Bukefalos 28 år!

Kronofogdens krav: Lämna bort hästen

Mångmiljonbråket om Sveriges mesta OS-häst, Casello, trappas upp.
Ikväll tvingade kronofogden iväg hästen för att testas av en köpare.
Vid ratten - landslagsryttaren Douglas Lindelöw själv.
– Jag ska sova i bussen fem minuter från Casello i natt för att se till hans bästa. ...
[prbreak][/prbreak]
Källa / Läs mer:
http://www.aftonbladet.se/sportbladet/ridsport/article21952649.ab
 
Och fortfarande undrar jag hur de ska kunna tvinga genom en försäljning.

Varför skulle de inte det menar du? Rent generellt då, vi vet ju inte exakt vad som är avtalat mellan parterna men det verkar inte finnas något avtal som hindrar försäljning (då skulle de åberopats får man anta)
 
Varför skulle de inte det menar du? Rent generellt då, vi vet ju inte exakt vad som är avtalat mellan parterna men det verkar inte finnas något avtal som hindrar försäljning (då skulle de åberopats får man anta)
Det finns ju till och med en särskild lag som reglerar detta, samägandelagen, och där står hur man går tillväga, jag gissar att du har den mera aktuell än jag.
 
Det finns ju till och med en särskild lag som reglerar detta, samägandelagen, och där står hur man går tillväga, jag gissar att du har den mera aktuell än jag.

Sin egen del av något behöver man inte blanda in samäganderättslagen för att sälja. Men ja den medför ju möjlighet att ansöka hos tingsrätten om tvångsförsäljning av hela godset (hästen i detta fall) på offentlig auktion om man verkligen inte kan komma överens.

Men den är ju dispositiv så den kan ju ha avtalats bort.
 
Sin egen del av något behöver man inte blanda in samäganderättslagen för att sälja. Men ja den medför ju möjlighet att ansöka hos tingsrätten om tvångsförsäljning av hela godset (hästen i detta fall) på offentlig auktion om man verkligen inte kan komma överens.

Men den är ju dispositiv så den kan ju ha avtalats bort.

Fast nu fastställdes ju att den inte samägdes som i samägande utan ingick i ett enkelt bolag som var 50/50 och nu ska "bolaget" (hästen) avvecklas = säljas..
 
Varför skulle de inte det menar du? Rent generellt då, vi vet ju inte exakt vad som är avtalat mellan parterna men det verkar inte finnas något avtal som hindrar försäljning (då skulle de åberopats får man anta)
Förutsätter att man vet, vet du? Har man två ägare förutsätter en försäljning att bägge är med på detta, har man flera ägare så är det majoritet som avgör.
 
Förutsätter att man vet, vet du? Har man två ägare förutsätter en försäljning att bägge är med på detta, har man flera ägare så är det majoritet som avgör.

Nej en försäljning av sin del i ett samägt gods förutsätter inte att övrig/a ägare är med på det om det faller under samäganderättslagen. Att sälja hela godset förutsätter det, men som sagt finns möjlighet att få till en tvångsförsäljning då enligt svensk lag. Om den inte avtalats bort. Har den det borde det avtalet dängts i bordet.

För enkelt bolag får man gå en annan väg men resultatet blir detsamma. Bolaget sätts i likviditation, och tillgångarna kan säljas på offentligt auktion mot en eller flera bolagsmäns vilja.

Annars skulle man vara jävligt livegen for life så fort man äger något tillsammans med någon annan, oavsett konstellation.


Fast nu fastställdes ju att den inte samägdes som i samägande utan ingick i ett enkelt bolag som var 50/50 och nu ska "bolaget" (hästen) avvecklas = säljas..

Ah, missade det. Men det påverkar i princip inte, det blir en annan "väg" till samma resultat bara.
 
Du tror fel. :)

Att kronofogden bistår med handräckning är inte synonymt med obestånd.
I det här fallet har andra ägarduon anlitat kronofogden för att verkställa en försäljning av hästen.

Kronofogden gör mer än driver in skulder. Det är till dem du vänder dig om du har problem att återfå något som är ditt / få tillgåg till något du ska ha tillgång till.

Till exempel om du lånat ut en häst och fodervärden vägrar lämna tillbaka den.
Du kan inte själv åka till fodervärden och hämta hästen utan får anlita KFM.

Eller om du har en sommarstuga på slutet av en grusväg och markägaren blockerar av vägen fast du har rätt att använda den. Då är det KFM som hjälper till.
Bra att hur administration med hjälp KFM blev fort uppklarat och lite intressant debatt för mig som bara sett löpsedlarna. En undrar ju lite varför det blir en typ stallkonflikt som går över alla ekonomiskt rimliga ramar. Det är ju inte så att det inte finns hästar och Jan Tops säljer väl hästar till de absolut allra rikaste i världen. Det är klart att hästen får det bra. Nu tror jag igen om Den där Tops. Rätta mig om jag har fel.
 
Bra att hur administration med hjälp KFM blev fort uppklarat och lite intressant debatt för mig som bara sett löpsedlarna. En undrar ju lite varför det blir en typ stallkonflikt som går över alla ekonomiskt rimliga ramar. Det är ju inte så att det inte finns hästar och Jan Tops säljer väl hästar till de absolut allra rikaste i världen. Det är klart att hästen får det bra. Nu tror jag igen om Den där Tops. Rätta mig om jag har fel.

Av det som framkommit i medierna från respektive part så verkar det blivit så otroligt infekterat mellan dem att det verkar handla inte bara om att få ut max med pengar (vilket man på sitt vis kan förstå) utan det verkar också som att man inte vill att Douglas ska köpa heller.
 
Bra att hur administration med hjälp KFM blev fort uppklarat och lite intressant debatt för mig som bara sett löpsedlarna. En undrar ju lite varför det blir en typ stallkonflikt som går över alla ekonomiskt rimliga ramar. Det är ju inte så att det inte finns hästar och Jan Tops säljer väl hästar till de absolut allra rikaste i världen. Det är klart att hästen får det bra. Nu tror jag igen om Den där Tops. Rätta mig om jag har fel.
De enda som brukar tjäna på sådana här konflikter är advokater och möjligen verkar ena av de två parterna ha advokat i familjen så då får den advokaten lite pengar. Lärdom, samäg inte med en advokatfamilj ????
 
Av det som framkommit i medierna från respektive part så verkar det blivit så otroligt infekterat mellan dem att det verkar handla inte bara om att få ut max med pengar (vilket man på sitt vis kan förstå) utan det verkar också som att man inte vill att Douglas ska köpa heller.
Aha, typisk stallkonflikt ?? Eller vad tror ni brudar och gubbar? Stallkonflikt med enorma kostnader.
 
Men vad pratar du om? Har du arbetat med tävlingsindivider? Varit med på stor-meetings?

Det är inga hästar som far illa där, de presterar nämligen inte om de mår dåligt.
Ja det har jag och nej jag är inte ett jättefan av tävling med djur överhuvudtaget. Tycker aldrig att pengar ska gå före djuren.

Sen att hästar som mår dåligt psykiskt eller fysiskt inte presterar bra är löjligt naivt. Farligt att tro det dessutom då verkligen många hästar kan fara illa med den åsikten.
 
Bra att hur administration med hjälp KFM blev fort uppklarat och lite intressant debatt för mig som bara sett löpsedlarna. En undrar ju lite varför det blir en typ stallkonflikt som går över alla ekonomiskt rimliga ramar. Det är ju inte så att det inte finns hästar och Jan Tops säljer väl hästar till de absolut allra rikaste i världen. Det är klart att hästen får det bra. Nu tror jag igen om Den där Tops. Rätta mig om jag har fel.

Jag hade inte velat att min häst skulle gå till en shejk, dom har liksom inte samma syn på hästar som övriga, bara ta distansskandalerna och övriga skandaler som shejk hit och shejk dit har varit inblandade i när det gäller hoppsporten.

Och nej Lindelöws kommer aldrig kunna matcha en oljeshejks bud , det är ju rätt givet så det spelar ingen roll hur mkt pengar som samlas in i den där gruppen.

Det finns faktiskt inte alls särskilt många hästar av den kalibern till salu just nu innan transferfönstret till OS stängs.
 
Och nej Lindelöws kommer aldrig kunna matcha en oljeshejks bud , det är ju rätt givet så det spelar ingen roll hur mkt pengar som samlas in i den där gruppen.

Det tänkte jag också, insamlingen känns rätt meningslös? Även om de lyckas samla in en miljon så är det ju ingenting i sammanhanget, vid budgivning så lär ju budet höjas med nån miljon åt gången typ. Känns som att enda chansen för Douglas att behålla hästen hade varit om delägarna ville sälja till just honom men nu verkar det ju vara motsatsen av någon anledning.
 
Den där gruppen. Jag är lite fascinerad att folk skänker utan eftertanke. Till en privatpersons konto. Vem märker om det försvinner 5- 10 000 kr, eller mer, av insamlade medel?
Finns det någon redovisning eller kontroll? Jag försökte skriva ett inlägg med den frågan men än har det inte godkänts trots att andra inlägg efter har godkänts...
 
Den där gruppen. Jag är lite fascinerad att folk skänker utan eftertanke. Till en privatpersons konto. Vem märker om det försvinner 5- 10 000 kr, eller mer, av insamlade medel?
Finns det någon redovisning eller kontroll? Jag försökte skriva ett inlägg med den frågan men än har det inte godkänts trots att andra inlägg efter har godkänts...

Inläggen publiceras ju utan något godkännande?

Har sett nån liknande fråga men då svarar folk bara att det är frivilligt att skänka så litar en inte på *vad hon nu hette* så är det bara att låta bli. Såg också att folk tyckte att Zlatan eller kungafamiljen skulle sponsra :rofl:
 
Insamlade pengar ska ju i alla fall skänkas till bl.a. Barncancerfonden, så det är ju bra att de får en donation. Nån häst lär det ju inte bli om inte ägarna helt plötsligt skulle komma överens.
 

Liknande trådar

  • Artikel
Hästnyheter Fjortonde plats för Douglas Lindelöw i söndagens hoppning i Verona, men fortsatt bra med i världscupen som elva i tabellen. – Nu får jag...
Svar
0
· Visningar
404
Senast: Gunnar
·
  • Artikel
Hästnyheter Dressyrryttaren Patrik Kittel har valt häst till ridsport-EM i Göteborg. Det blir inte OS-hästen Deja, utan mästerskapsdebutanten...
Svar
0
· Visningar
327
Senast: Gunnar
·
  • Artikel
Hästnyheter Douglas Lindelöw är tillbaka i världstoppen. I söndagens Världscup i Verona red han in på en fjärdeplats med nya hästen Zacramento. –...
Svar
0
· Visningar
515
Senast: Gunnar
·
  • Artikel
Hästnyheter Drömmen om OS är långt borta för Douglas Lindelöw och hans häst Casello. Pengakonflikten kring hästen har intensifierats - under dagen...
Svar
0
· Visningar
847
Senast: Gunnar
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp