Kraftfoder med hög fetthalt

Finns så mycket olika råd om foder..
Men har du provat räkna foderstat med någon vegetabilisk olja i?
Linfrökaka kanske också är ett alternativ, men det är ju mycket svårt att råda utan att ha sett foderstat, träningsintensitet och häst.
Kort sagt du behlver räkna på mer än kvoten i höet.

Vet du hur många procent av energi/proteinbehovet han ligger på i beräkningar med hjälp av till exempel hästsveriges sida för foderstatsberäkning (länk nedan) ?
Vet du att han får i sig exakt sina kilon hö, eller kan någon annan snott vid fodring i hage?

Jag hade bortsett från den halm han äter i beräkningen.
Om du saknar värden i höet för någon mineral kan man ju sätta 0 i beräknaren på det, och komma ihåg att om man får varning för för lite av denna mineral så stämmer det ju inte. Kraftfoder brukar man ju hitta all info för på säckarna.

https://hastsverige.se/foderstatsprogrammet/
 
Det där med kvoter och så vidare är svårt! Nu har jag ett halvblod men jag öste verkligen i honom protein och han blev bara tunnare, fick veta att det behövdes energi för att han skulle kunna ta upp proteinet så lade om till annat foder och nu är han jättefin. Gissar på att en islandshäst har helt andra behov men min äter nu
Kraffts performance low starch och muscle up
Muscle up kan funka bra på isisar MEN man behöver räkna lite först tycker jag.
Jag har gett det ibland för att täcka upp protein när det varit lite dålig kvot och jag inte ville ge soja.

Det låter ju som ts häst kanske får i sig tillräckligt med protein, men då är ju frågan om den får tillräckligt med energi. Så i detta fallet hade det inte varit mitt förstaval innan jag räknat.
 
Jag blir alldeles snurrig av alla olika fodersorter, tillverkare och näringsinnehåll. Buke, hjälp!

Hästen är av den tunnare sortens islandshäst som blir 6 år i sommar. Nu är han en 4a på hullbedömningsskalan, och jag vill gärna kunna ha honom i lite högre hull. Grovfodret är av god kvalitet, 6,4MJ och 32 g smbrp per kilo foder (troligen aningen högre koncentration då analysen gjordes lite tidigt, %TS har gått upp). Han har fått grovfoder, krafft muscle up, miner röd och fiber-mash. Men han lägger inte på sig, troligen för att han får för lite energi/fett. Protein får han tillräckligt av, men det påverkar väl inte hullet i form av kroppsfett tänker jag. Grovfoder får han omkring 5 kg/dag, men det är omöjligt att få i honom mer grovfoder i dagsläget, han är inte den mest matintresserade typen. Tandis är bokad för att se över om något är fel med tänderna, men enligt uppfödaren har han aldrig varit särskilt stor i maten. Själv tror jag bara att han inte är så värst intresserad av just hö/hösilage, utan pillar mest på allt möjligt oavsett näringsinnehåll (halm/gräs/pinnar/kastanjer/vad han helst hittar framför honom).

Så nu är jag som sagt på jakt efter ett mer fettrikt kraftfoder. Helst med låg socker- och stärkelsehalt då jag nödvändigtvis inte vill ha mer explosiv energi utan hellre en mer långverkande energi. Jag vill gärna ha smbrp på omkring 100g/kg foder, för att inte behöva komplettera med extra protein. Lusern kan han dock få för att tillföra protein om det skulle behövas. Jag har klickat runt på hur många fodertillverkares hemsidor som helst och jag blir verkligen inte klok på detta. Har ni något tips på kraftfoder som skulle uppfylla kriterierna jag har?

Kan tillägga att jag redan tänkt införskaffa olja, men vill inte ge för mycket och vill då komplettera med ett mer balanserat kraftfoder.

Samt, det här med % råfett i fodret, vad har det för inverkan? Är det så enkelt att fettrikt foder (som hästen kan ta tillvara på!) = hög andel råfett?

/ Nybliven hästägare som trodde att hon skaffat en lättfödd ras :up:
Fast dom värdena du angett anser inte jag vara ett silage av speciellt god kvalitet. Ganska lågt i både protein och mj, kvoten är ju på 5 så i underkant, man vill ju helst ha en kvot på 6. Mj på 6,4 är ju oxå ganska lågt och många med lättfödda hästar skulle bli glada åt den mj. Men om man har en häst som inte är så matglad så får man ju problem. Dom brukar sällan föredra halm framför silage så frågan är om ert silage är så smakligt. Vi fick förra året hem ett silage som luktade lite som gräs kan göra när det växer i mycket skuggig miljö sas och det gillade inte hästarna alls. Vårt nuvarande silage luktar mer honung och hästarna absolut älskar det. Båda silagen var gröna och fina med bra värden men smakligheten skillde sig enormt enligt hästarna.
 
Fast dom värdena du angett anser inte jag vara ett silage av speciellt god kvalitet. Ganska lågt i både protein och mj, kvoten är ju på 5 så i underkant, man vill ju helst ha en kvot på 6. Mj på 6,4 är ju oxå ganska lågt och många med lättfödda hästar skulle bli glada åt den mj. Men om man har en häst som inte är så matglad så får man ju problem. Dom brukar sällan föredra halm framför silage så frågan är om ert silage är så smakligt. Vi fick förra året hem ett silage som luktade lite som gräs kan göra när det växer i mycket skuggig miljö sas och det gillade inte hästarna alls. Vårt nuvarande silage luktar mer honung och hästarna absolut älskar det. Båda silagen var gröna och fina med bra värden men smakligheten skillde sig enormt enligt hästarna.
Jamen va bra, en duktigare foderkunnig.

så det verkar som hövärdena är låga och hösilaget dåligt så byt hö och dubblera mängden hö.
 
Finns så mycket olika råd om foder..
Men har du provat räkna foderstat med någon vegetabilisk olja i?
Linfrökaka kanske också är ett alternativ, men det är ju mycket svårt att råda utan att ha sett foderstat, träningsintensitet och häst.
Kort sagt du behlver räkna på mer än kvoten i höet.

Vet du hur många procent av energi/proteinbehovet han ligger på i beräkningar med hjälp av till exempel hästsveriges sida för foderstatsberäkning (länk nedan) ?
Vet du att han får i sig exakt sina kilon hö, eller kan någon annan snott vid fodring i hage?

Jag hade bortsett från den halm han äter i beräkningen.
Om du saknar värden i höet för någon mineral kan man ju sätta 0 i beräknaren på det, och komma ihåg att om man får varning för för lite av denna mineral så stämmer det ju inte. Kraftfoder brukar man ju hitta all info för på säckarna.

https://hastsverige.se/foderstatsprogrammet/
Jag har räknat på både energi, protein, makro- och mikromineraler och vitaminer :) av höet får han i sig det mesta av sin giva, men han kan ibland lämna lite i box och hage.

Jag har provat att ta med olja i beräkningen, men inte linfrökaka. Jag ska lägga till det och se hur balansen blir.
 
Fast dom värdena du angett anser inte jag vara ett silage av speciellt god kvalitet. Ganska lågt i både protein och mj, kvoten är ju på 5 så i underkant, man vill ju helst ha en kvot på 6. Mj på 6,4 är ju oxå ganska lågt och många med lättfödda hästar skulle bli glada åt den mj. Men om man har en häst som inte är så matglad så får man ju problem. Dom brukar sällan föredra halm framför silage så frågan är om ert silage är så smakligt. Vi fick förra året hem ett silage som luktade lite som gräs kan göra när det växer i mycket skuggig miljö sas och det gillade inte hästarna alls. Vårt nuvarande silage luktar mer honung och hästarna absolut älskar det. Båda silagen var gröna och fina med bra värden men smakligheten skillde sig enormt enligt hästarna.
Jag tror att anledningen till att jag fått höra (av stallägare och foderrådgivare) att hösilaget är bra är för att det säkert är toppen för lättfödda islandshästar. Alla hästar i stallet är ju islandshästar. Men min verkar inte tillhöra den typiska modellen som lägger på sig lätt :(

Jag har tyvärr inte möjlighet att byta grovfoder. I april flyttar vi till ett annat stall, jag inväntar höanalys därifrån.
 
Jamen va bra, en duktigare foderkunnig.

så det verkar som hövärdena är låga och hösilaget dåligt så byt hö och dubblera mängden hö.
Jag har inte möjlighet att byta hö i dagsläget. Flyttar till ett annat stall i april men inväntar höanalys därifrån. Dock är det också ett islandshäststall så risken finns att de också har ett hö med lägre energiinnehåll.
 
Muscle up kan funka bra på isisar MEN man behöver räkna lite först tycker jag.
Jag har gett det ibland för att täcka upp protein när det varit lite dålig kvot och jag inte ville ge soja.

Det låter ju som ts häst kanske får i sig tillräckligt med protein, men då är ju frågan om den får tillräckligt med energi. Så i detta fallet hade det inte varit mitt förstaval innan jag räknat.
Jag har räknat på alla parametrar (se ett inlägg längre upp :D) och summan av det hela är ett energiunderskott och proteinöverskott. Av foderrådgivare har jag fått reda på att det är OK, men när min häst nu inte håller hullet tror jag precis som du att jag måste tillföra energi.
 
Jag har räknat på både energi, protein, makro- och mikromineraler och vitaminer :) av höet får han i sig det mesta av sin giva, men han kan ibland lämna lite i box och hage.

Jag har provat att ta med olja i beräkningen, men inte linfrökaka. Jag ska lägga till det och se hur balansen blir.
Strunta i balansen just nu. När man har en häst som inte är en tabellhäst så behöver man fodra med ögat (med analysen och beräkningen i bakhuvudet såklart). När man väl har fått hästen till önskat skick och hittat en foderstat där den ligger stabil - då går du tillbaka och räknar för att lära dig inför kommande foderbyten.
Då får du ”facit” för just din häst, och nästa år vet du att hästen behöver ligga på ca xx MJ och xxx gsmrp.

Men om den är tunn nu så är det bättre att bara ösa på med mer foder. Eftersom den inte äter så mkt grovfoder så har du i mitt huvud inte så mycket val - du behöver basera tillägget på tex lusern som också är ett grovfoder. Förhoppningsvis faller det hästen i smaken.
Lusern kan du ge i fri tillgång så du behöver inte oroa dig över mängden. Pellets är billigare än strå, men du får kanske bara satsa på det hästen gillar mest.
Sen kan du ”toppa” med olja (du behöver räkna på maxgivan) och/eller annat kraftfoder som är mer koncentrerat.
 
Strunta i balansen just nu. När man har en häst som inte är en tabellhäst så behöver man fodra med ögat (med analysen och beräkningen i bakhuvudet såklart). När man väl har fått hästen till önskat skick och hittat en foderstat där den ligger stabil - då går du tillbaka och räknar för att lära dig inför kommande foderbyten.
Då får du ”facit” för just din häst, och nästa år vet du att hästen behöver ligga på ca xx MJ och xxx gsmrp.

Men om den är tunn nu så är det bättre att bara ösa på med mer foder. Eftersom den inte äter så mkt grovfoder så har du i mitt huvud inte så mycket val - du behöver basera tillägget på tex lusern som också är ett grovfoder. Förhoppningsvis faller det hästen i smaken.
Lusern kan du ge i fri tillgång så du behöver inte oroa dig över mängden. Pellets är billigare än strå, men du får kanske bara satsa på det hästen gillar mest.
Sen kan du ”toppa” med olja (du behöver räkna på maxgivan) och/eller annat kraftfoder som är mer koncentrerat.
Kloka ord om att få lite facit vad som behövs för framtiden. Jag snöade kanske in lite på balansen vilket kansle är onödigt just nu. Var inne på olja innan jag snöade in lite på att räkna.
 
Kloka ord om att få lite facit vad som behövs för framtiden. Jag snöade kanske in lite på balansen vilket kansle är onödigt just nu. Var inne på olja innan jag snöade in lite på att räkna.
Ja det hjälper ju inte att räkna om man inte vet vad just denna häst behöver😉
Men man behöver såklart räkna som ts har gjort, och konstaterat att det just nu troligen är MJ som saknas.
 
Jag tror att anledningen till att jag fått höra (av stallägare och foderrådgivare) att hösilaget är bra är för att det säkert är toppen för lättfödda islandshästar. Alla hästar i stallet är ju islandshästar. Men min verkar inte tillhöra den typiska modellen som lägger på sig lätt :(

Jag har tyvärr inte möjlighet att byta grovfoder. I april flyttar vi till ett annat stall, jag inväntar höanalys därifrån.
Ibland känns det inte som man kan luta på analyser. Verkar ju skilja mycket mellan balar beroende på hur stort parti.

Detta behöver omgem svara på utan mer exempel på att analys ibland slår fel.:

Mitt silage verkar torrare än analys anger. Så jag har fått omvända problemet och måste banta nu.
Svårt att uppfylla ts när man inte bör ge halm av annan anledning. Men jag har en plan nu som redan gett lite effekt eftersom jag vågat gå ned då jag upptäckt att det faktiskt är torrare än beräknat. 😇
 
Ibland känns det inte som man kan luta på analyser. Verkar ju skilja mycket mellan balar beroende på hur stort parti.

Detta behöver omgem svara på utan mer exempel på att analys ibland slår fel.:

Mitt silage verkar torrare än analys anger. Så jag har fått omvända problemet och måste banta nu.
Svårt att uppfylla ts när man inte bör ge halm av annan anledning. Men jag har en plan nu som redan gett lite effekt eftersom jag vågat gå ned då jag upptäckt att det faktiskt är torrare än beräknat. 😇
Jag har läst mig till att analyserna ofta är korrekta, men själva provet kan ju vara fel. Har tex insett att min stallägare bara tar prov från 1-2 balar och då vet man ju inte riktigt om man kan lita på analysen🤔
 
Ja det hjälper ju inte att räkna om man inte vet vad just denna häst behöver😉
Men man behöver såklart räkna som ts har gjort, och konstaterat att det just nu troligen är MJ som saknas.
Ja. Jag är nog lite insnöad nu bara så bra att du kom in och var lite klokare om energin.
Pga måste banta mina och hjälpt en vän att räkna lite på ett svårfött kallblod som inte är räknat alls innan 🙈.
Men olja brukar ju kunna funka bra och det var jag inne på iaf 😇.
 
Jag har läst mig till att analyserna ofta är korrekta, men själva provet kan ju vara fel. Har tex insett att min stallägare bara tar prov från 1-2 balar och då vet man ju inte riktigt om man kan lita på analysen🤔
Detta är köpt på ett mycket stort ställe som säljer mycket foder och fick med en analys men det är något som inte stämmer. Kanske balar från olika fält eller något. De borde veta bättre än att ta på få balar. Men ja det är första gången en analys slår så fel.

Edit: Så nu blir det fodra med ögat ett tag. Har jämfört med silage hos annat stall där jag vet att det ska vara samma ts och det skiljer så man märker det...
Men visst kan provet vara felaktigt på något sätt. Menade att analysvärdena inte verkar stämma med verkligheten. Inte att det var fel på metoden hos labbet.
 
Detta är köpt på ett mycket stort ställe som säljer mycket foder och fick med en analys men det är något som inte stämmer. Kanske balar från olika fält eller något. De borde veta bättre än att ta på få balar. Men ja det är första gången en analys slår så fel.
Analysen är ju ett medelvärde, det kan ju vara stor variation på balarna och att du just nu har haft torrare balar. Finns kanske blötare balar som väntar. Även från samma fält kam ju variera, tex om det varit skuggiga partier och soliga partier måste ju kunna påverka ts.
 
Så bra! Ska verkligen kika mer på riskli, det har jag inte letat efter innan. Riskliolja har jag läst tips om, men det verkar vara lite svårt att få tag på i vanlig butik :confused:
Ja riskliolja får man beställa i dunk. Det är dock svindyrt och efter att ha testat är jag tveksam till om det verkligen är så mkt bättre än annan olja. Knake lite bättre, men jag tror inte det är så mkt bättre att det är värt så himla mycket pengar. Köp olja i storpack på mataffären istället 😊
 
Analysen är ju ett medelvärde, det kan ju vara stor variation på balarna och att du just nu har haft torrare balar. Finns kanske blötare balar som väntar. Även från samma fält kam ju variera, tex om det varit skuggiga partier och soliga partier måste ju kunna påverka ts.
Ja, men fortfarande har mer än hälften av de jag köpt och använt varit torrare än de borde såhär i efterhand. Fasen inte lätt att fodra rätt då. Antagligen har väl andra fått blötare av samma parti. Men nu lämnar vi kapandet av ts tråd med lättfödda hästar eftersom ajg har börjat banta och det verkar funka.
 
Jag hade helt klart börjat med att direkt köpa en säck betfor. Energi, bra för magen, grovfoder. Lägg till (om du vill göra "allt direkt") upp till 1 dl olja invant. Och lusern för proteinets skull men jag hade inte vräkt på protein eftersom han är tunn. Lägg dig en bit över beräknat behov men eftersom du inte vet hans faktiska behov ännu så hade jag hellre ökat ännu mer på energin.

Har du möjlighet att fodra två gånger per dag så gör det. Tex om hästen går själv blöta en stor krubba med betfor och lusern att ställas ut med morgonhö/lunchhöet om den som fodrar kan tänka sig det.

Den äldre hästen hemma som alltid varit lättfödd förr håller sig mycket bättre på lusern och betfor än lusern och olja trots mindre mängd. Har ganska likvärdiga hösilage från år till år med lite högre kvot (pga de äter så mycket annat i hagen trots fri tillgång) och relativt höga värden (pga utbudet).
 

Liknande trådar

Foder & Strö Har precis fått hem mitt fina Pre sto, hon har tappat en hel del muskler och hull efter resan från spanien. Gjorde analys på mitt hö och...
Svar
8
· Visningar
1 589
Senast: Jiovedi
·
Foder & Strö Hej alla kloka hästmänniskor, Jag har en 6-årig PRE-hingst, han är ca 165 cm hög och nätt i typen. Väger just nu ca 440 kg, han bör...
Svar
18
· Visningar
1 821
Senast: TinyWiny
·
Foder & Strö Jag har en travarvalack som är lite tunn över revbenen. I somras var han direkt mager, men har lyckats få upp honom så pass mycket att...
Svar
14
· Visningar
1 869
Senast: TinyWiny
·
Foder & Strö Hej! Jag sitter i valet och kvalet om vilka foder slag jag ska använda och hur mycket till min lite magra häst. Höet vi har att tillgå...
2 3
Svar
41
· Visningar
4 949
Senast: Efwa
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Uppdateringstråd 29
  • Hundrädda
  • Akvarietråden IV

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp