Korta hästar

feel

Trådstartare
Om man har en kort, väldigt rak häst, kan det funka att ha en svängd sadel som släpper tidigt? Mest för att komma ifrån att bakdelens aktion skjuter fram sadlarna?

Sv: Korta hästar

Om man har en kort, väldigt rak häst, kan det funka att ha en svängd sadel som släpper tidigt? Mest för att komma ifrån att bakdelens aktion skjuter fram sadlarna?

Jag tror det. På mitt fullblod som hade just en rak kort rygg hade jag en Dominus. Den är egentligen för svängd, men den släppte så tidigt att det inte verkade vara ett problem. Beror nog lite på hur sadelns bom är byggd. Exempelvis har jag fått för mig att Jaguars svängda bommar är det redan väldigt långt fram i bommen och då funkar det nog inte. Men det är nog bara att prova sig fram! Rundbossor är ju sjukt svårt att hitta på raka sadlar, och på en kort rygg känns det som ett måste.:/.

Hittade en gammal bild på fullblodet i Dominusen. Som synes kommer han upp fint med ryggen och ändå ser sadeln fin ut baktill:).
217407_1017999302151_1590181870_41490_2319_n.jpg

Liknande trådar

Utrustning Är det någon här som rider i ghost sadel? Jag funderar på att köpa en sådan men har inte suttit i en sådan tidigare. Den bomlösa sadel...
Svar
18
· Visningar
1 093
Utrustning Hejsan! Jag undrar vad ni som är duktiga på sadlar skulle säga om hur denna ligger och passar på denna rygg? Jag tycker att kurvan på... 2
Svar
22
· Visningar
1 663
Senast: morgaine
·
Utrustning Jag har oturen att ha tre hästar med olika aptit och näringsbehov i hagen. I dagsläget går det inte att dela hagen och det funkar...
Svar
6
· Visningar
457
Utrustning är äntligen mest nyfiken för har aldrig råkat ut för detta innan. Men beställde en sadel genom en svensk butik som säljer mycket bomlösa...
Svar
10
· Visningar
909
Senast: MissFideli
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Akvarietråden V
  • Klippmaskin till tjock päls
  • Guldfasanerna