Kräva läkarundersökning och läkaruttalande vid flytt av pension?

Acto

Trådstartare
Så jag håller på att flytta min pension som ligger hos Skandia som min tidigare arbetsgivare betalade in. Jag började med detta i höstas och trodde att min del i det hela var klar då jag fick fylla i massa blanketter om flyttanmälan som min bank tog fram. Så var inte fallet för igår fick jag flera brev från Skandia, bla om information dom tycker jag behöver ha, samt med krav på läkarundersökning och läkaruttalande för att dom ska kunna ge svar på min ansökan om att flytta min pension från dom till min bank.

Jag tycker detta är helt absurt. Vet någon med vilken rätt Skandia kan kräva detta? Det är flera sidor med frågor jag ska fylla i med allt från sysselsättning, rökning, om jag har genomgått genetisk test, till om jag har någon typ av sjukdom (ögonsjukdom, nedsatt syn, nedsatt hörsel, sjukdom/besvär i leder, skelett, höfter osv, om jag har astma, leversjukdom, besvär/sjukdom i underlivsorgan), om jag har några psykiska besvär, om jag tar några mediciner osv osv. Det är verkligen alla typer av frågor och jag förstår verkligen inte varför Skandia behöver denna information för att behandla min pensionsflytt från dom till min bank. I tillägg kräver dom även en läkarundersökning där läkaren ska fylla i uppgifter om min vikt, BMI, provtagningsresultat för HIV-test, kontroll av blodtryck, lungor, hjärtrytm, osv osv.

Hade jag sökt en pensionsförsäkring hos Skandia kan jag ju möjligen förstå detta krav, men nu vill jag ju flytta min pension från dom, vilket - utgår jag från - medför att alla eventuella skyldigheter Skandia har gentemot mig med anledning av min pensionsförsäkring upphör.

Någon som förstår varför Skandia vill veta allt detta samt, framförallt, med vilken rätt dom har att kräva detta? Jag gillar det verkligen inte. Jag har tecknat sjuk- och olycksfallsförsäkring hos andra försäkringsbolag utan att jag behövde inkomma med all denna information.

Om det har betydelse i sammanhanget är jag långt från pensionen. Är 37 år.
 
Låter helgalet ring Skandia låter som att något gått rejält fel i handläggningen? Hävdar de fortfarande detta så hade jag börjat med att kolla med banken som hjälpt dig i första hand om detta är rimligt de borde ju ha erfarenhet av andra somf flyttat pension? I andra hand kollat med jurist om detta är lagligt.

Jag tänker att Skandia måste skickat fel papper till dig helt enkelt.

Visst låter det helgalet! Har mailat min bank så får se vad dom säger. Ska även ringa Skandia på måndag. Jag har googlat lite och tyvärr verkar det inte ha blivit fel utan jag får upp resultat på att även andra har blivit ombedda om detta när de har velat flytta pension från Skandia. Enligt en person är det ett sätt att försöka hindra folk från att flytta pensionen genom att göra det krångligt och kostsamt - jag antar tex att läkarutlåtandet som krävs nog går på 1500-2000 kr.... Men jäklar vad sur jag känner mig just nu och arg jag kommer bli om Skandia insisterar på detta. Tycker ju verkligen inte att dom ska kunna kräva detta.
 
Skandia lockar med bättre rabatt på boräntan om man flyttar pensionen till Skandia, sedan gör de det krångligt att flytta pensionen för att låsa fast den. Finns mer konstigt Skandiabanken håller på med, men behöver inte dra det här, tror bara att det tyvärr är helt enligt deras knäppa rutiner.
 
Vore intressant att höra vilken relevans de anser att din allmänna hälsa, längd och vikt etc har i sammanhanget.

Jag hade blåvägrat lämna in någon typ av hälsoenkät enkomt för att jag vill flytta mina pengar och dragit det i längsta långbänken om så hade krävts.
 
Är det där en okej enligt GDPR. Det är ju mycket närgångna personuppgifter som krävs in och det finns ju absolut ingen relevans alls i dem för det som ska utföras. Är inte inläst på GDPR men det är ju rätt strikt vad som får lagras och varför.
 
Hittade det här

https://www.konsumenternas.se/sparande--pension/pension/pensionsfakta/halsoprovning-och-pension/

Där står det om att man inte har återbetalningsskydd och har fått del av arvsvinster så kan bolagen kräva hälsoprövning vid flytt av pension från bolaget. Varför de har rätt att göra detta fattar jag fortfarande inte riktigt tycker det är oskäligt?

Förvisso, men eftersom inte ts faller inom nedan citat, så hade i vart fall jag vägrat lämna in någon detaljerad läkarintyg och som sagt dragit det hela i långbänk om så hade krävts.

Om du är äldre och ditt pensionskapital är lite större så kan försäkringsbolaget kräva att hälsoprövningen består av en läkarundersökning.
 
Hittade det här

https://www.konsumenternas.se/sparande--pension/pension/pensionsfakta/halsoprovning-och-pension/

Där står det om att man inte har återbetalningsskydd och har fått del av arvsvinster så kan bolagen kräva hälsoprövning vid flytt av pension från bolaget. Varför de har rätt att göra detta fattar jag fortfarande inte riktigt tycker det är oskäligt?
Jag fattar inte varför man måste ha ett läkarintyg för att flytta pengar FRÅN ett ställe? Vad är vitsen? Kan de neka en om man är sjuk?
 
Hittade det här

https://www.konsumenternas.se/sparande--pension/pension/pensionsfakta/halsoprovning-och-pension/

Där står det om att man inte har återbetalningsskydd och har fått del av arvsvinster så kan bolagen kräva hälsoprövning vid flytt av pension från bolaget. Varför de har rätt att göra detta fattar jag fortfarande inte riktigt tycker det är oskäligt?
Hum jag har inget återbetalningsskydd då jag inte har partner eller barn, vilket är dom enda personer jag kunde välja för skyddet. Jag hade gärna valt återbetalningsskydd om jag kunde välja att kapitalet skulle tillfalla mina föräldrar i första han och mina syskon i andra hand.

Oavsett känns det som du säger oskäligt
 
Tack för era svar. Skönt att även andra tycker att detta är absurt! Hade dom typ endast frågat om min arbetsförmåga hade jag vara fyllt i det och skickat in. Men all denna väldigt personliga information, det förstår jag verkligen inte. Och vad ska dom göra med informationen? Det förstår jag inte heller.
 
Vore intressant att höra vilken relevans de anser att din allmänna hälsa, längd och vikt etc har i sammanhanget.

Jag hade blåvägrat lämna in någon typ av hälsoenkät enkomt för att jag vill flytta mina pengar och dragit det i längsta långbänken om så hade krävts.
Ska verkligen försöka vägra. Samtidigt vill jag nu ännu mer flytta mitt kapital från Skandia. Kommer verkligen kräva dom på svar hur dom anser ha rätt till detta.
 
Förvisso, men eftersom inte ts faller inom nedan citat, så hade i vart fall jag vägrat lämna in någon detaljerad läkarintyg och som sagt dragit det hela i långbänk om så hade krävts.

absolut håller jag med om skrivning om äldre är ju väldigt ospecifik men ts borde inte räknas dit i vilket fall.
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Vad gör vi? Del CXCV
  • Masked Singer 2024
  • Strejk

Hund, Katt, Andra Djur

  • Hundrädda
  • Uppdateringstråd 29
  • Airtags, selar etc

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp