Kräva återköp av sadel?

Kingsland89

Trådstartare
Min syster sålde sin sadel till en god vän i sommras. Och köpet gjordes upp innan jag hann kolla så sadeln låg bra på ponnyns rygg. Nu några månader efter kräver vännen att min syster ska köpa tillbaka sadeln för att den inte passar på hennes ponny längre.

Rätta mig nu om jag har fel:
Eftersom det inte finns varken kvitto eller öppet köp på sadeln så kan hon väl inte kräva ett återköp, åtminstone inte efter ca 3 månader?! :confused:

Jag vill minnas att ponnyn var omusklad över ryggen och manken och även lite tunn i övrigt och resonerar som så att ponnyn nu har musklat sig och gått upp i vikt och därmed har sadeln blivit trång...
Då är det väl upp till vännen att lösa "sadelproblemet" själv? Hon får helt enkelt sälja den till någon annan, eller? :cool:

Någon som varit med om samma problem?

Sv: Kräva återköp av sadel?

Lite väl lång tid att kunna lämna tillbaka, tycker jag.
Om jag säljer sadel på öppet köp, så ger jag max 3-4 dagar på att prova sadeln.

Sv: Kräva återköp av sadel?

Mellan privatpersoner finns det inget som heter bytesrätt utan det är upp till var och en att skriva ett särskilt kvitto om man vill ha det.
Självklart får hon sälja vidare sadeln i sin tur om ni inte har kommit överens om att hon har lånat den.

Liknande trådar

R
Kropp & Själ Jag väljer att skriva det här inlägget här, då jag trots allt är lite "halvanonym" här. I alla fall så till vida att jag inte är öppen... 2 3 4
Svar
69
· Visningar
8 187
Senast: Blyger
·
Utrustning Varning för novell! Min ponny/häst har världssvår rygg och vi hittar inget som ligger bra.... Han är nu ganska omusklad, speciellt...
Svar
17
· Visningar
4 346
Senast: lillamy73
·
Utrustning Snart blir det körhäst av henne istället... Jag är i sadeldjungeln igen. Fröken är inte så himla knepig att hitta nåt som ligger bra... 3 4 5
Svar
89
· Visningar
11 128
Senast: Alexandra_W
·
Hästmänniskan Jag ska lämna mitt 6-åriga sto på foder i augusti. Samtidigt har jag själv en valack på foder. Till min foderhäst har jag fått med en... 2 3
Svar
58
· Visningar
7 525
Senast: Buck
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka