Kvarka kunskap.

Blomskan

Trådstartare
Idag kommer veterinären ut och ska ta prov för kvarka.
Om det nu bölden visar sig vara kvarka hur ska vi då hantera detta?

Dör bakterierna av att tvättas i maskin?
Tog nämligen hem allt tvättbart igår och tog tillfället i akt att göra en riktig vårstädning.

Hur länge överlever bakterierna utanför kroppen?
Om vi t.ex lämnar iväg ett täcke på tvätt, kan då bakterierna föras över till ett tvättat täcke och följa med till detta täckes stall?

Hur göra med allt som inte är tvättbart?
Räcker det att man blandar till vircon och spraya på överallt?

Kan bakterierna hoppa över från t.ex tränset till väggen?
Alltså behöver vi vircona hela sadelkammaren, stallet, höbingen ute, vattentunnor och till och med stolpar?

Måste all utrustning virconas?
Även den som inte tillhör berörda häst och inte fysiskt varit i kontakt med hästen?

Hur är det med min bil?
Kan bakterierna sitta kvar i sätet?


Någon som har tips och råd på hur vi ska göra i stallet?
Vad finns det för ledtider att tänka på?
Alltså, hur lång tid efter första sjukdomssymptomet insjuknar i normala fall nästa häst?
Hur länge håller sjukdomen i sig?
Hur länge efter konstaterat tillfrisknande skall man ändå inte träffa andra?



Hoppas det finns någon här med erfarenhet som är villig att dela med sig.
Har aldrig varit i kontakt med detta tidigare nämligen.

Och till sist..
Någon här som har konstaterad kvarka i stallet just nu eller nyss haft?
I så fall, var i landet bor du?
 
Sv: Kvarka kunskap.

Vi har haft kvarka hos oss, började runt november och höll på till januari. Vi sanerade hela stallet dvs alla bäddar slängdes ut (hade en bonde som hämtade och grävde ner i skogen - vet dock ej om detta är nödvändigt) och alla väggar skurades sedan med såpa och sprayades med virkon. Grimmor, grimskaft, borstar och annat "löst" lades i tunnor med virkon. Alla täcken och kläder och annat som var tvättbart i maskin tvättades i 60 grader, då skulle enligt veterinären kvarkabakterierna försvinna. Sjuka hästar ska isoleras om möjligt och när sista sjuka hästen varit frisk i 3 veckor (tror jag det var?) saneras stallet.
Tänk på att byta kläder när sjuka hästar hanterats, helst ska det vara helt separat hantering av sjuka hästar och friska. Kommer inte på mer just nu men bra info finns på SVA:s hemsida.
 
Sv: Kvarka kunskap.

Angående hur länge sjukdomen pågår så är det ju väldigt olika från häst till häst, min häst, som var en av de som insjuknade, började snora en söndag. Förmodligen hade han fått feber under natten innan. Veterinären kom ut och han fick penicillin, feberna var då redan normaliserad och nästa dag var han i princip frisk (hostade nån enstaka gång). Trots detta var det ju tvunget att betrakta honom som smittbärare i 21 dagar ytterligare. Den andra hästen som insjuknade samtidigt var tvungen att få två omgångar penicillin och var nog dålig ett par veckor innan det gav med sig.
 
Sv: Kvarka kunskap.

allt skall tvättas som varit i kontakt med hästen eller varit i närheten.
tvätta i maskin eller balja med virkon.
ett jättejobb som nästan känns omöjligt.
finns det något ställe som inte använts sedan utbrottet så gå inte in där för då får det ochså saneras.
bakerierna trivs smuts och är seglivade rackare.
vi ångtvättade stallet och skrubbade med virkon.
 
Sv: Kvarka kunskap.

Puuhh..

Faran avblåst.
Veterinären kunde säga på en gång att det inte var kvarka.

Så skönt!!!
 

Liknande trådar

Ekonomi & Juridik Jag funderar på att skaffa häst och planerar lite inför det. Men jag behöver få svar på lite frågor. Jag har nämligen tänkt att bygga...
2
Svar
21
· Visningar
2 516
Senast: Dopy
·
  • Låst
  • Artikel
Dagbok ;) :laugh: Jag har ganska länge längtat efter att ta det mer lugnt, vara mer obokad och vara hemma mer. Jag har tappat lusten att åka...
Svar
5
· Visningar
2 187
Senast: Sirap
·
Hundhälsa V är en kastrerad risenschanuzerhane. Jag har haft honom sen han var 6 månader. Han har alltid varit en energisk hund och ganska "hård i...
Svar
19
· Visningar
4 250
Hästvård I slutet på december flyttade ett föl hem till oss. I samband med att hon kom hem så började hon visa förkylningssymtom. Hon var ej...
2
Svar
24
· Visningar
5 079
Senast: TinyWiny
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp