Krångel, krångel...

• IT & mobiler
  • Trådstartare Trådstartare Farouk
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 3
  • Visningar Visningar 905
F

Farouk

Något i min lilla burk är fel, frågan är VAD...

Dom två senaste gångerna som jag har startat den så är det något felmeddelande i början (när allt "info" om datorn rullas, ungefär!). Då får jag trycka på F1 för att komma vidare. När den börjar jobba på igen så kommer det upp en varningsruta som säger till mig att det är något datum-/systemfel. Mycket riktigt, klockan lever sitt egna liv (nu är det ex. den 31:a december 1999, 23.14...)

Något annat som har börjat spöka är min MSN som säger att min dator verkar ha en ogiltig IP-adress. När jag väl kommer in så blir jag dessutom ständigt frånkopplad (störningar på nätverket?).

Vad kan detta vara? :confused: Hör det kanske ihop? Har kört en virusscan (Norton) på hela datorn men den hittade inget.

Senast ändrad av en moderator:
Sv: Krångel, krångel...

Antar att du inte har den nyaste datorn på marknaden.
det fel du beskriver beror på att det lilla batteriet som sitter på moderkortet tagit slut (räcker i 3-8 år) som håller reda på konfigguration och tid.

Antingen är det något litet runt batteri som sitter på moderkortet under en liten ditskuvad plåtbygel (kan vara lödd, hu) eller så är det en liten låda stor som ett vanligt freestylebatteri, som sitter med kordborrband någonstans med en liten kabel till moderkortet.
När det väl är utgrundat, så åker man och köper ett nytt i en lämplig butik, typ teknikmagasinet eller clasohlson.

försökte hitta ett sådant på nätet, men antingen kommer jaginte ihåg rätt på namnet, eller så är det attans vårt att få tag på.
kolla med elfa eller en datorbutik

Stort tack för svaret! :bow:

Mja, ska jag vara ärlig så är den väl inte sådär jättegammal men inte heller direkt ny ;)

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Senast tagna bilden XVI
  • Oseriös avel 2023
  • Uppdateringstråd 31

Hästrelaterat

• Dressyrsnack nummer 18
  • WE-tråden
  • Besiktning nödvändig?
Tillbaka