Kratsa hovarna

Pozzan

Trådstartare
Min häst är extremt svår att kratsa framhovarna på. Han står och vevar och vevar med framhovarna och det går inte att hålla kvar hoven så man kan kratsa. Bakhovarna går jättebra och det är inte ett problem alls. Någon som har nått tips på hur jag ska göra? Har försökt vara lugn och ta det långsamt men det går fortfarande inte.
 
Jag upplever att när de krånglar med kratsning så kan det bero på diverse svårigheter.
På barfotahovar att det kommit in sten i motsatta hoven, eller felaktigt verkad så det är vingligt att stå på tre ben, eller ont någonstans.

Om det bara är ouppfostran eller myrkryp, har du testat belöning? En godis efter varje hov där hästen skött sig. Eller slickburk?
 
När jag fick hem min islänning på fyra år var han minimalt hanterad och hade vid verkning alltid fått godis hela tiden (och troligtvis inte lyft hovarna utöver det). När jag väl fick upp hoven kunde han vifta lite, jag höll bara upp hoven och satte ner den när han var stilla.

Storhästen var också lite hanterad och det var samma där, hoven stilla så fick hon den. Nu det senaste har hon viftat mer än vanligt, det var för att hon var skadad och hon är bättre nu efter att skadan läkt hyfsat.

Hur gammal är hästen?
 
Han är 10 år och väldigt ouppfostrad. Har testat med belöning, både slickgodis och belöning efter varje hov. Men får han slickgodis så fortsätter han bara sparka och man kan fortfarande inte kratsa... Och godis efter gör så att han blir otroligt tiggig och står och krafsar med framhovarna så fort han inte får.
 
Han är 10 år och väldigt ouppfostrad. Har testat med belöning, både slickgodis och belöning efter varje hov. Men får han slickgodis så fortsätter han bara sparka och man kan fortfarande inte kratsa... Och godis efter gör så att han blir otroligt tiggig och står och krafsar med framhovarna så fort han inte får.
Har du testat att bara lugnt hålla hoven uppe? Och beröm när han gör rätt, men kanske inte godis om han blir tiggig.
 
Han får alltid beröm när han gör rätt och jag får röra benen/hoven och jag har försökt bara hålla den lugnt, långt ner och bara hålla men det slutar med att han antingen sparkar sig loss eller småstegrar om man inte släpper.. Han är fullt genomgången av vet. u/a.
 
Han är 10 år och väldigt ouppfostrad. Har testat med belöning, både slickgodis och belöning efter varje hov. Men får han slickgodis så fortsätter han bara sparka och man kan fortfarande inte kratsa... Och godis efter gör så att han blir otroligt tiggig och står och krafsar med framhovarna så fort han inte får.
Att använda godis som belöning (vilket jag gör) kräver att du lär hästen vad som krävs, annars kan det bli fel. Det är viktigt att lära hästen, att för att få godis så krävs det att ett arbete utförs. I detta fall -vara still med benet. I början belönar du efter en sekund stillhet, nästa gång efter två sekunder osv.

Din häst har lärt sig ett felaktigt beteende och det tar tid att ”lära om”. Utrusta dig med tålamod och ge det tid. :)
 
Att använda godis som belöning (vilket jag gör) kräver att du lär hästen vad som krävs, annars kan det bli fel. Det är viktigt att lära hästen, att för att få godis så krävs det att ett arbete utförs. I detta fall -vara still med benet. I början belönar du efter en sekund stillhet, nästa gång efter två sekunder osv.

Din häst har lärt sig ett felaktigt beteende och det tar tid att ”lära om”. Utrusta dig med tålamod och ge det tid. :)

Jag testar och låter det ta tid.

tack för alla svar och tips:D
 
Min häst är extremt svår att kratsa framhovarna på. Han står och vevar och vevar med framhovarna och det går inte att hålla kvar hoven så man kan kratsa. Bakhovarna går jättebra och det är inte ett problem alls. Någon som har nått tips på hur jag ska göra? Har försökt vara lugn och ta det långsamt men det går fortfarande inte.
Är vevandet en del av "oro"? Kan han stå stilla på kommando, eller blir han spänd när du ställer sådana krav? Hur reagerar han på din röst när du korrigerar? Om han är spänd hade jag börjat där, att skapa en lugn kontakt.
Eller är han lugn men vevar för att han tror att han gör rätt? Då har jag sämre med ideer.
Har du någon idé om varför han gör som han gör?
 
Att använda godis som belöning (vilket jag gör) kräver att du lär hästen vad som krävs, annars kan det bli fel. Det är viktigt att lära hästen, att för att få godis så krävs det att ett arbete utförs. I detta fall -vara still med benet. I början belönar du efter en sekund stillhet, nästa gång efter två sekunder osv.

Din häst har lärt sig ett felaktigt beteende och det tar tid att ”lära om”. Utrusta dig med tålamod och ge det tid. :)

Håller helt med :up: När det gäller tiggande så var det första jag fick träna på vara hur en belöning går till. Dvs belöning får man när man inte står och trycker i min personliga sfär. Lite som att klicka in en hund kanske? mvh, novis
 
Är problemet att du inte orkar hålla kvar hoven? Det är svårt att vara starkare än en häst.. Vad gör hästen om du håller kvar i benet men följer med i rörelsen så att säga och inte släpper benet? Måste säga att jag upplever det vara mkt vanligare med att ha problem med bakbenen än frambenen. Jag tycker inte du ska hålla på med godis alls när du inte lyckas kratsa som du vill utan enbart belöna när han gör rätt. Hästar fattar snabbt.
 
När det gäller vevande med framben vid kratsning är första frågan alltid, killar du hästen med ditt hår/dina kläder?
 
Det är nästan omöjligt att vinna en kamp mot en häst som vevar med benet om man håller i runt kotan. Försök istället att bara hålla i tån mitt fram. Har hästen skor på sig så får du ett bra tag i tån. Håller du där så behövs ingen kraft heller. Hästen kan veva och försöka resa sig men tröttnar snart när den märker att den inte kommer loss. Jag måste poängtera att du ska inte böja benet hårt utan bara följa med i rörelsen utan att släppa. Att muta och stoppa i den godis i tid och otid gör knappast saken bättre. Om hästen bara försöker veva med frambenet så kan du föra in ditt ben som är närmast hästen framför dess framknä så kan den inte veva. Hästens underarm måste då vara lodrät för att det ska fungera. Löser du problemet så kommer du att få en mycket gladare hovslagare....
 

Liknande trådar

Hästvård Jag fick hem en häst för drygt tre månader sen som i nuläget har en del bekymmer med sina hovar. Hästen har gått skodd hela livet utan...
Svar
1
· Visningar
1 048
Senast: super
·
Hästvård Usch jag mår så dåligt. Min hovslagare är superduktig och det har aldrig varit några problem med honom. Han har alltid med sig 1-2...
Svar
17
· Visningar
2 514
Senast: Stereo
·
Gravid - 1år Som ni säkert hört mig beklaga mig över så sover sonen inte särskilt bra. Han vaknar på nätterna (varje/varannan timme) och börjar veva...
5 6 7
Svar
138
· Visningar
10 226
Senast: Madalitso
·
  • Artikel
Dagbok Vet inte vart jag ska börja. Kaos i hjärnan pga inte sovit en ordentlig natts sömn på... vet inte hur länge? Man ska bara orka. Men jag...
Svar
1
· Visningar
589
Senast: SaraXX
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Artroskopi äldre häst
  • Födda 2022
  • Mängd olja och lucern

Omröstningar

Tillbaka
Upp