Bukefalos 28 år!

Kostnader.

V

v_Ninja_v

Jag har tänkt nu under en längre tid att skaffa en egen ponny. Men jag undrar vilka kostnader det är man ska betala, te x foder, utrustning osv .

Och ni som har ponny/häst hur mycket går det åt i månaden/året i kostnader.? Jag hade tänkt att ha den som en vanlig ridponny med tävlingar en gång/varann månad ungefär. Men kostnaderna för tävlingarna är inte dyra eftersom jag tävlar på min ridskola, där alla lektions ryttare tävlar motvarnadra med antigen egna eller ridskolans hästar.

Tacksam för svar! .

ps. Visste inte vad jag skulle sätta denna tråden, men tyckte att det blev rätt passande här, elr ? :angel: .Ds
 
Sv: Kostnader.

Använd sökfunktionen så hittar du trådar där folk skrivit vad det kostar att ha häst i olika delar av landet. Uppstallningskostnaden och hovslagare skiljer sig åt en del, övriga kostnader är mera oberoende av var man bor. Typ av häst, användningsområde, inköpspris och vilket skydd du vill ha styr hur mycket försäkringen kostar. Foder och strö varierar i kostnad år från år eftersom det till stor dels styrs av vad det är för väder.

Vi betalar 1850 i stallhyra per månad (inkl foder), 850 kr/skoning och c:a 5000 kr/år för veterinär, försäkring mm. Det är en haflinger som ej tävlas.
 
Sv: Kostnader.

Jag betalar en stallhyra på 500, sen har ja torv ch de går åt ca 7 balar i månaden så 525 för de och så 2kr/kg höt ca 600kr månaden å så 800hovslaare varannan månad, å träningar 150 kr varannan vecka. Havre 100kr månan mineralaer ca 100kr...

så ja betalar 300för träningar som minst om ja inte har nån tävling eller mer träningar, 1700 ca stallplats mat å de där å så hovslagaren på 800 månad.

Luddigt de blev :o

Men som denna månad då han fått svamp så gick de genast åt 1000 kr till i veterinär och medicin.
 
Sv: Kostnader.

Jag har tänkt nu under en längre tid att skaffa en egen ponny. Men jag undrar vilka kostnader det är man ska betala, te x foder, utrustning osv .

Och ni som har ponny/häst hur mycket går det åt i månaden/året i kostnader.? Jag hade tänkt att ha den som en vanlig ridponny med tävlingar en gång/varann månad ungefär. Men kostnaderna för tävlingarna är inte dyra eftersom jag tävlar på min ridskola, där alla lektions ryttare tävlar motvarnadra med antigen egna eller ridskolans hästar.

Tacksam för svar! .

ps. Visste inte vad jag skulle sätta denna tråden, men tyckte att det blev rätt passande här, elr ? :angel: .Ds


Jag har precis hämtat hem min häst så hästen står där jag jobbar så det blir typ

1900 kr för alla utan hovslagare, försäkring och veteinär kostnader.

försäkring per månad är på 265 kr.

hovslagare vet jag inte ännu för han är ny skodd innan jag hämtade honom. Ska fixa hovslagare i dec.

för 1900 kr får jag box,foder,halm,hö,ridbana,ridlektioner,ute hage och skogen (skogen är gratis, det vet jag:D)
 
Sv: Kostnader.

Hästen är det billligaste. Det är resten som kostar. Sen beror det ju på var du står (stor skillnad på t.ex. Stockholm och på "landet") också och vilken typ av ponny det är.

Kostnader:

* stallhyra
* ev extra för exempelvis torv
* grovfoder
* kraftfoder (+ ev. mineraler, vitaminer)
* vaccinationer
* hovslagare
* försäkring
* kostnad för pass (om hästen inte har det, annars för ägarbyte)
* kostnad för ev tränare och ev ridhuskort
* tävlingskostnad
* ev kostnad för transport köpa/hyra
* utrustning (sadel/träns/täcken/grimmor/sjukvårdsutrustning/reflexer o.s.v.)
* eventuella veterinärkostnader om hästen blir sjuk
* ev kostnad för typ massör/kiropraktor

Allt beror ju på var, när och hur. Man får alltid räkna med extrakostnader, det brukar bli dyrare än vad man tänkt :crazy:
 
Sv: Kostnader.

* eventuella veterinärkostnader om hästen blir sjuk


Allt beror ju på var, när och hur. Man får alltid räkna med extrakostnader, det brukar bli dyrare än vad man tänkt :crazy:

snarare när hästen är sjuk ;) eller behöver vaccineras eller kollas på någe annat!

TS räkna ut va du tror de kommer kosta å så lägger du på ca 50o då brukar man börja närma sig
 
Sv: Kostnader.

* utrustning (sadel/träns/täcken/grimmor/sjukvårdsutrustning/reflexer o.s.v.)

Och den här biten blir skitdyr - fast man inte tror det. Jag köper sällan eller aldrig märkesgrejor, min häst behöver sällan ha täcke, har köpt en billig sadel etc. men jisses vad slantarna rinner i väg ändå... man fattar inte innan hur många saker det är man behöver till hästen så i synnerhet i början blir det ganska tuffa investeringskostnader! Reflexer och lampor är en återkommande post, ofta behöver man byta dessa vartannat år eller så kan jag tänka mig.
 
Sv: Kostnader.

Jag har 2 st kallblodstravare och har mera kostnader vintertid
Varje månad är olika men här är kostnaderna:
stallhyra; 1000 kr/mån (7 månader) inkl. hö, in-utsläpp, mockning
Spån: 1012 kr/vinter (9 m3 x 112kr/m3)
Försäkring; 850 kr/år
Vaccination; 800 kr/år (A2, stelkramp och Botulism)
Skoning; 500 kr/gång (4 gånger/år)
Skor, sula och brodd; 205 kr/häst (skor 25 kr/st, brodd 5 kr/st, sula 25 kr/st)
Saltsten; 30 kr (3 st)
B-vitamin; 90 kr (vid pälssättning-fällning)
Månadskostnad i snitt; 11957/12= 996 kr/månad
Månadskostnad vintertid (7 månader); 11281 kr/7 mån=1611 kr/mån
Månadskostnad sommartid (5 månader); 152 kr/mån

Sadel; 4000 kr
Träns; 200 kr
Grimma; 2 st á 90 kr
Regntäcke; 450 kr
Ridhjälm: 400 kr
Ridväst; 1500 kr
Borstar mm; 400 kr

Nu har jag ca 1 mil till stallet, så jag har lite bensinpengar också (men jag behöver inte åka dit varje dag om jag inte vill/kan)
Står i ett stall med 14 boxar men den har bara en avdelning med 5 boxar öppen nu. Det är 4 hästar i stallet. Det finns ingen ridplan, ett ridhus ca 3 km bort (uthyrt till husvagnar vintertid) ridskola med ridhus och travbana ca 1 mil bort, hyfsade ridvägar.
Sommartid har jag eget bete så jag har huggit egna stolpar, köpt elband och knopp (3 km band = 1200 kr och knoppar 100 kr)
 
Sv: Kostnader.

Och den här biten blir skitdyr - fast man inte tror det.

Jajemen, det här är det värsta. Särskilt om man varierar sitt arbete med hästarna mycket. Jag har 5 hästar i varierande storlekar, och dessa både rider jag (mestadels western men även hoppning o dressyr ibland= olika sadlar). Sen när man kör så är det både loksele och bröstsele beroende på typ av arbete, och så är den minsta 97cm i manken och den största 155cm, så det krävs olika vagnar.
Sen ska man ju ha utrustning till sig själv också. Det räcker ju inte med att köpa ett par ridbyxor typ, de slits ju också och ligger i tvätten ofta. Ny hjälm behövs då och då, och tävlar man så ska man ha speciella kläder då. Jag som är westernryttare har ju olika kläder beroende på vilken gren vi ska starta i också.
Ja, reflexer SKA bytas, de håller inte i evighet. Pannlampa är ju ganska dyrt också om man vill ha något som verkligen fungerar.
Det är enorma kostnader i slutändan, sen är det klart att man köper mycket "onödigt" också. Och absolut, bensinkostnaderna ska man inte glöma!
 

Liknande trådar

Hästhantering Jag rider på en ridskola där om man är stallvärd får åka och tävla med ridskolehäst samt tävla på lokala tävlingar som klubben anordnar...
Svar
18
· Visningar
3 284
Senast: Cambrie
·
Hästmänniskan Hej alla Bukefalos..are? Mitt namn är Brunte och jag är ny här. Det är såhär att jag är en tjej på 25+ år som har ridit till och från...
2
Svar
21
· Visningar
4 467
Hästmänniskan Återupptog ridningen sen ungefär ett år tillbaka och rider på ridskola nu, men jag känner att lektioner en gång i veckan inte fyller...
2
Svar
26
· Visningar
4 631
Senast: Sirap
·
Hästmänniskan Hej! För två år sedan flyttade jag ifrån Stockholm till en mindre hästgård utanför uppsala för att uppfylla min dröm om att skaffa egen...
2 3
Svar
43
· Visningar
8 523

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Guldfasanerna
  • Oseriös avel 2023
  • Akvarietråden IV

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp