Bukefalos 28 år!

Kristallsand

Jozelle

Trådstartare
Är det någon av er som har kristallsand till er/a katt/er? Hur funkar det? Vilken använder ni? :)
 
Jag har provat men gick tillbaka till everclean efter bara några dagar. Kristallerna far omkring överallt och det gör ont att trampa på dem. Lådan var en enda sörja eftersom det inte går att ta bort några kissklumpar utan man får tömma hela lådan dagligen och skura den om den ska vara fräsch. Jag gillar det alltså inte. Vad just den sorten hette som jag provade minns jag tyvärr inte men jag köpte den i en djuraffär iallafall.
 
Jag hade det tills jag trampade på några korn barfota... det gjorde ONT! Dvs stackars kissarnas trampdynor. Efter det kör jag med klumpande sand, oftast (beroende på pris) Smily Cat från Arken Zoo. Jag har testat EverClean men det var dyrare, klumpade sämre och dammade mer än Smily Cat.
 
Jag ställde mig och trampade runt i lådan när sanden var ny. Kornen glider ju mot varandra så var rätt behagligt att trampa på. :) Nu har ju katterna mindre tassar än mina fötter, men ändå. ^^

Testar kristaller nu till min katt, för att jag är en prylnörd och suktar efter en scoopfree självtömmande kattlåda och det förutsätter att katten funkar på kristallsand. Hon hade Cats best träpellets innan.
 
Jag kan bidra med två katters recensioner: För förra katten fungerade det superbra i alla år. Tog ut bajset och bytte ut allt strö när det började bli missfärgat, en gång/ vecka eller varannan vecka, när hon var innekatt. Mycket mer sällan när hon även var ute. Matte dvs jag gillar det just för att kristallerna är så stora och därmed lätt att sopa upp så att det blir rent och snyggt igen. Lukten var minimal också. Mindre sand upplever jag far runt och dras ut i större utsträckning.

Nuvarande katt tyckte, när vi provade, att det var MYCKET ohygieniskt. Han ratade lådan efter två dagar, tyckte väl att det inte var rent nog. Han vill ha strö där det kissiga tas ut varje dag. Till honom har vi pellets av pappersfiber som också är rätt stora och "lättjobbade".
 
Japp, har haft det i två år. Har faktiskt inte testat vanlig sand för jag tycker det har funkat bra och katten gillar det. Provade dock Toa-Lätt en gång men det var ingen hit, fy vad det luktade från och i lådan! Har alltså låda med lock och stanken där inne var hemsk och man hade behövt tömma direkt när hon kissat, men botten på lådan blev ju blöt så lukten satt kvar även när man tömt...

Lite jobbigt om det följer med mycket kristaller ut men jag tycker det är så smidigt i övrigt. Nu har jag inte använt vanlig sand men katten är långhårig och det här fastnar minimalt, de kristaller som följer med ramlar av direkt utanför lådan och kan enkelt sopas/dammsugas upp.
 

Liknande trådar

Övr. Katt Jag har en katt som vantrivs som innekatt och har en kompis uppe i Norrland som jag känt i många år som behöver en stallkatt. Min katts...
Svar
2
· Visningar
553
Senast: ufot
·
Katthälsa Förra året avmaskade jag mina katter ungefär i maj och för en tid sedan så upptäckte jag åter att katterna fått mask. Jag avmaskar båda...
Svar
3
· Visningar
381
Senast: Jeps
·
Katthälsa Hej alla! Min katt drack precis upp lite soja och undrar om det är okej, är det giftigt för katter?
Svar
4
· Visningar
645
Senast: Freazer
·
Katthälsa Precis som rubriken lyder undrar jag om något har koll på om och hur giftig begonia är för katter? Upptäckte nämligen att min katt vart...
Svar
2
· Visningar
286
Senast: Celinehenn
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp