Kostnader för häst?

C

Cia

Vad kostar just Din häst (hästar) i månaden?
Det är ju så olika. Vad betalar ni i stallplats? Mat och hur mycket äter din(a) häst(ar)? Skoning? Vaccinationer och avmaskningar m.m.?

Tacksam för många svar! :bump:
 
Min islandshäst kostar:

Stallhyra: 1700 kr/mån (lösdrift inkl hösilage, saltsten, havre, betfor och full tillsyn)
Skor: 550 kr var 8:e vecka
Avmaskning: ca en hundralapp per gång
Vaccination: hästinfluensa och botulism ca 200 kr/år (ytterligare ca 50 kr vart 3:e år för stelkramp)
Foder (Fibergi, som jag själv har valt att ge min häst): 320 kr/år
+ lite andra saker som behövs (borstar, sårspray, jodopax etc)

Hmmm, har jag glömt något? Tror inte det......
 
Min Irish cob kostar

Stallhyra:1700:- inkl. 6 kg hösilage/havre,2 kärror spån/vecka,morgonfodring och utsläpp och insläpp och lunchfodring,ridhus och 2 utebanor,belyst skritt/klätterslinga.
Fibergi:~180 kr/mån
Betfor,öljäst,vitlök:?
Extra hö/månad:200 kr + 1 storbal halm i månaden vintertid 100:-
Hovslagaren 650:- var 6-7:e vecka
Avmaskning 100:- varje tillfälle
Och försäkring ca 180 kr/mån.
+ tränarkostnader..
:smirk:
Usch då,man ska nog inte börja kolla på kostnader,för helt plötsligt känns det som om jag inte har råd.. :eek:
 
Jag har inte så stor koll, men det är inte mycket för mitt jättestora halvblod... Vi köper storpack av havre och betfor, det är därför det är så svårt att uppskatta (och minnas) priset.

Stallhyra: 0 kr (har honom hos "svärföräldrarna")
Eftersom jag inte har ngn hyra får jag väl istället lägga till bensinpengar till och från stallet: ca 1000 kr/mån
Hö/ensilage: 0 kr
Betfor: Tja några hundra/halvår???
Havre: Inte många kronor??
Pellets kraft grund: ca 140 kr/mån
Vitaminer, mineraler och övr. tillskott: Inte ens hundring/mån (tror jag)
På sommaren flugmedel m.m: 150 kr/mån??
Spån: Var det ca 800 kr/halvår??
Skoning 400:- var 5-8 vecka
Vaccination: Några hundra/år
Försäkring: knappt 3000 kr/halvår
Träningar: 500 kr/mån
Har jag glömt något...?

Sen har vi ju alla inköp av diverse hästprylar som täcken m.m. Om man ska ha en hästtransport kostar ju även den en del. Om inte i inköp så kommer det snart reparationskostnader.

Som sagt, hos mig kostar hästen inte många kronor. Annars skulle jag inte kunnat ha honom, så jag har tur som har så snälla "svärföräldrar"!

Lotta
 
Slår man ut det över hela året så kostar de ungefär 1500:-/månad - för två.
Eget stall
Hösilage 9000:- inkl. transport. (4,5 ton räcker åt bägge. De går på bete större delen av året)
Kraftfoder får de bara lite grand och så saltsten + mineraler
Torven kostar 85:-/bal och det går åt 1-3 balar i veckan. De är bara installade från mitten av oktober till maj.
Hästarna verkas, men skos inte. Hovis tar 500:-/gång för båda.
Den yngre är helförsäkrad och den gamle bara veterinärvårdsförsäkrad. Ingen av dem är ekonimiskt värda mycket.
Vi har ingen tränare utan rider i skogen.

Utöver de där 1500:-/månad kostar de i form av stängselmaterial och stallrenovering.
 
Utslaget på ett år landar det på ca. 2000 kr/månad för en häst.
Inkluderar stallplats, foder, skoningar, avmaskningar och likn.
 
har 3b-ponnyer och dom kostar tillsammans. boxplatser gratis,kraftfoder ca 150kr i månaden,hö ca 300kr,halm 100kr, hovslagare ca 210kr i månaden
 
Tar mitt varmblod då som jag har inhyrd. Fjordan har jag hos pappa o han betalar det mesta så hon är billig... ;)

Stallhyra: 750.-
Spån: ca 100.-
Hö: ca 450.-
Kraftfoder o vitaminer: ca 400.-
Skoning: 300.- var 8:de vecka + 200.- då jag ska ha nya skor.
Vaccination: 450.-/år
 
Ojdå...*tänka*

Allt som allt går det väl på ca 1500-2000kr/mån med stallplats,mat,försäkring osv.

//Becky :banana:
 
Oj, vad billiga era hästar är i drift! Men jag bor i Stockholm och jag räknar på att min häst kostar ca 5000 kr månaden...Men så är stallhyrorna här förskräckliga! Tror att jag måste flytta härifrån snart...
 
Ojoj...
Har räknat lite inför vintern (sep-maj) och har kommit fram till följande:
Boxplats helinackordering inkl hö/strö/havre + tillgång till ridhus 2100:-
Extra foder, mineraler m.m. ca 400:-
Skoning (var åttonde-tionde vecka lite drygt) 700:-
Träningar m.m. 190:-x4 = 760:-

Sammanlagt 3700:- ungefär.

Fan va dyrt :crazy:
 
Anledningen till att det blir billigare för mig är:

¤ Betalar bara el och vatten som "stallhyra" ca 100kr/mån
¤ Kör bara min ponny...så inget ridhuskort
¤ Känner en del bönder som ger bra pris på både hö/halm

...har lyckats fixa det ganska så bra för mig och pållen :D , blir en massa pengar över till annat åt oss ju :)

//Becky
 
stallhyra 700kr/mån
skoning 500kr var 6 vecka
mat ca 100kr månaden
lindas shopping begär 2000kr/ mån :angel:
typ :P
 
Jag betalar 1200 kr/häst för stallhyra inkl in och utsläpp och mockning,strö, fri tillgång på hösilage, många kilo kraftfoder(hö+lusernstrå)till mina stora hästar, mineraler, vatten och el. Jag hjälper till varannan helg och det är inte särskilt jobbigt. Mina hästar går barfota så inga skokostnader men verkning ca:250 kr. Sen tillkommer kostnader för avmaskning , vaccination, tandraspning, försäkringar mm. Det är inte billigt att ha häst, man köper inte så mycket till sig själv istället men det är det värt.
 
Stallhyra 2000:-
Foder ca 1100:-
Strö ca 200:-
Försäkring 360:-
Skor 300:- (600 varannan månad)
Träningar 1300:- (dressyr varannan v, hopp varje v)
Extrafoder/smågrejor 100:-/mån
Ca 5300:-/månad och då är inte bensin inräknat. Har ca 1,7 mil till stallet och kör 2 ggr/ vecka + 2 mil tor med släp varje vecka...

Inte konstigt att jag alltid är så fattig :crazy:
 
Stallhyra: 600:-
Hö: 1,70:-/kg
Havre: 1,50:-/kg
Lusernpellets: 3,66:-/kg

Just nu äter hon bara 2 kg havre och 1 kg Lusern/dag + kanske nåt kg hö. Mer hö vill hon inte ha. Dom går ute än. Har faktsikt ingen aning om vad hon ska äta till vintern mer än grovfoder (ensilage). Har inte gjort analys än för ensilaget har inte kommit. Min hovis tar 300:-/verkning. Hästen är 3 år och halvblod. Avmaskningarna vette tusan. Får kosta på mig en Ivomecspruta för 150:- när vi stallar in, men nästa år ska det göras träckprov, så då får jag se hur maskningarna ser ut då. Senast för botulism + influensa spruta betalade jag 400:-. Det var billigt, men det var bara för att en kände veterinären sedan länge och fick ett litet kompispris :D Hästen står 3 mil utanför Göteborg (Ale kommun)
 
Min islandshäst kostar ungefär:

Stallhyra: 1500 kr/mån inkl hösilage, halm, fodring/utsläpp vardagar, tillgång till ridhus.
Havre: 2 kr/kg
Betfor: ?
Hovslagare: 600 kr var 8:de vecka.

sen tillkommer vacc, försäkring, avmskning, utrustning, lektioner mm
 
Har ett hbl-sto på 18 år som kostar:
Bor på landet - alltså det mesta billigare.

*stallhyra 1200 kr/mån (hö, havre, torv ingår) Stallet ligger på landet, har liten belyst paddock m hinder, jättefina vägar, tillgång till transport m.m.
*fodertillskott: mineraler, saltsten, vitlök, biotin, E-vitamin (B-vitamin på våren), det blir nog ca 300 kr/mån
*avmaskningar ca 200-300 per år?
*vaccination 200 kr
*hovslagare 520 kr för verkning+skoning runtom
*utrustning - rätt mkt..... köper mest kvalitetsgrejer, använder täcken, skydd osv osv.
*träningar 400-500 kr mån (en gång i veckan tränar jag), detta är "grunden" sen kan det bli mer ibland
*tävlingar ca 100-200 kr gång
*försäkring (IF 3500 kr/år)
 
Har ett stort fullblod på foder.Det här kostar han/mån
Stallhyra 400
Hö 13kg 500
Betfor+kli+soja+min+havre+olja+vitlök+kalk 50
Spån på torvbedd 40
hovsl 650 var 8:e v=325/mån
Sedan tillkommer ju träningar och utr.osv men det är ju ingen regelbunden mån.kost. Försäkring bet.ägaren.
 

Liknande trådar

Ekonomi & Juridik Köpt en unghäst av hästägare där barnen varit medryttare. Vi har endast köpekontraktet med några få saker vad som ingår tills hästen är...
2 3
Svar
45
· Visningar
4 508
Senast: lizzie
·
Hästmänniskan Blir så himla trött på mig själv! Behöver skriva av mig lite. Mitt liv de senaste kanske fem åren har gått ut på att jag mer eller...
2
Svar
21
· Visningar
1 415
Senast: Sootie
·
Ekonomi & Juridik Hej! Jag har lånat ut min ponny i sommar. Hade från början inte tänkt att göra det men blev tillfrågad från en bekants bekant som...
2
Svar
34
· Visningar
3 981
Senast: QueenLilith
·
Hästmänniskan Hej! ni som något nyligen kört hem häst genom att låta en hästtransportör köra hem den åt er, vad har ni betalat? jag har kontaktat...
Svar
12
· Visningar
2 097
Senast: Nepenthe
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp