Bukefalos 28 år!

Krafftfoder till häst som haft korsförlamning?

Trojlik

Trådstartare
Min ridtravare på 12 år har svårt att hålla hullet uppe under vintern på enbart hö. Jag har god kvalite på mitt hö.

Han har haft korsförlamning förra vintern pga av för mycket kraftfoder. Han fick då 1 kg korn, 300g krafft och 200g betfor + mineraler.

Vad skall man ge för kraftfoder till en häst som haft korsförlamning och har svårt att hålla hullet?
 
Sv: Krafftfoder till häst som haft korsförlamning?

Jag är inget proffs på detta :P Men Korn eller havre ska du inte ge, inga stärkelserika foder.
Vet inte hur det ser ut med socker? Men en travare på mitt hästgymnasium gav vi betfor vill jag minnas.

Om socker är ok så kanske betfor, olja för att höja energin samt ett proteinfoder? Undrar om de tål soja? Annars finns det melassfri betfor. Lucern kan väl vara en bra idé?

Sedan regelbunden motion och minskning av kraftfoder under vilodagar, hålla hästen varm över ryggen är väl allmänna råd som jag har liggandes i huvudet någonstans.
 
Sv: Krafftfoder till häst som haft korsförlamning?

Vad är det för värden på ett hö av god kvalité? Behöver du ö h t kraftfoder? Om det behövs kompletteras med kraftfoder; undvik absolut spannmål.

Lusern och olja tycker jag är två bra produkter om det tvunget måste till kraftfoder för en korsförlamningshäst. Lusern är f ö ett grovfoder.
 
Sv: Krafftfoder till häst som haft korsförlamning?

Säger som så många andra, helst inget alls:D
Melassfritt betfor är att föredra om du vill ge betfor.
Det allra viktigaste är att hålla hästen i rörelse varje dag, och om
du måste ge mer energi ( om det inte räcker med lucern + olja) så kan du kanske prova "krafft sensitive"
fd. Rehab........ Vi kör så till våran och det fungerar, men det är min erfarenhet nu, inget vetenskaplig fakta ;)

Men i små mängder, och bara dagar hästen arbetar.
 
Sv: Krafftfoder till häst som haft korsförlamning?

Kan jag ge han 1 kg Lusern per dag även om han inte arbetar?
 
Sv: Krafftfoder till häst som haft korsförlamning?

Har det inte framför mig nu tyvärr. Men det är av god kvalite. Han får äter mellan 10-12 kg om dagen på vintern. Mer får han inte i sig tyvärr. Men han är fortfarande lite väl tunn. Därav försöker jag hitta alternativ. Vore majs ett elternativ kanske? Eller är det för mycket stärkelse i det för en korsförlamningshäst?
Skall jag ge han Lusern nu när betet inte är lika bra för att inte riskera att han går ner?
 
Sv: Krafftfoder till häst som haft korsförlamning?

Jo, men fortfarande: vad är god kvalité? För mig handlar det om rätt värden till rätt hästtyp, inte överlag ett foder som passar alla. Tvärtom.
 
Sv: Krafftfoder till häst som haft korsförlamning?

Därav försöker jag hitta alternativ. Vore majs ett elternativ kanske? Eller är det för mycket stärkelse i det för en korsförlamningshäst?
Skall jag ge han Lusern nu när betet inte är lika bra för att inte riskera att han går ner?

En korsförlamningshäst bör äta så lite socker och stärkelse som möjligt. Majs innehåller stärkelse och är inte lämpligt.

Lusern (helst utan melass), olja, urvattnad betfor eller betfibrer utan melass, proteinkoncentrerade foder (utan spannmål) är exempel på vad den kan äta. Ett bete behöver inte vara dåligt denna tiden på året. Men om den börjar tappa i vikt så hade jag börjat ge den ngt extra redan nu.
 
Sv: Krafftfoder till häst som haft korsförlamning?

Det bör du kunna göra utan problem, då det inte är något kraftfoder utan ett grovfoder, men introducera lite åt gången, och öka på sakta om du är osäker på höanalysen?

Det brukar inte vara något problem att ge ett par kilo om dagen, men som sagt gå långsamt fram. Välj gärna ett melassfritt,( om din häst äter det) så du är på den säkrare sidan. Som du redan fått svar på så undvik majs.
 

Liknande trådar

Hästvård Hej hej, Jag har två ridtravare på lösdrift med fri tillgång hö. Tyvärr ingen analys på höet. Den ena är ny sedan 3 månader tillbaka...
Svar
17
· Visningar
1 346
Senast: Ketrawzc
·
Hästvård Obs! Jag är i tät kontakt med veterinär och han är under utredning. Men vill kolla om fler har erfarenheter av samma sak. Har ni andra...
Svar
12
· Visningar
2 151
Senast: miniola
·
Foder & Strö Har gått och klurat länge och väl på det här men känner att jag behöver input från lite klokt folk för jag vet ärligt talat inte vad som...
2
Svar
27
· Visningar
4 002
Senast: TinyWiny
·
Foder & Strö Hej, jag har ett 17 årigt sto som är insulinresistent. Problemet är att hon är tunn och har svårt att lägga på hull. Hennes revben syns...
Svar
19
· Visningar
2 693
Senast: Desiree2
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp