Bukefalos 28 år!

Kräksjukan?

cherie

Trådstartare
Är det möjligtvis någon av era hundar som haft den?

Vårt lilla troll ligger alldeles livlös och däckad under soffbordet och spyr i princip hela tiden. Ibland går hon ut på tomten och kräks där, antagligen för hon skäms, för hon försöker hela tiden dölja spyan för mig sen.
Det gör så ont att se henne såhär, hon är alltid så pigg, glad och busig. Vi får inte i henne något vatten heller, så jag vill gärna ha tips på hur jag ska lyckas med det? Funderar på att ta en vattenflaska och spruta i det i munnen på henne.

Dessutom är hennes mun full med saliv. Hon dregglar aldrig annars men nu rinner det stora klumpar och.. Usch, stackars liten. :(
 
Sv: Kräksjukan?

Hur länge har hon varit dålig? Får du inte i henne vatten måste du nog åka in till vetrinären och ge dropp, de blir ganska fort uttorkade.
En spruta (utan kanyl såklart) kan vara ett sätt att få i henne lite vatten.
 
Sv: Kräksjukan?

Det lär gå någon typ av influensa som för många bröt ut efter Stora Stockholm.
 
Sv: Kräksjukan?

Hur smittsamt är det? Räcker det med att de luktar på skit/urin som andra inte plockat upp eller "måste" de mötas?
 
Sv: Kräksjukan?

En gissning från mig är att de skall mötas.
Bakterier och virus brukar väl inte överleva så länge utanför kroppen?
Då skall det nog vara en bra elak smitta.
 
Sv: Kräksjukan?

Jag vet inte, en del är ju så otroligt dåliga på att plocka upp efter sina kräk och det finns alltid skit att nosa på även om vi försöker undvika högarna så gott det går. :devil: Vår ena hund är dålig i magen, men det är nog inte kräksjukan för de andra mår bra och det är mest i "rätt" ände det kommer. :crazy:
 
Sv: Kräksjukan?

Min ena har haft det. Fick den redan innan stora stockholm.

Den behöver inte gå från hund till hund. Min ena hund som lever som ett plåster på min andra har ej fått den trots att tiken blev ganska dålig.

I år verkar det vara som att det mest är kräk och inte så mkt diarre. Förra året var det både kräk- och diarresjukan. :crazy:

Jag tycker att kräksjukan bara dyker upp de vintrar när de är varmt och slaskigt ute. De vintrar som varit riktigt kalla har vi ju klarar oss.
 
Sv: Kräksjukan?

Hon har varit risig i ett par dagar, dvs inte varit sig själv och slutat att äta. Det var dock inte förrän i förrigår hon började sluta dricka och började få diarré + kräktes en massa.
Jag fick i henne vatten till slut, jag hällde det helt enkelt i hennes mun, men vi var tvunga att åka in till veterinären igår ändå. Där fick hon dropp och lite annat så nu mår hon bättre, även om vi fortfarande "tvångsvattnar" henne eftersom hon fortfarande inte dricker ordentligt.

Urhh! Det var läskigt att hon blev så otroligt dålig, men hon är ju ganska ung fortfarande också.
 
Sv: Kräksjukan?

Mia_R skrev:
Hur smittsamt är det? Räcker det med att de luktar på skit/urin som andra inte plockat upp eller "måste" de mötas?

"Enligt SVA, som analyserat en rad prover, beror sjukan på en typ av coronavirus. Det smittar via direktkontakt eller avföring, men påverkar inte andra djurarter eller människor."
 

Liknande trådar

Gravid - 1år Detta blir ett skamfyllt inlägg med förmodligen bland det mest provocerande (har googlat och sett andra stackare be om hjälp o sen bli...
4 5 6
Svar
110
· Visningar
23 163
Senast: cirkus
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp