korta barn??

Min minsta har preic fyllt 3 år och han är 89cm lång och väger 12-13kg men dom s ainget om d på bvc

Min sexåring har alltid varit liten (1½ - 2 kurvor under normalkurvan på längden), men det är ingen som sagt något om det mer än konstaterat att hon är kort. Det kompenserar hon med att vara supersmidig och snabb som en iller istället :D

Min dotter och yngsta sonen var 74 cm när de var ett och äldsta sonen 83 cm vid ett års ålder
Minns inte alls hur stora dom var vid två.
Dottern är 16 idag och 165 cm , sonen är 18 år och 180
Minstingen växer fortfarande, är 13 år och 152 cm men då har han växt 10 cm sen jul känns det som :crazy:

Jag har tre barn,två av dom var väldigt korta när dom var små,dom var nog minst huvudet kortare än sina klasskamrater..
Dom var nog kortast i klassen även när dom slutade 9an,men sen drog dom iväg på längden!

Idag är dottern runt 1.70 och sonen är runt 1.90!

Jag låg länge låååångt under kurvan, men jag började växa när jag blev 12-13 år och numer är jag vad som åtminstone har varit den vanligaste längden hos kvinnor; 163,5 cm.

Sebastian är 2 år och 9 mån, men var på kontrollen för 1 månad sen. Han var då 90 cm lång, och vägde 13 kg.

Jag har inga höga förhoppningar om hans längd, då jag är 161 cm lång och hans pappa typ 167 cm lång eller något liknande :p

Det viktiga är att barnet följer sin kurva. Korta föräldrar får korta barn och långa föräldrar får långa barn. Om ett barn börjar avvika från sin längdkurva kan det vara helt normalt för just det barnets tillväxt men det kan också finnas en orsak och ibland är det hormoner. Bra att de gör en extra koll efter sommaren, koppla av och njut av sommaren och se vart det tar vägen, de verkar ha full koll. Heja Sverige och vårt unika BVC som jobbar förebyggande!

Senast ändrad:

Jag var ca 85cm vid 3 års ålder, 148cm när jag började högstadiet och har slutat på 156,5cm.
Ingen behandling sattes in även om läkarna föreslog det när jag började högstadiet, varken jag eller mina föräldrar tyckte det var nödvändigt. Har dock väldigt korta föräldrar (158cm resp 164cm). Inte hela världen att vara kort sålänge man är frisk :)

Det kan också spela in när man kommer i puberteten. Både jag och maken var något sena och då växer man sent också..

Vi är idag 171,5 resp 186,5 cm. Oroar mig inte för våra barns längd även om våra fyra ungar som små (födda -99, -02, -04 och -05)är något kortare än jämnåriga. Tioåringen tillhör nu den längre delen av skaran i sin klass. De följer sina kurvor och det jag fått höra om mig och maken och sett på klasskort sedan lågstadiet så var även vi bland de kortare i klasserna då.

Gira :banana:

Jag blev hela 159cm över marken trots att mamma är ca 170 och pappa 180, brorsan är där någonstans också. Men min längd går nog att spåra tillbaka ända till mormor, 152cm över havet eller något sådant :D Min moster är kort också.

Tror jag låg "rätt" på kurvorna fram till runt tio år ca för då var jag färdig :D Många av de som var kortare än mig växte således förbi under tiden.

Seriöst, jag är impad! :D När jag var 10 år gammal var jag 130 cm lång enligt mitt då utfärdad pass :rofl:
Jag blev slutligt inmätt som blivande 17 åring på 161,5 cm - och har inte lyckats komma därifrån sen dess tyvärr.

Numera växer jag bara på bredden :crazy:

(Justja, min pappa var ca 170 cm lång, och min mamma är väl ca 163 cm lång. Min storebror lyckades bli runt 185 cm lång, trots mammas korthet och hans pappa är också max 170 cm. Jag önskar att jag hade kunnat följa hans bedrift!)

Min dotter har alltid också varit liten. Legat under kurvan både på vikt och längd, men nu när hon är 7 så har hon skjutit i vädret. Visst, hon är inte lång kanske men hon är ändå 1.25 nu, för ett år sen var hon inte ens 1.10 lång. Jag vet att hon var 74 cm när hon var 2 år för vi reagerade på att hon var liten men BM trodde att det skulle komma ikapp. Och sen har hon att brås på, jag kommer från en familj med småttingar ;)
Sen får vi väl se hur lång hon blir, jag är 1.58 och pappan är 1.84...

Min lillebror föddes 2 månader för tidigt och har alltid varit liten. Så när han började högstadiet så tog skolsköterskan kontakt med vården och han skickades till läkaren för att kolla upp. Mina föräldrar blev ju helstirriga, men vad tänkte sjuksköterskan? Hans mamma är 1.53 och hans pappa 1.68, han borde inte rimligtvis bli 1.90 som 14åring.
I alla fall så sa läkarna att de skulle ta det lugnt (han var ca 1.50 när han började 7an) och om han inte börjat växa när han gick ut högstadiet så skulle de sätta in hormoner. Nu är han 16.5 år och har passerat 1.70 så det kom av sig själv till sist. :)
(just ja, kan ju tillägga att bror nu är längst av alla i släkten på min mammas sida...)

min 6 1/2 åring är 117cm och ett halv huvud kortare än klasskompisarna. Jag 155cm och pappan 181cm. Mina föräldrar 158 och 169cm.

Åh fan! Det har jag aldrig gjort :( Eller jo, men bara för att jag varenda gång fått stå/sitta längst fram *gråter en skvätt*

Liknande trådar

Småbarn Ville skriva mindre, men det gäller bara längden, inte vikten eller något, så fick bli kortare. 🙈😅 Hur som, vi var hos BVC i går, på 6...
Svar
14
· Visningar
1 436
Senast: Araminta
·
Småbarn Nån annan som har samma "problem"? Är inte det enda, sonen på snart 14 månader är väldigt sen i mycket, pratar inte, pekar inte, har... 2
Svar
28
· Visningar
8 865
Senast: Sonic76
·
Övr. Barn Jag har ett dilemma. Hoppas ni kan komma med input. Har en väninna med en 7-årig, mycket klok dotter. Väninnan separerade från pappan... 2
Svar
38
· Visningar
3 835
Senast: TinyWiny
·
Gravid - 1år Detta blir ett skamfyllt inlägg med förmodligen bland det mest provocerande (har googlat och sett andra stackare be om hjälp o sen bli... 4 5 6
Svar
110
· Visningar
25 321
Senast: cirkus
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka