Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Jag ser inget konstigt i det.Igår fick jag ett dokument där det stod "och/eller" i den löpande texten. Mina ögon började genast skava.
Jag har försökt googla men kan inte hitta någon skrivregel gällande detta? Språkpolis hitåt!
Igår fick jag ett dokument där det stod "och/eller" i den löpande texten. Mina ögon började genast skava.
Jag har försökt googla men kan inte hitta någon skrivregel gällande detta? Språkpolis hitåt!
Jag ser inget konstigt i det.
Hur skulle du annars skriva det?
Snedstrecket betyder här att du antingen använder det ena eller det andra.
hrm...Jag hade skrivit det " x, y eller båda två".
Jag har dessutom ett halvt minne av en föreläsning där det sades att det i ett vanligt "eller" rymdes alla möjligheten
Jag hade skrivit det " x, y eller båda två".
Efter att ha läst igenom detta har jag nog ändrat mig. Jag hade nog faktiskt bara skrivit "x eller y" och tyckt att det täckt alla alternativen. Vilket kanske kan tyda på att " eller" har en vidare betydelse.
Jag skriver aldrig någonsin "och/eller" ( eftersom ögonen skaver) och har heller inte saknar det.
Jag är helt med på att ett "antingen....eller" bara betyder eller. Jag är osäker på om ett vanligt " eller" även kan täcka ett "och" ( eller om man måste lägga till "eller båda") men jag pratar förstås om vanligt skrift, inte programmeringFast ett "eller" kan inte innehålla också ett "och".
Mvh IT-nörd
Ibland är det för övrigt jobbigt att vara lite lätt autistisk när det gäller användningen av matematiska- och/eller () programmeringstermer. Jag lägger alltid cirka en hjärncell för mycket på att fundera över vilket som är mest korrekt uttryck för min matallergi. "Äter inte x och y" eller "Äter inte x eller y". Jobbigt värre
Jag är helt med på att ett "antingen....eller" bara betyder eller. Jag är osäker på om ett vanligt " eller" även kan täcka ett "och" ( eller om man måste lägga till "eller båda") men jag pratar förstås om vanligt skrift, inte programmering
På Wiki hittade jag en snutt om att " och/eller" var olämpligt i löpande text men inget om ersättningsord eller varför. Jag skulle gärna vilja hitta en vederhäftig källa. Föreläsningen jag minns var på juristprogrammet men säkerligen kan väl en enskild lärare dabba sig
Måste vara eller. Annars äter du inte kombinationen x+y. Så det så.
(Fast varken x eller y är väl kanske det bästa?)
Men "och" inkluderar ju båda alternativen medan "eller" inte gör det.
Exakt mitt problem!
Edit: Nu hände nåt jättekonstigt?! Det lades till en extra text i @Monstermom 's inlägg (i parentesen), den har inte jag skrivit!
Hahaha, det blir sådär om man citerar någon under tiden de ändrar i sitt inlägg.
Det är alltså jag som skrivit parentesen, även om den inte var där när du började skriva.
Ibland är det för övrigt jobbigt att vara lite lätt autistisk när det gäller användningen av matematiska- och/eller () programmeringstermer. Jag lägger alltid cirka en hjärncell för mycket på att fundera över vilket som är mest korrekt uttryck för min matallergi. "Äter inte x och y" eller "Äter inte x eller y". Jobbigt värre
Det är ju den vanliga tolkningen människor emellan, och än så länge har jag inte mött någon någon överraskning Men det är inte en entydig tolkning.
Det jag vill säga är ju
(inte X) OCH (inte y)
.............
Eller tänker jag helt galet?