Miljon

Trådstartare
Jag vet inte om det här är rätt ställe eftersom det inte riktigt handlar om sjukdomen i sig, men jag chansar och hoppas att nån moderator flyttar tråden rätt annars :)

Det går rätt mycket kvarka runt överallt nu känns det som, och jag har därför några frågor.
För det första, om en större anläggning med flera separata stall har kvarka, men den/de sjuka hästarna är isolerade i eget stall etc. När får övriga hästar åka iväg då? Är det 3 veckor från att den/de sjuka blivit frisk, eller 3 veckor från att den/de sjuka isolerats från övriga hästar? Dvs att de andra hästarna inte kommit i kontakt med smittan på 3 veckor.
Och andra frågan, om en tävlingsanläggning haft kvarka. Hur snart efteråt får de ta emot hästar för tävling på sin anläggning? Samma sak, är det 3 veckor från att alla sjuka blivit friska, eller 3 veckor från att de sjuka isolerats? Dvs om en eller flera hästar fortfarande står isolerade pga kvarka, är det ok att köra tävling då så länge det var minst 3 veckor sedan de var "ute på anläggningen" sas?
 
Det ska ju vara en veterinär kopplad till den "sjuka" anläggningen och den ska kunna svara på alla frågor du vill ställa.
 
Om du går in på SVA s sida så står det hur länge som isolering gäller. Sen kan ju veterinären ha gett andra rekommendationer, men skulle tro att man ska hålla sig minst till SVA s regler.
 

Liknande trådar

Hästvård Mantorp hästsportarena har konstaterat EHV-1 och det går rykten om att det ska ha funnits sjuka hästar på anläggningen flera dagar innan...
2 3 4
Svar
61
· Visningar
5 369
Senast: MiniLi
·
Hundavel & Ras Hej! Planen är att köpa en valp men jag är inte helt säker på ras eller uppfödare/föräldradjur än. Haft finsk lapphund tidigare. Är ute...
4 5 6
Svar
100
· Visningar
6 406
  • Låst
Hundavel & Ras Vill ge en hund bästa möjliga liv och förutsättningar. Tyvärr blir jag inte klokare på vilken ras som skulle passa bäst. Och kan heller...
5 6 7
Svar
133
· Visningar
12 483
Senast: Snurrfian
·
Juridik & Ekonomi Hej, jag skulle behöva lite hjälp hur jag ska tänka och hantera detta... För att inte gå in på för mycket detalj om denna långa...
2
Svar
30
· Visningar
5 250
Senast: Cattis_E
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Vikten av unghästbete
Tillbaka
Upp