Krokiga fingrar

Piccadilly

Trådstartare
Har märkt att en viss krokighet i fingrarna har uppkommit nu efter 11 års ridning..
Min instruktör berättade en gång om en äldre man som ridit i princip hela sitt liv som hade jättekrokiga fingrar!
En vanlig företeelse hos de som ridit länge??

Sv: Krokiga fingrar

Jag vet faktiskt inte, men jag tror att om man rider 4-5 hästar om dagen i hela sitt liv så borde det ju märkas med fingarna. Men å andra sidan, det finns ju mängder av andra saker som anstränger fingrarna mycket mer som folk gör i störe utsträckning...

Jag märker på tre av mina fingrar när de ansträngs för mycket efter att ha krossat lederna i dem, men det är inte så mycket vid ridning jag får ont utan mer vid t ex flätning och sådant pill.

Ska spåna vidare lite. ;)

Jag har ridit i snart 40 år och mina fingrar har då inte blivit krokigare.

Men, om senorna inne i handen drar ihop sig så att fingrarna böjs, då brukar det kallas "kuskfingrar".

Immer

Mina fingrar är jättekrokiga och jag är snart 20 år. Men de är krokiga på samma sätt som min farmors var, och hon har aldrig ridit i hela sitt liv, så jag tror inte att det har med ridningen att göra..

Jag blir så full i skratt!!!:rofl: :rofl: Det är väldigt vanligt med krokiga fingrar bland hästfolk! Dels för ridningen, speciellt pekfingrarna och ringfingrarna. Och lite avslitna och knäckta fingrar genom åren. Åsså givetvis allt arbete med mockning och bärande av höbalar vattenhinkar osv. Min sambo skrattar alltid när jag pekar på något. Han kan inte riktigt urskilja vad jag pekar på med mina krokfingrar.:p

Jag har ridit i snart 25 år och mina fingrar e raka... :confused:

MercedesBenz skrev:
Jag har ridit i snart 25 år och mina fingrar e raka... :confused:
Men du kanske inte har arbetat med hästar och kroppsarbete hela ditt vuxna liv:idea: Det är väldigt vanligt att man har någon stackars krokig finger efter att ha hanterat och ridit MÅNGA hästar:D

Min pappa fick ngt i senorna på 3 fingrar, så att de drog ihop sig mer och mer. Till slut kunde han knappt räta ut dem. Han fick operera dem. Men nu kan han sträcka ut dem och de funkar fint.

Det är vanligt (eller åtminstone inte alltför ovanligt) att man får krokiga fingrar av ridning dels eftersom lederna i handen inte är tillräckligt starka för att hålla den typen av arbete men framför allt för att blodtillförseln till lederna inte är tillräcklig. Vad kan kan göra är att träna upp lederna. Själv spelar jag mycket instrument vid sidan om ridningen, så jag får nog inte problem med krokiga fingrar, men du kan tänka på att alltid värma upp fingrarna innan ridning, å om det är väldigt kallt när man rider kan man behöva "skaka till" händerna för att sätta igång blodcirkulationen, tex under en skrittpaus.

Tell me abuot it, Falkerud!!!!!!!!!!:rofl: :rofl: :rofl:
Hur många gånger har jag fixat stallet pga dina fingrar???????:rofl: :rofl:

MEN, ska inte kasta sten i glashus.........väl medveten om att det kan hända mig åxå...........*L*

Senast ändrad:

SmizzSpeedy skrev:
Tell me abuot it, Falkerud!!!!!!!!!!:rofl: :rofl: :rofl:
Hur många gånger har jag fixat stallet pga dina fingrar???????:rofl: :rofl:

MEN, ska inte kasta sten i glashus.........väl medveten om att det kan hända mig åxå...........*L*
Många gånger har det blivit!! Men först efter att du varit utanför kommungränsen:angel: Du måste alltså hålla dig hemma!!!:banana: Annars kanske jag går och bryter något igen!!;)

Hmmmm har lastat o lossat en hel del lastbilar i mitt yrkesliv för hand o det är väl kroppsarbete om nåt...Dessutom har jag själv hästar som ska skötas varje dag. Sen så har jag inga hästar som håller balansen i mina händer ;) Den får de hålla själv...

Det tror jag att jag börjar få:crazy: Jag har svårt för att räta ut fingrarna helt.
Krokiga är de nog inte, men väldigt tjocka. Hästfolk har nog dubbelt så mycket hud som andra på fingarna;)
Där tyglarna är, på manryckarfinget och där man håller grepen har jag förhårdnader. Sen har jag sprickor i huden som det har kommit skit i som är omöjligt att få bort och det är inte många "naglar" som har nagelband kvar...

Behöver jag säga att jag brukar undvika att visa händerna allt för mycket i "inte hästkretsar" :D :o

Men jag bryr mig inte så mycket egentligen. Jag jobbar ju med händerna och jag är stolt över att jobba med hästar:)

MercedesBenz skrev:
Hmmmm har lastat o lossat en hel del lastbilar i mitt yrkesliv för hand o det är väl kroppsarbete om nåt...Dessutom har jag själv hästar som ska skötas varje dag. Sen så har jag inga hästar som håller balansen i mina händer ;) Den får de hålla själv...
Duktig tös:smirk:

Har märkt att en viss krokighet i fingrarna har uppkommit nu efter 11 års ridning..
Min instruktör berättade en gång om en äldre man som ridit i princip hela sitt liv som hade jättekrokiga fingrar!
En vanlig företeelse hos de som ridit länge??

Mina fingrar är lite krokiga. Men jag har absolute inte unt utav det.

mina fingrar är inte krokiga, men det borde ju påverka oxå hur mycket "häst" man har i handen, vissa har ju väldigt mycket i tyglarna ofta medan andra rider med mindre i handen, se t.ex. enhandsfattning hos AR-ryttarna, å andra sidan finns det ju oxå en väg DIT ;)

(jag veeeeet ibland rider även dressyrekipagen på en hand i vissa delar av vissa klasser/program, men jag har iaf fått uppfattningen att på det stora hela är AR lite lättare i händerna. O nu blir det väl en jättediskussion om detta, kanske om skillnaderna i betsling osv osv, detta är bara min uppfattning och jag är opartisk - alltså varken AR- eller dressyrryttare :idea: och detta avviker väl oxå från denna tråd - shit bureaucracy alltså :D :D :D

Sen e det väl oxå som som någon sa att det är ju mycket annat tungt arbete som oxå påverkar som mockning, foderhantering, lyfta balar m.m

som nån annan var inne på, så får man ju oxå "knegar-händer" och det är ju kanske inte det första man visar upp av sig själv i "icke-häst-kretsar" haha, finns vackrare delar på kroppen om man vill stoltsera ;)

jag håller med, skitsamma, jag har hellre knegarhänder och är lycklig av att hålla på med hästar som är mitt liv, än att vara utan det men ha fina "manikyrerade" händer utan minsta smuts under nageln :) :) :D Det är ju faktiskt egentligen inte mina problem om någon annan stör sig på mina händer om man ser det så, visst kan de va snyggare men äääh :)

sorry detta hörde kanske inte till tråden!!!?!?!??! svävade visst ut litegrann!

Senast ändrad av en moderator:

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag har ett riktigt dilemma som jag mår riktigt, riktigt dåligt av. Jag har 2 ston och en äldre valack. Valacken är 20 år, har en åkomma... 2
Svar
24
· Visningar
3 387
Senast: mars
·
Hästmänniskan Hej på er! Jag är ny på detta forum och jag hoppas att jag postar i rätt del. Jag behöver ventilera och resonera lite med andra... 10 11 12
Svar
223
· Visningar
12 562
Senast: lilsan
·
Hästmänniskan Hej! Vill nog egentligen mest skriva av mig, det känns tungt och jobbigt och vet inte hur jag ska tänka. Jag har haft egen häst...
Svar
16
· Visningar
2 584
Senast: Edla
·
Hästmänniskan Fy vilken jobbig sits jag har satt mig i. För två år sedan köpte jag en unghäst då min andra häst var skadad och det verkade inte som...
Svar
16
· Visningar
2 607

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Senast tagna bilden XVI
  • Oseriös avel 2023
  • Uppdateringstråd 31

Hästrelaterat

Tillbaka