kvarka på avelssto på 20?

N

nordsvensk

Har haft ute min vette till mina isolerade hästar, en bruksmärr och en travarnordis, tagit prover och allt. det började med en prick under nosborren

hela huvet på märren full i små kratrar och sen bildas fler sår på det, 7 cm idiameter. har enligt en underbar distriksvet fått bekräftat att små körtlar kan påverkas i hela huvet, så allt tyder på det.

hämta henne från en hingsstation, hoppas för denne karlns skull att det inte ä kvarka ( 30 märrar) och misstänkte bums kvarka. isolering på gömt bete.

såren ä skötta med desivon och lilaspray, helt rätt så det var ju skönt.

valacken börja hosta så ja ringde hbgs sjukhus och sen till den glada damen i klippan(supergo) och det var han som avgjorde saken.

min tappre tjocka märr är ju gravid i andra veckan, men behåller hon bebben? erfarenhet önskas å sökes?:)

vad händer/hände era märrar med kvarka? kastade de?
min märr har fin gammal stam så det hade varit så synd och även för hingstens skull!
tacksam för svar.

ständigt närvarande:bow:;)
 
Sv: kvarka på avelssto på 20?

Jag hade en dräktig märr och unghästen kom hem med streptococcus zooepidemicus, vilket om jag fattat det rätt är samma streptokocker som kan ge kvarka. Om jag nu inte är felinformerad.

I alla fall så gav veterinären först slemlösande vilket inte hjälpte alls. Fölmärren var aldrig sjuk men stod ju i samma lilla stall som unghästen. Inte så lätt att isolera när man har tre boxar.

Två veckor efter jag fått slemlösande konsulterade jag en annan veterinär som menade på att unghästar är fökylda inget att bry sig om:mad:

Ytterligare två veckor efter detta krävde jag till slut ett prov som då visade på streptokocker och en rejäl penicillinkur sattes in, i två veckor blev hon sprutad varje dag, hon skötte sig fint.

Fölmärren var i sjunde månaden när detta inträffade och eftersom symptomen visade sig en dag efter att unghästen kommit hem så var ju fölmärren redan utsatt så även om jag hade haft möjlighet att isolera var ju skadan förmodligen redan skedd.

Men i maj födde hon ett bedårande stoföl utan komplikationer:)
 
Sv: kvarka på avelssto på 20?

tack vad jag blev glad för svar:)

va härligt att det gick bra:). min ena vette skrev ut hippotrim fem dagars som hon nu fått. stora sår i huvet som blöder och det var körtlar där sa distriktsvetten.

hur funkar det med medicin? spruta skrev du, var vetten tvungen att komma ut el gjorde du det själv?

Tack för ditt svar och det gav mig en gladare syn;) just nu så vill jag bara ha svaret:) mvh anne
 
Sv: kvarka på avelssto på 20?

Sprutade själv, det ska sputas i muskeln (halsen) och veterinären ansåg att jag klarade det själv.

Fick du hippotrim att ge i munnen? Det fick jag till en annan häst en gång tyckte inte det hjälpte det minsta. Så även på den hästen fick jag börja spruta.
 
Sv: kvarka på avelssto på 20?

Sprutade själv, det ska sputas i muskeln (halsen) och veterinären ansåg att jag klarade det själv.

Fick du hippotrim att ge i munnen? Det fick jag till en annan häst en gång tyckte inte det hjälpte det minsta. Så även på den hästen fick jag börja spruta.

enligt min distriktsvette skulle man inte ge penicillin typ hippotrim då de kan kapsla in bakterier längre in i kroppen....blir tokig---:eek:
 
Sv: kvarka på avelssto på 20?

Men skrev inte veterinären ut hippotrim åt dig? Eller är det en annan veterinär? Nu blev jag väldigt förvirrad.

Jag kommer inte ihåg exakt vilkens sorts penicillin det var jag sprutade med, jag tror inte det var hippotrim dock.
 
Sv: kvarka på avelssto på 20?

det var två olika, gick påden förste, men hon håller på möe med avelsston förkontroller så hon vill nog inte komma ut. visade sig nu vara fritt i nosen men staphylycoccer i såren?
ska ringa och begära blodprov på bägge, annars måste ja isolera heöa sommaren på bete utan tillgång till stall,:( men nu får det vara slut kramsat?
fortsättning följer
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp