klottagirl

Trådstartare
Hej!
Behandlade min häst med kortison för knäledsinflammation bak och kotledsinflammation fram för några dagar sen. Enligt veterinären skulle han svara ganska snabbt på behandling. Någon som har erfarenhet av samma behandling och vet hur lång tid det tar innan det vänder och han blir bättre?
 
Det brukar vara olika beroende på hur länge hästen gått med skadan och hur omfattande inflammationerna varit.
 
Det är nog väldigt olika. Dessutom är det väldigt vanligt att man behöver göra om sådana behandlingar, åtminstone en gång.
 
Hej!
Behandlade min häst med kortison för knäledsinflammation bak och kotledsinflammation fram för några dagar sen. Enligt veterinären skulle han svara ganska snabbt på behandling. Någon som har erfarenhet av samma behandling och vet hur lång tid det tar innan det vänder och han blir bättre?
Hur halt var hästen från början?
För att kunna svara bra på behandlingen behöver den kanske lägga om sin träning så den inte får samma problem igen 😊
På återbesöket bör hästen vara mindre halt eller helt ohalt.
 
Vänder gör det nog tämligen omgående beroende på hur skadan ser ut och har uppstått.
Sen tillkommer Rehab innan man kan rida som ( vanligt) vilket kan ta månader.
 
Hej!
Behandlade min häst med kortison för knäledsinflammation bak och kotledsinflammation fram för några dagar sen. Enligt veterinären skulle han svara ganska snabbt på behandling. Någon som har erfarenhet av samma behandling och vet hur lång tid det tar innan det vänder och han blir bättre?
Men visst bokade ni in återbesök om 2-3 veckor? Innan dess ska du inte hålla på att se om hästen blivit bättre. Bara följ hemgångsråden och ta det lugnt.

I mitten av mars behandlades min ena för knäledsinflammationer båda bak. Han var då initialt halt ca 1 grad höger bak. Kom fram liten ojämnhet vänster bak också när höger bedövades. Efter det gick han i hage tre veckor plus handskritt de sista två veckorna upp till 30 minuter/dag. Vid återbesök var han mycket bättre men fick behandlas en gång till i höger. Började sätta igång uppsuttet efter en vecka med korta skritturer på 30 minuter. Ökade upp till en timme under en månad och la in korta bitar trav och galopp sista veckan. Endast raka spår. Helt fräsch på åb efter fem veckor.

Nu går han korta dressyrpass på våra stora utebana 60x70 på ca 25 minuter med 5-7 minuter trav/galopp, 3 ggr/vecka. Övriga dagar rids han ut med mest skritt och lite trav rakt fram. Aldrig två dagar i rad på bana. Räknar ha honom fullt igång i slutet av juli och ska åka in och kolla honom då. Det är en ny häst för mig och jag fick honom när han var ofräsch (det kom fram på besiktningen inför flytt till mig). Så min träning är även ny för honom och tar det lugnt.
 

Liknande trådar

Hästvård I juni upptäcktes en svullnad i vänster frambenets skenben. Svullnaden fortgick trots kyla, bandagering och sjukhage och en smygande...
Svar
4
· Visningar
862
Senast: Cattis_E
·
Hästvård Hej! Jag håller just nu på att kika efter en häst att köpa. Har hittat en jättetrevlig men enligt säljare vart hästen halt några dagar...
Svar
0
· Visningar
376
Senast: KLilja
·
Hästvård Hösten 2022 köpte jag ett 3-årigt fullblod ifrån galoppbanan. Han var ue på veterinär besiktning och i första 7 månader gick jätte bra...
Svar
0
· Visningar
335
Katthälsa Kortfattat så börjar jag bli orolig efter att min katt stått på 1/4 2.5 mg Prednisolon var 3e dag i drygt två år. Hon är snart 15 år och...
2
Svar
20
· Visningar
854

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp