Kotsenskideinflammation

eneleh

Trådstartare
Har en 13-åring med återkommande kotsenskideinflammationer. Första gången var det i vänster bak. Fick metacam och vilade ca två månader. Blev bra och det har inte kommit tillbaka. Tidigt i våras blev han jättehalt höger bak under en ridtur. Åkte in på klinik direkt. Han ultraljudades inte, men veterinären antog att det var kotsenskidan. Tog längre tid och fler behandlingar innan han blev bra. Han sattes igång och var nästan helt igångsatt när han blev halt igen för några dagar sen. Höger bak igen. Det har blivit bättre efter några dagars vila och nu markerar han bara lite, lite grann.

Jag undrar nu vad sånna skador kan bero på och vad man kan göra för att undvika dom. Jag har precis skaffat en medryttare som har ridit en hel del dressyr. Kan det vara voltarbete som är bekymret? Just nu är det ganska lerigt i hagarna och hästarna går ute alldeles för lite. Något som kan påverka? Alla tips och ideer uppskattas. :) Kan äver tillägga att han haft blödning i ena fram. Jag tycker ändå att jag rider ganska lungt på varierande underlag.. Enligt veterinären trampar han djupt med kotorna bak, vilket jag och flera med mig inte håller med om..

Sv: Kotsenskideinflammation

"Enligt veterinären trampar han djupt med kotorna bak"

Har du någon bild? Jag tror närmligen att din veterinär kan ha rätt. Jag har exakt samma problem med min häst. Hon har haft inflammation efter inflammation pga av att hon hade lång tår och trampar ner kotorna, det blir en påfrestning som leder till inflammation. Min polla har fått behandling, blivit bättre, börjats träna, fått inflammation osv. Varje gång hon har satts igång har det kommit tillbaka, voltarbete sliter även väldigt mycket. Nu får min häst bara tränas lätt medans hovslagare rätar upp henne så att hon inte ska gå och felbelasta. Jag märker klar skillnad även fast vi inte har kommit så långt på vägen, men hon springer och rör sig mycket frivilligare. Det är onödigt att behandla gång på gång, det är något som är fel om hästen får inflammation efter inflammation. Ta reda på grundfelet och lös det och låt det ta sin tid.

Ingen bild, tyvärr. Kan försöka fixa. Hur vill du ha den?
Det var min hovslagare som tyckte att han inte alls trampar djupt. Jag har försökt jämföra med andra hästar och tycker det är i stort sett lika. Men det är ju möjligt att veterinären ser något som vi andra missar. Tyckte bara att hovslagaren borde ha koll på sånt..

Hur kan man då göra om det är så? Är det någon mening att åka in på klinik igen? Nu är han inte halt längre, när han har vilat en vecka, men har hårda gallor. Det har han haft mer eller mindre jämt, men nu är dom större. Vad mer kan dom göra på klinik som inte redan gjorts?

Ingen bild, tyvärr. Kan försöka fixa. Hur vill du ha den?
Det var min hovslagare som tyckte att han inte alls trampar djupt. Jag har försökt jämföra med andra hästar och tycker det är i stort sett lika. Men det är ju möjligt att veterinären ser något som vi andra missar. Tyckte bara att hovslagaren borde ha koll på sånt..

Hur kan man då göra om det är så? Är det någon mening att åka in på klinik igen? Nu är han inte halt längre, när han har vilat en vecka, men har hårda gallor. Det har han haft mer eller mindre jämt, men nu är dom större. Vad mer kan dom göra på klinik som inte redan gjorts?

Om det nu är en felbelastning kan dom ju inte göra så mycket mer på kliniken än att ge rådet att vila tills vinkeln är bättre. Jag var först på atg fram och tillbaka, dom sprutade henne och gav pulver. Hon blev bättre och jag satte igång henne och sen kom det tillbaka. Åkte sedan till distriktsveterinärerna, där en kille som endast är insatt i ultraljud kollade på hennes ben, han sa att det beror helt på hennes hovvinkel och att det inte går att göra så mycket mer än att ställa om henne. Hovslagaren jag hade då tyckte inte att man kunde ta mer av hennes tår för att "hon såg ut så" nu har jag en ny hovslagare som lägger tåriktare på henne och tar endast av tån, jag har fått fler förslag på vad som kan göras på en tråd jag la upp för ett tag sedan, döpte den till "bakåtbruten tåaxel ..." något. Den finns länger bak under hästvård tror jag. Där har jag fått tips och råd vad som ska göras just åt hovvinkeln, och har även bilder upp på min hästs hovar.

Det syns ju bäst med en bild rakt från sidan. :)

Men det är ju inte säkert att det är det som är fel? prova sätta igång henne på raka spår, undvik volter och se om det kommer tillbaka. Jag behövde endast rida rakt spår så kom ändå inflammationen tillbaka med lite hårdare arbete. Om det kommer tillbaka så prova ta ut en annan hovslagare för att få lite olika åsikter? Tycker även denna hovslagare att det ser bra ut så kanske det är så?

Har även lite bilder på min hästs ben och hovar på www.hannelangels.blogg.se

Liknande trådar

Hästvård Någon som varit med om något liknande o vill dela med sig? Kanske några ge råd/tips? Har såklart haft veterinärbesök o varit in på...
Svar
4
· Visningar
1 034
Hundhälsa OBS Varning för långt inlägg. I slutet av maj ifjol sprang jag och min ena dvärgschnauzer ihop på en agilitytävling. Det blev en ganska...
Svar
2
· Visningar
500
Senast: igbest
·
Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er... 2
Svar
28
· Visningar
4 558
Senast: Lavinia
·
Hästvård Min häst är född 2005 och är alltså 19 år. Jag har haft henne i 9 år. Hon kommer från Irland med okänd historia och har haft en del...
Svar
1
· Visningar
1 067
Senast: Sirap
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Uppdateringstråd 31
  • Valp 2025
  • Muddypaws 24/25