Bukefalos 28 år!

Krokodiltårar och andra uttryck som används felaktigt!

Igår fick jag ett dokument där det stod "och/eller" i den löpande texten. Mina ögon började genast skava.
Jag har försökt googla men kan inte hitta någon skrivregel gällande detta? Språkpolis hitåt!
 
Igår fick jag ett dokument där det stod "och/eller" i den löpande texten. Mina ögon började genast skava.
Jag har försökt googla men kan inte hitta någon skrivregel gällande detta? Språkpolis hitåt!
Jag ser inget konstigt i det.

Hur skulle du annars skriva det?

Snedstrecket betyder här att du antingen använder det ena eller det andra.
 
Igår fick jag ett dokument där det stod "och/eller" i den löpande texten. Mina ögon började genast skava.
Jag har försökt googla men kan inte hitta någon skrivregel gällande detta? Språkpolis hitåt!

Det är väl vanligt i bland annat manualer och sådant. Typ; Detta gäller när du kör höger och/eller vänster.
Hur man nu ska kunna köra både höger och vänster samtidigt ;-) Men som exempel.
 
Jag ser inget konstigt i det.

Hur skulle du annars skriva det?

Snedstrecket betyder här att du antingen använder det ena eller det andra.

Jag hade skrivit det " x, y eller båda två".
Jag har dessutom ett halvt minne av en föreläsning där det sades att det i ett vanligt "eller" rymdes alla möjligheter som ett " och/eller". Först när man sätter ett " antingen" före blir det uteslutande "eller". Eller så har jag drömt!
 
Jag hade skrivit det " x, y eller båda två".
Jag har dessutom ett halvt minne av en föreläsning där det sades att det i ett vanligt "eller" rymdes alla möjligheten
hrm...

När jag läser och/eller så säger jag ju bara "och, eller" men att skriva det så blir i mina ögon skumt. Jag har nog skrivit och/eller så länge jag kan minnas. Det är ju antingen "och" eller "eller"

Språkrådet hallåååååå......
 
Senast ändrad:
Jag hade skrivit det " x, y eller båda två".

Efter att ha läst igenom detta har jag nog ändrat mig. Jag hade nog faktiskt bara skrivit "x eller y" och tyckt att det täckt alla alternativen. Vilket kanske kan tyda på att " eller" har en vidare betydelse.
Jag skriver aldrig någonsin "och/eller" ( eftersom ögonen skaver:crazy:) och har heller inte saknar det.
 
Efter att ha läst igenom detta har jag nog ändrat mig. Jag hade nog faktiskt bara skrivit "x eller y" och tyckt att det täckt alla alternativen. Vilket kanske kan tyda på att " eller" har en vidare betydelse.
Jag skriver aldrig någonsin "och/eller" ( eftersom ögonen skaver:crazy:) och har heller inte saknar det.

Fast ett "eller" kan inte innehålla också ett "och".

Mvh IT-nörd :p
 
Ibland är det för övrigt jobbigt att vara lite lätt autistisk när det gäller användningen av matematiska- och/eller (;)) programmeringstermer. Jag lägger alltid cirka en hjärncell för mycket på att fundera över vilket som är mest korrekt uttryck för min matallergi. "Äter inte x och y" eller "Äter inte x eller y". Jobbigt värre :D
 
Fast ett "eller" kan inte innehålla också ett "och".

Mvh IT-nörd :p
Jag är helt med på att ett "antingen....eller" bara betyder eller. Jag är osäker på om ett vanligt " eller" även kan täcka ett "och" ( eller om man måste lägga till "eller båda") men jag pratar förstås om vanligt skrift, inte programmering ;)
På Wiki hittade jag en snutt om att " och/eller" var olämpligt i löpande text men inget om ersättningsord eller varför. Jag skulle gärna vilja hitta en vederhäftig källa. Föreläsningen jag minns var på juristprogrammet men säkerligen kan väl en enskild lärare dabba sig
 
Ibland är det för övrigt jobbigt att vara lite lätt autistisk när det gäller användningen av matematiska- och/eller (;)) programmeringstermer. Jag lägger alltid cirka en hjärncell för mycket på att fundera över vilket som är mest korrekt uttryck för min matallergi. "Äter inte x och y" eller "Äter inte x eller y". Jobbigt värre :D

Måste vara eller. Annars äter du inte kombinationen x+y. Så det så. :p

(Fast varken x eller y är väl kanske det bästa?)
 
Jag är helt med på att ett "antingen....eller" bara betyder eller. Jag är osäker på om ett vanligt " eller" även kan täcka ett "och" ( eller om man måste lägga till "eller båda") men jag pratar förstås om vanligt skrift, inte programmering ;)
På Wiki hittade jag en snutt om att " och/eller" var olämpligt i löpande text men inget om ersättningsord eller varför. Jag skulle gärna vilja hitta en vederhäftig källa. Föreläsningen jag minns var på juristprogrammet men säkerligen kan väl en enskild lärare dabba sig

Har faktiskt aldrig tänkt på att "antingen" skulle vara ett komplementord till "eller" men jag har lärt mig nytt tidigare i tråden :angel: Själv använder jag och/eller i just text för då är det så himla smidigt. I tal säger jag nog om det i andra ord, låter lite konstigt att uttala det annars tycker jag...? Glöm inte att uppdatera om du får reda på det korrekta :up:
 
  • Gilla
Reactions: Sar
Hahaha, det blir sådär om man citerar någon under tiden de ändrar i sitt inlägg. :D
Det är alltså jag som skrivit parentesen, även om den inte var där när du började skriva.

Aha! Jag blev lite fundersam över om det inte är jag som styr här :nailbiting:
Nu har jag uppdaterat sidan och då finns det med i ditt inlägg ja.

Och ja, det är nog mer korrekt! Men...lite...udda? :angel::p
 
Men alltså, "jag äter inte mjölk och jordgubbar" blir ju att man inte äter mjölk med jordgubbar. "Jag äter inte mjölk eller jordgubbar" betyder att värden kan ta både mjölk och jordgubbar och stoppa upp dem någonstans.

(Men som sagt - måste parentesa igen för symmetri
e426928.gif
- så hade jag väl snarare sagt "jag äter varken mjölk eller jordgubbar". Men tog ni varken ifrån mig så nöjde jag mig med eller. :D)
 
Ibland är det för övrigt jobbigt att vara lite lätt autistisk när det gäller användningen av matematiska- och/eller (;)) programmeringstermer. Jag lägger alltid cirka en hjärncell för mycket på att fundera över vilket som är mest korrekt uttryck för min matallergi. "Äter inte x och y" eller "Äter inte x eller y". Jobbigt värre :D

Äter inte kyckling och ris hade jag tolkat som att du hatar själva rätten bestående av kyckling och ris med gitt kan tänka dig att äta ris och kåldolmar.

Äter inte kyckling eller ris skulle jag tolka som att du inte tyckte om varken kyckling eller ris vare sig ensamt eller i kombination av något annat
 

Det är ju den vanliga tolkningen människor emellan, och än så länge har jag inte mött någon någon överraskning :D Men det är inte en entydig tolkning.
Det jag vill säga är ju
(inte X) OCH (inte y)
Men
Inte (X och Y) kan också tolkas som att komplementära händelsen till (X och Y) är ok, om X och Y inte förekommer båda så är det ok.

Eller tänker jag helt galet? :confused::p:p
 
Det är ju den vanliga tolkningen människor emellan, och än så länge har jag inte mött någon någon överraskning :D Men det är inte en entydig tolkning.
Det jag vill säga är ju
(inte X) OCH (inte y)
.............
Eller tänker jag helt galet? :confused::p:p

Det är ju helt fantastiskt att det du vill uttrycka ( inte x) OCH ( inte y) bäst uttrycks med ett ELLER! :)
 

Liknande trådar

Skola & Jobb Bara känner att jag måste posta detta. Det är ett brev jag skrivit till min gamla högstadieskola. Det är inte klart formuleringsmässigt...
Svar
7
· Visningar
3 460
  • Låst
  • Artikel
Dagbok Jag har funderat några varv till på mitt förhållande till mat, efter att jag skrev mitt blogginlägg om det här tidigare...
Svar
13
· Visningar
3 330
Senast: cassiopeja
·
Äldre Sjukvården ska det förstås stå. Känner mig både förbannad och besviken. Nästan uppgiven. (men inte riktigt. Då skulle jag ju inte vara...
24 25 26
Svar
515
· Visningar
38 640
Senast: Korven
·
Relationer Om någon vet vem jag är så håll det för er själva tack, använder anonymt nick. De tankarna går jag i just nu.. Hela mitt liv crashade...
2 3
Svar
51
· Visningar
6 427
Senast: Zeli
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp