Bukefalos 28 år!

Kvalitet på havre och pris?

Inte_Ung

Trådstartare
Är Kraffts Guldhavre så mycket bättre att det motiverar ett 3ggr så högt pris mot grannbondens havre? Är det verkligen möjligt?

I min gamla bok så finns värden på bra havre 80g smbpr och 11,6MJ samt "dålig" havre 80g smbpr och 11,1MJ. Jag tycker att skillnaden är liten.

Vad innehåller Kraffts havre som skulle göra den så mycket bättre?
 
Såklart den blir BÄTTRE, vad trodde du :D Precis som om jag klistrar på ett Levi's märke på mina jeans :o

"Min" bonde har SUPERhavre, den är så fin att den kommer gå till öl och barnmat (de viktigaste här i världen tydligen... gubbar och barn). Så den finaste havren hamnar knappast hos hästarna. Utom min då, jag köper av honom :banana:
 
Det är två saker som är av betydelse:

1. Det är en vanlig foderhavre som är rensad extra hårt. Man behåller alltså de störrsta kärnorna och tar bort de mindre. Detta kostar pengar. Samtidigt får man ju ett bättre fodervärde på havren.

2. Genom att vända sig till hästfolket, som har gott om pengar och gärna betalar mer, så kan man ytterligare ta ut ett högrte pris, utöver vad själva rensningen m.m kostar.
 
Kraffts havre är väldigt speciell, och du bör helst ha guldhandskar vid hanteringen av den. :devil:

Själv betalar jag 1 kr/kg för min havre, hos en annan bonde fick jag betala 1,25 kr/kg. Förstår inte varför man ska köpa havre från foderföretagen, när man kan stödja bönderna- OCH få ett bättre pris.. "Min" bonde sålde för övrigt havre till Granngården, som de sålde som Guldhavre.. detta var förra året, vet inte om han gör det nu.
 
Hej!
Bättre än "vanlig bond-havre" vete 17, det är nog liknande MEN den är absolut mycket finare att se på! Stora & fina samt mycket mer färg! Dessutom så är den skräpfri, vilket inte det vanliga är.

Jag föredrar den före bond-havren!
Men det kanske också beror på att mina ponnyer endast äter ett halvt kg var om dagen..dom får även Pasture Mix.
 
Jämfört med den skiten vi har i stallet skulle jag anse det okej till ponnyn OM hon åt havre.

Men annars är den hemskt dyr :crazy:
 
Jag använder den och är supernöjd! :eek:
Har provat allt från att handla direkt från bonde, till "vanlig" havre hos lantmännen. Den största skillnaden SER du direkt. Dammfri, rensad och med en mkt fin färg. Min toka till häst blir inte "havrehet" av den heller. Att de sen påstår att fetthalten är högre och därmed mer skonsam för hästen är ju inget jag direkt kan se med blotta ögat. Det jag dock skulle se som en komplimang från Kraffts sida är att INGET konkurrerande märke/företag har haft ett enda ont ord om denna havresort!! (Matildahavre).
 
Guldhavren är gul; det finns vit (vanlig, det ni köper av de flesta bönder ...) och svart (gammal näringsfattig) havre också. Den gula (av den hör sorten) håller ca 9 % fett, vanlig vit havre ca 4,5-6% fett. Mer energi från fett=> coolare häst (det är snabba kolhydrater från havre som gör hästarna heta på havre). Fett som energikälla ist.f stärkelse ger mindre mjöksyra, bra om man ska springa fort och länge. Den gula havren är alltså lite speciell.
 
Har Krafft 2 sorters havre då? För att förtydliga ytterligare har jag även provat lantmännens guldhavre med. Vilket jag inte tyckte var någon större skillnad från vanlig "bond"havre förutom lite mer rensad då. Ingen förändring på hästen dvs. Det är snarare matildahavren som sort jag har fastnat för, inte om det står Krafft eller nåt annat på säcken (nu har de iof patent på matildahavren, men, men... :smirk:)
 
Ja, patent. Även Rohypnol finns i varje gatuhörn. Inte handlar jag det där för det...
 

Liknande trådar

Övr. Katt När jag tog hem Mrs Norris fick jag med en liten vippleksak, de som hade haft henne sist sa att hon inte tyckte den var så rolig. Det...
Svar
11
· Visningar
1 019
Senast: escodobe
·
Hästmänniskan Jag har haft min häst i många år och utbildat den själv med hjälp av tränare. Älskar hästen över allt annat och har ridit den tusentals...
Svar
17
· Visningar
2 946
Senast: Solstig
·
Hästmänniskan Jag har i stort sätt redan bestämt mig för att sälja min häst, har bokat in providing i helgen men självklart tvekar jag och har sån...
Svar
11
· Visningar
3 555
Senast: Fiorano
·
Övr. Hund Personligen tycker jag att det allmänna debatt-klimatet börjar bli riktigt ruggigt, det har varit det ett tag också. Nu pratar jag...
2 3
Svar
49
· Visningar
6 512
Senast: IngelaH
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp