Har en 13-åring med återkommande kotsenskideinflammationer. Första gången var det i vänster bak. Fick metacam och vilade ca två månader. Blev bra och det har inte kommit tillbaka. Tidigt i våras blev han jättehalt höger bak under en ridtur. Åkte in på klinik direkt. Han ultraljudades inte, men veterinären antog att det var kotsenskidan. Tog längre tid och fler behandlingar innan han blev bra. Han sattes igång och var nästan helt igångsatt när han blev halt igen för några dagar sen. Höger bak igen. Det har blivit bättre efter några dagars vila och nu markerar han bara lite, lite grann.
Jag undrar nu vad sånna skador kan bero på och vad man kan göra för att undvika dom. Jag har precis skaffat en medryttare som har ridit en hel del dressyr. Kan det vara voltarbete som är bekymret? Just nu är det ganska lerigt i hagarna och hästarna går ute alldeles för lite. Något som kan påverka? Alla tips och ideer uppskattas.
Kan äver tillägga att han haft blödning i ena fram. Jag tycker ändå att jag rider ganska lungt på varierande underlag.. Enligt veterinären trampar han djupt med kotorna bak, vilket jag och flera med mig inte håller med om..
Jag undrar nu vad sånna skador kan bero på och vad man kan göra för att undvika dom. Jag har precis skaffat en medryttare som har ridit en hel del dressyr. Kan det vara voltarbete som är bekymret? Just nu är det ganska lerigt i hagarna och hästarna går ute alldeles för lite. Något som kan påverka? Alla tips och ideer uppskattas.