Korta Martingal?

Sv: Korta Martingal?

Försäkra dig om att du verkligen vet hur en korrekt inställd martingal skall sitta.

Någon som vill förklara/visa bild då?

Jag skall leta upp en bra bild. Återkommer.

Kortfattat kan man säga att när tygeln bildar en horisontellt rak linje mellan bettet och manken så skall martingalen vara mjukt sträckt. Om hästen lyfter huvudet över den positionen (så att tygeln pekar uppåt mot hästens mun) skall martingalen hålla emot nedåt och hindra hästen. Om hästen sänker huvudet under manken skall martingalen vara slak.

Senast ändrad av en moderator:

ringarna ska nå till manken.

Det där skulle man rätt lätt kunna feltolka som att man skall kunna nudda manken med ringarna och så är det ju inte. Ringarna skall nå till en rak linje mellan bettet och manken.

ja man ska kunna nå manken med ringarna, martingal är inte till för att hålla nere skallen på hästen utan för att förhindra att ryttaren blir nockad.

De tycker jag är för korta.
En martingal är som sagt bara till för att hindra hästen från att nocka sin ryttare.

De tycker jag är för korta.
En martingal är som sagt bara till för att hindra hästen från att nocka sin ryttare.

Jo, visst är det så... men när jag har min martingal korrekt spänd så är den inget hinder för när hästen vill höja huvudet normalt. Handen är ju mjuk och följer hästens huvud, dvs om hästen höjer huvudet normalt så går ju handen framåt och hästen kan utan problem höja huvudet. Samtidigt ges en svag impuls nedåt från martingalet som tar stopp. Men hästen är ju inte på något sätt låst.

Är den? Jag har martingal för att motverka att hästen höjer eller slår med huvudet för mycket - som iofs kan resultera i att ryttaren blir nockad men jag har nog inte sett det beskrivet som huvudskäl tidigare.

jag går på det som str i mina gamla hästböcker, både engelska o svenska o vad mina ridläre på ridskolan sagt, o det är betydligt äldre än mig, gubben är nog nätmare 70 så det kallar jag den gamla skolan.

Liknande trådar

Utrustning Behöver tips på var en kan hitta ridstövlar i riktigt läder, helst utan snörning. Människan som ska ha dem är knappt 160 cm lång och har...
Svar
2
· Visningar
247
Senast: sweep
·
  • Låst
Utrustning Vad behöver jag för utrustning för att lägga i tappade broddar på hästen? Min häst tappar snabbt broddar med nuvarande hovslagare vilket... 5 6 7
Svar
132
· Visningar
5 193
Senast: Görel
·
Utrustning Hejsan! Jag undrar vad ni som är duktiga på sadlar skulle säga om hur denna ligger och passar på denna rygg? Jag tycker att kurvan på... 2
Svar
22
· Visningar
1 674
Senast: morgaine
·
Utrustning Någon som har en bra säkerhetsväst till rimligt pris att rekommendera? Gärna runt 1500:- ☺️ Har inte så mkt erfarenhet av västar men...
Svar
1
· Visningar
271
Senast: Fiorano
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Uppdateringstråd 31
  • Somna in hemma
  • Kattsnack 11 🐈‍⬛🐈