Kraftfoder med hög fetthalt

Jag hade helt klart börjat med att direkt köpa en säck betfor. Energi, bra för magen, grovfoder. Lägg till (om du vill göra "allt direkt") upp till 1 dl olja invant. Och lusern för proteinets skull men jag hade inte vräkt på protein eftersom han är tunn. Lägg dig en bit över beräknat behov men eftersom du inte vet hans faktiska behov ännu så hade jag hellre ökat ännu mer på energin.

Har du möjlighet att fodra två gånger per dag så gör det. Tex om hästen går själv blöta en stor krubba med betfor och lusern att ställas ut med morgonhö/lunchhöet om den som fodrar kan tänka sig det.

Den äldre hästen hemma som alltid varit lättfödd förr håller sig mycket bättre på lusern och betfor än lusern och olja trots mindre mängd. Har ganska likvärdiga hösilage från år till år med lite högre kvot (pga de äter så mycket annat i hagen trots fri tillgång) och relativt höga värden (pga utbudet).
Till en häst som inte är så hungrig vet jag inte om betfor är det bästa valet? Visst att det innehåller mer MJ än lusern (betfor ca 11 MJ och lusern ca 8,5 MJ) men betfor väger ju typ ingenting. Du måste ge ca 3 liter betfor för att komma upp i 1 kg.
 
Till en häst som inte är så hungrig vet jag inte om betfor är det bästa valet? Visst att det innehåller mer MJ än lusern (betfor ca 11 MJ och lusern ca 8,5 MJ) men betfor väger ju typ ingenting. Du måste ge ca 3 liter betfor för att komma upp i 1 kg.

Nej det beror ju på vad den vill äta såklart! Därav om möjligheten finns att ställa ut lusern och betfor i hagen. Vår smalis äter gärna sitt krubbfoder oavsett, det är resten av dygnet hon tidigare alltid vill gå ut och peta i gräset istället för att äta mera grovfoder.

Glömde. Insåg det blev otydligt. Betfor är ju alltså mer ren energi. TS verkar ju ha relativt lätt att få i hästen protein, därav grunden till mitt förslag om betfor jämfört med (men som komplement till) olja/riskli o liknande.
 
Nej det beror ju på vad den vill äta såklart! Därav om möjligheten finns att ställa ut lusern och betfor i hagen. Vår smalis äter gärna sitt krubbfoder oavsett, det är resten av dygnet hon tidigare alltid vill gå ut och peta i gräset istället för att äta mera grovfoder.

Glömde. Insåg det blev otydligt. Betfor är ju alltså mer ren energi. TS verkar ju ha relativt lätt att få i hästen protein, därav grunden till mitt förslag om betfor jämfört med (men som komplement till) olja/riskli o liknande.
Ja man får prova sig fram😊
Ts har ju gett proteintillskott, det kan man ju minska ner eller ta bort och istället ge lusern som ökar både protein och energi och så toppa med olja. Men absolut att man kan ge betfor också, för mig är dock betfor mest krubbskrammel just eftersom man får ge sådana mängder om det ska bidra på ett meningsfullt sätt..

Havre är ju annars också jättebra om hästen behöver öka i vikt, men då ska hästen fixa stärkelsen utan att bli koko. Jag fick upp min i vikt på nolltid med lusern, olja och havre i somras när hon betade näringsfattigt gräs och sedan inte var särskilt hungrig när hon kom in till grovfodret..
 
Inte lätt detta. Utöver foder så kan han ha något med magen som minskar hungern typ magsår. Men jag skulle vara noga med att täcka honom i hagen då han inte har något underhudsfett. Kostar energi att hålla sig varm.
 
Inte lätt detta. Utöver foder så kan han ha något med magen som minskar hungern typ magsår. Men jag skulle vara noga med att täcka honom i hagen då han inte har något underhudsfett. Kostar energi att hålla sig varm.
Det ska jag tänka på. Han har gått täckad och oklippt i vinter men går nu naken när det är plusgrader och uppehåll, men jag kan absolut täcka honom igen tills det blir varmare ute. Hur påverkar täcket pälsfällningen? Han har börjat fälla nu nämligen :o
 
Tusen tack för alla kloka råd :bow: Summan såhär långt är väl att jag tänker:
  • Ge lusern (och öka mashen tills den är slut, det är mest lusern i den)
  • Ge olja
  • Ta bort muscle up, lusernen ger tillräckligt om jag ökar på den. Behövs mer protein kan jag toppa lite med muscle up.
  • Kanske tillsätta några hundra gram betfor/dag för att toppa energin, då jag inte vågar ge mer än 1 dl olja då jag i nuläget inte har möjlighet att ge kraftfoder mer än 1 gång/dag.
Jag funderar sen på att skaffa ett mer lämpligt helfoder som kraftfoder för att få ner foderkostnaderna när jag bytt stall. Jag har kikat en del på Aveve sport mix zero, 97g smbrp och 12MJ/kg. Det innehåller "Lusern, Havreskal, Vetekli, Linfrö agnar, Rostade sojabönor, Torkad cikoriarot, Riskli, Linfrökaka, Linfröolja, Sojaolja, Potatisprotein, Rödbetsflingor, Jästkultur, Torkat johannesbröd". Råfett 10,8%, stärkelse 6,5% och socker 4%. Den innehåller också en del mineraler och vitaminer, så jag hade kunnat dra ner på mineraltillskott.
 
Ja man får prova sig fram😊
Ts har ju gett proteintillskott, det kan man ju minska ner eller ta bort och istället ge lusern som ökar både protein och energi och så toppa med olja. Men absolut att man kan ge betfor också, för mig är dock betfor mest krubbskrammel just eftersom man får ge sådana mängder om det ska bidra på ett meningsfullt sätt..

Havre är ju annars också jättebra om hästen behöver öka i vikt, men då ska hästen fixa stärkelsen utan att bli koko. Jag fick upp min i vikt på nolltid med lusern, olja och havre i somras när hon betade näringsfattigt gräs och sedan inte var särskilt hungrig när hon kom in till grovfodret..

Just för att det finns så jäkla många kraftfoderblandningar och ingen tipsat om betfor/betfibrer och att det också räknas som det grovfoder ville jag lyfta det. Ibland undrar jag hur folk kan utvärdera effekten av ett kraftfoder just för att många är så lika och består av en massa grejer? Har aldrig gillat den djungeln 😅
 
Tusen tack för alla kloka råd :bow: Summan såhär långt är väl att jag tänker:
  • Ge lusern (och öka mashen tills den är slut, det är mest lusern i den)
  • Ge olja
  • Ta bort muscle up, lusernen ger tillräckligt om jag ökar på den. Behövs mer protein kan jag toppa lite med muscle up.
  • Kanske tillsätta några hundra gram betfor/dag för att toppa energin, då jag inte vågar ge mer än 1 dl olja då jag i nuläget inte har möjlighet att ge kraftfoder mer än 1 gång/dag.
Jag funderar sen på att skaffa ett mer lämpligt helfoder som kraftfoder för att få ner foderkostnaderna när jag bytt stall. Jag har kikat en del på Aveve sport mix zero, 97g smbrp och 12MJ/kg. Det innehåller "Lusern, Havreskal, Vetekli, Linfrö agnar, Rostade sojabönor, Torkad cikoriarot, Riskli, Linfrökaka, Linfröolja, Sojaolja, Potatisprotein, Rödbetsflingor, Jästkultur, Torkat johannesbröd". Råfett 10,8%, stärkelse 6,5% och socker 4%. Den innehåller också en del mineraler och vitaminer, så jag hade kunnat dra ner på mineraltillskott.


Jag har dålig koll på kraftfoderpriser men hur är det jämfört med att ge rena fodermedel? Alltså typ lusern/gräspellets, betfibrer/betfor, olja, ev spannmål, linfrökaka och lämpliga mineraler? Nyfiken fråga bara alltså 😁
 
Jag har dålig koll på kraftfoderpriser men hur är det jämfört med att ge rena fodermedel? Alltså typ lusern/gräspellets, betfibrer/betfor, olja, ev spannmål, linfrökaka och lämpliga mineraler? Nyfiken fråga bara alltså 😁
Jag har inte räknat på vartenda lämpligt fodermedel, men hittills verkar det bli billigare med en färdig mix då jag både får mängdrabatt och studentrabatt hos en av återförsäljarna av Aveve :D Kollar jag på separata fodermedel blir det nog mer knepigt med leveransavgifter, eller körkostnad för att åka till återförsäljare för att köpa.
 
Tusen tack för alla kloka råd :bow: Summan såhär långt är väl att jag tänker:
  • Ge lusern (och öka mashen tills den är slut, det är mest lusern i den)
  • Ge olja
  • Ta bort muscle up, lusernen ger tillräckligt om jag ökar på den. Behövs mer protein kan jag toppa lite med muscle up.
  • Kanske tillsätta några hundra gram betfor/dag för att toppa energin, då jag inte vågar ge mer än 1 dl olja då jag i nuläget inte har möjlighet att ge kraftfoder mer än 1 gång/dag.
Jag funderar sen på att skaffa ett mer lämpligt helfoder som kraftfoder för att få ner foderkostnaderna när jag bytt stall. Jag har kikat en del på Aveve sport mix zero, 97g smbrp och 12MJ/kg. Det innehåller "Lusern, Havreskal, Vetekli, Linfrö agnar, Rostade sojabönor, Torkad cikoriarot, Riskli, Linfrökaka, Linfröolja, Sojaolja, Potatisprotein, Rödbetsflingor, Jästkultur, Torkat johannesbröd". Råfett 10,8%, stärkelse 6,5% och socker 4%. Den innehåller också en del mineraler och vitaminer, så jag hade kunnat dra ner på mineraltillskott.
Jag skulle vänta med att bestämma vilket foder du ska ge sen. Dels beror det ju på grovfodret (vänta tills du ser analysen) och framförallt så vet du ju inte än hur mkt MJ och gsmrp din häst behöver för att hålla sig stabil på lagom vikt. Har den legat på energiunderskott enligt tabell nu kanske det inte är så krångligt.
 
Ja. Jag är nog lite insnöad nu bara så bra att du kom in och var lite klokare om energin.
Pga måste banta mina och hjälpt en vän att räkna lite på ett svårfött kallblod som inte är räknat alls innan 🙈.
Men olja brukar ju kunna funka bra och det var jag inne på iaf 😇.
Ibland kan det vara en sjukdom som gör att hästen, trots väl avvägd foderstat, inte ökar i vikt som förväntat.

PPID är en sådan, och den tar man reda på genom ett enkelt blodprov.

Jag vill inte skrämma dig, men det är ibland värt att kolla upp, så kan du iaf utesluta det.
 
Tusen tack för alla kloka råd :bow: Summan såhär långt är väl att jag tänker:
  • Ge lusern (och öka mashen tills den är slut, det är mest lusern i den)
  • Ge olja
  • Ta bort muscle up, lusernen ger tillräckligt om jag ökar på den. Behövs mer protein kan jag toppa lite med muscle up.
  • Kanske tillsätta några hundra gram betfor/dag för att toppa energin, då jag inte vågar ge mer än 1 dl olja då jag i nuläget inte har möjlighet att ge kraftfoder mer än 1 gång/dag.
Jag funderar sen på att skaffa ett mer lämpligt helfoder som kraftfoder för att få ner foderkostnaderna när jag bytt stall. Jag har kikat en del på Aveve sport mix zero, 97g smbrp och 12MJ/kg. Det innehåller "Lusern, Havreskal, Vetekli, Linfrö agnar, Rostade sojabönor, Torkad cikoriarot, Riskli, Linfrökaka, Linfröolja, Sojaolja, Potatisprotein, Rödbetsflingor, Jästkultur, Torkat johannesbröd". Råfett 10,8%, stärkelse 6,5% och socker 4%. Den innehåller också en del mineraler och vitaminer, så jag hade kunnat dra ner på mineraltillskott.
Du kan ge 100g olja per 100 kg häst vid samma utfodringstillfälle. 100g är ca 1 dl. Antar att din häst väger mer än 100kg så du borde kunna ge mer än 1 dl 😊
 
Du kan ge 100g olja per 100 kg häst vid samma utfodringstillfälle. 100g är ca 1 dl. Antar att din häst väger mer än 100kg så du borde kunna ge mer än 1 dl 😊
Aha! Jag har tänkt att det är max 1dl per utfodringstillfälle och max 1dl/100kg kroppsvikt per dag. Då har jag virrat ihop det :D

Ang annat kraftfoder ska jag såklart vänta med inköp, det finns ju en hel drös olika att beställa. Kan bara inte låta bli att fundera på det nu när jag kikat på femtioelva olika sorter :angel:
 
Strunta i balansen just nu. När man har en häst som inte är en tabellhäst så behöver man fodra med ögat (med analysen och beräkningen i bakhuvudet såklart). När man väl har fått hästen till önskat skick och hittat en foderstat där den ligger stabil - då går du tillbaka och räknar för att lära dig inför kommande foderbyten.
Då får du ”facit” för just din häst, och nästa år vet du att hästen behöver ligga på ca xx MJ och xxx gsmrp.

Men om den är tunn nu så är det bättre att bara ösa på med mer foder. Eftersom den inte äter så mkt grovfoder så har du i mitt huvud inte så mycket val - du behöver basera tillägget på tex lusern som också är ett grovfoder. Förhoppningsvis faller det hästen i smaken.
Lusern kan du ge i fri tillgång så du behöver inte oroa dig över mängden. Pellets är billigare än strå, men du får kanske bara satsa på det hästen gillar mest.
Sen kan du ”toppa” med olja (du behöver räkna på maxgivan) och/eller annat kraftfoder som är mer koncentrerat.
Exakt så.

@Fazeem Jag skulle personligen vara försiktig med att ge kraftfoder till en häst som inte får i sig nog med grovfoder. Lusern innehåller ju lite MJ även det, så det kan ju räcka att få upp mängden utan att för den delen behöva sänka kvoten. Hade som @MiniLi skriver hellre gett olja då om det krävs ytterligare (men om hästen inte är extremt smal skulle jag inte trixa alltför mycket om ni strax ska flytta och får nytt grovfoder).
 
Aha! Jag har tänkt att det är max 1dl per utfodringstillfälle och max 1dl/100kg kroppsvikt per dag. Då har jag virrat ihop det :D

Ang annat kraftfoder ska jag såklart vänta med inköp, det finns ju en hel drös olika att beställa. Kan bara inte låta bli att fundera på det nu när jag kikat på femtioelva olika sorter :angel:
Ja du kan ju passa på att räkna på hur mycket näring du får per krona på olika foder. Då har du mer på fötterna sen när det väl är dags.
 
Exakt så.

@Fazeem Jag skulle personligen vara försiktig med att ge kraftfoder till en häst som inte får i sig nog med grovfoder. Lusern innehåller ju lite MJ även det, så det kan ju räcka att få upp mängden utan att för den delen behöva sänka kvoten. Hade som @MiniLi skriver hellre gett olja då om det krävs ytterligare (men om hästen inte är extremt smal skulle jag inte trixa alltför mycket om ni strax ska flytta och får nytt grovfoder).
Det ska jag tänka på. Tänkte som sagt lite fel kring mängden olja man kan ge, så nu provar jag först med olja och lusern. Har bett om analysen från nya stallet, förhoppningsvis är det mer enegitätt och med bättre kvot och smak.
 
Det ska jag tänka på. Tänkte som sagt lite fel kring mängden olja man kan ge, så nu provar jag först med olja och lusern. Har bett om analysen från nya stallet, förhoppningsvis är det mer enegitätt och med bättre kvot och smak.
Jag tror du kommer få upp den i hull på nolltid om du ger några kilo lusernpellets per dag och så toppar med lite olja 😊
 
Eftersom ingen nämnt det vad jag kan se i tråden. Tänk på att öka på olja successivt, ca 1 msk/dag är lagom att öka. Så inte hästens mage kraschar i allt det här.

Den enda gång jag haft en tunn häst var det havre som hjälpte. Men då får man passa magen iom stärkelse.
 

Liknande trådar

Foder & Strö Har precis fått hem mitt fina Pre sto, hon har tappat en hel del muskler och hull efter resan från spanien. Gjorde analys på mitt hö och...
Svar
8
· Visningar
1 584
Senast: Jiovedi
·
Foder & Strö Hej alla kloka hästmänniskor, Jag har en 6-årig PRE-hingst, han är ca 165 cm hög och nätt i typen. Väger just nu ca 440 kg, han bör...
Svar
18
· Visningar
1 805
Senast: TinyWiny
·
Foder & Strö Jag har en travarvalack som är lite tunn över revbenen. I somras var han direkt mager, men har lyckats få upp honom så pass mycket att...
Svar
14
· Visningar
1 860
Senast: TinyWiny
·
Foder & Strö Hej! Jag sitter i valet och kvalet om vilka foder slag jag ska använda och hur mycket till min lite magra häst. Höet vi har att tillgå...
2 3
Svar
41
· Visningar
4 921
Senast: Efwa
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp