KORTA bomlösa? Ponnysadlar?

evis

Trådstartare
Jag behöver hjälp!

Jag har nu två ponnyer som jag skulle vilja hitta sadel till.

Den ena är ca 120 cm hög, ganska rund bröstkorg (vid), saknar manke och relativt kort i sin bröstrygg. Den andra är 130 cm hög, mycket bred över bröstkorgen, saknar manke och väldigt kort sadelläge. Det är mätt till ca 30 cm. Tror inte den mindre är så mycket längre än så heller.

Nu är det ju så att jag rider den ena, och jag är cirkus 170 cm lång och ganska långbent.

Ekvationen är svår att få ihop! :angel:

Någon som har tips och idéer?

Jag funderar på bomlöst till den yngre (mindre) förmågan, men känner inte till några speciella ponnysadlar som är bomlösa?
Honom ska jag hitta en mindre ryttare till, så tanken är ju att sadeln inte behöver rymma MEJ utan framförallt bör passa ponnyn.

Den större förmågan rider jag barbacka och hade egentligen gett upp med sadelletande, han är så förbaskat kort så jag tror inte det GÅR att hitta några sadlar åt honom.
Men han ska förhoppningsvis hoppas in och då skulle det vara bra med en hoppsadel... :crazy:

Sv: KORTA bomlösa? Ponnysadlar?

Den minsta bomlösa jag har hittat är Börjes Free 13". Den är både kort och liten men tar upp till ca 36-38 i rumpa. Längdmässigt och byggnadsmässigt mindre än Barefoots str. 0

Bomsadlar som kanske kan va nåt att kika på

Wintec str. 15-16" sätet känns ungefär som en 16,5 i 16"men resten av sadeln är mindre.

Griffin young rider el. Griffin cob allround i 16,5 är också små och korta och en mindre vuxen rumpa får plats.

Morris&Noland 15" om bredden räcker.

Vet du hur kort Börjes-sadeln är?
Någon med erfarenhet av den här på forumet? (bilder?!)
Jag kommer tyvärr inte in på Börjes postorder-sida just nu, men får kika närmare senare.

Angående Wintec och Griffin, vet du exakta mått på längden?
Hur är det med bomvidderna?

http://www.pixbox.se/usr_show_id10842_page0_order1.html

Där finns lite bilder. Jag trodde Börjes skulle vara som pfiffen och Barfoots 0 men den är märkbart mindre på alla vis.

Börjes 13" ~46cm, jämförbart med de andra som ligger runt och straxt över 50cm man kan tro att några få cm inte är nån skillnad men det är det!
Syns tydlig skillnad på bilderna.
Wintec 16,5 ~46 cm och Griffin cob 17" ~46 cm, alla mätta i FULL längd. De mindre "str. är kortare i båda modellerna.
Även Globus clic dressyr i 16" är riktigt kort i full längd.

Bomvidderna är för breda platta ryggar, wintecen för mer svängda och Griffinen för mer raka, den som är smalast är wintecen med sitt vita järn, men åa ndra sidan så kan man ju banka ut järnet en bit.

Senast ändrad:

Fasiken, skulle ju verkligen behövt PROVA sadlarna. 46 cm låter i längsta laget, trots att jag ju ser på bilderna att den ser riktigt kort ut. Hur är dessa sadlar uppbyggda, går de fri från ryggraden på ett bra sätt, finns det något sorts "trä" eller formgivare i dem eller är det helt i läder? Berätta mer! Har du några ridbilder på den? (Börjes Free-sadeln alltså)

Jag vet att psychogrrl fått en ST Espaniola som är 43 cm i anläggningsyta, men jag är inet riktigt intresserad av en sån sadel just för tillfället till den yngsta ponnyn. Dessutom är 43 cm fortfarande i längsta laget egentligen.

Den kortare, större ponnyn kommer nog ridas barbacka för det mesta, det är bara hoppningen jag funderar över...

Har inga ridbilden ännu, har inte ens hunnit provrida den än.

Den har ingen kanal utan det är pad som gäller, jag kommer använda mig av mattes korrectionpad med lämpliga paneler i, det ger vlädigt bra kanal och frihet. Finns inget så litet passande att få tag i annars Barfoots 0 pad är för stor för denna sadel.

Den har glasfiberpommel både fram och bak.

Hade jag såna problem som du har (och även jag har) så skulle jag beställa en och testa. Testa utan pad går ju och funkar den så köper man en pad efteråt, mattes har ju small som passar den här str. Har själv en i M, ska fota i efm.

Inget jag själv provat, men de har korta sadlar;
http://www.safiren.se/
Sedan finns det en som heter Royal Island (bomsadel) som ska vara 42 cm, 112 graders bom, finns på Grand pri*
Kortaste jag provat var en County, superskön... Tyvärr för liten för mig, men hästen gillade den.

Puttar upp den här tråden då jag är igång och funderar på sadlar igen.
Sissu, har du ridit mer i den här Börjes Free 13''? Nöjd?

Jag lutar åt att beställa hem en sådan i alla fall.

Ibland undrar jag hur företagare tänker... (enbart läst under den bomlösa sadeln)

* De skriver flera gånger att de har något speciellt system för stygbygelfästen som gör att vikten fördelas upp till 5 gånger bättre än vad andra stigläder gör. Men inte en enda förklaring, eller bild, på hur det ser ut? :confused:

* "mega-stora knävulster". Kanske en bra beskrivning, men är det verkligen ett språk man burkar använda på seriösa hemsidor? :D

* "Sadlarna är gjorda av förstklassigt mjukt kvalitetsläder (oftast kalvskinn),"
Använder de annat skinn när kalvskinnet tar slut? :confused:

* "Ett extra poäng är också att stiglädernas konstruktion gör att ryttaren inte har en chans att sitta snett i sadeln och/eller rida sadeln sned!"
Ehm... Hur går det till? :confused: Varken bild, eller text, som förklarar.

"Panelerna har exakt samma konsistens och tjocklek som Skito- pads"
Jaha? Men är materialet samma?

"Som extra utrustning kan man beställa tjockare paneler - men då rekommenderar vi hellre att använda en Skito-pad eller en Grandeur vojlock/schabrakk med inlägg om man vill ha mer stötdämpande underlag."
Med andra ord lär det inte var samma material som skito-pad. Varför försöker de då lura en i punkten ovan att det är så?

Ja, måhända jag är en surkärring, men får de verkligen sålt sadlar när där är så lite info? I mina ögon ser de mest okunniga ut, och jag skulle aldrig köpa en sadel av någon jag anser vara okunnig... :crazy:

Senast ändrad:

Liknande trådar

R
Utrustning Jag har börjat titta på barbackapaddar och bomlösa sadlar, men det är inget jag har någon erfarenhet av själv. På "min tid" var en... 2
Svar
29
· Visningar
2 313
Senast: iNHALE
·
Utrustning Jag har lyckats igen, att köpa en ponny med svårt sadelläge. Rak och rund rygg med ordentlig bredd över mankens bas, men med hög manke...
Svar
4
· Visningar
1 307
Utrustning Jag måste seriöst ta tag i det här med att hitta en dressyrsadel till min unghäst och jag är lite lost, är oändligt tacksam för tips i...
Svar
4
· Visningar
1 004
Senast: Esmeralda
·
Utrustning Varning för novell! Min ponny/häst har världssvår rygg och vi hittar inget som ligger bra.... Han är nu ganska omusklad, speciellt...
Svar
17
· Visningar
4 352
Senast: lillamy73
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Senast tagna bilden XVI
  • Oseriös avel 2023
  • Uppdateringstråd 31