Bukefalos 28 år!

Kvinna död i hästolycka

Status
Stängd för vidare inlägg.
30 km/h är ingen låg fart för en traktor, för många traktorer är det maxhastighet. En traktor som dundrar på i 30 km/h vid ett möte på en mindre grusväg tycker jag är totalt omdömeslöst, även utan att hästar är inblandade.
"Om traktorn passerat i låg fart (30 km/h) på en normal dubbelspårig väg " skrev jag + att "Summervinds" inlägg tyder på att traktorföraren inte provocerade fram händelsen.
 
Jag läste det och påtalade som sagt att 30 km/h inte är låg fart med en traktor.
30Km/H är en låg fart på en normal landsväg, 5 är hög fart i kuperad terräng. sedan har du alla varianter där emellan.
Men varför jag finner frågeställningen intressant är, idag så kan en ryttare möta cyklister i hög fart inne på en skogsstig, man kan möta folk på fyrhjulingar och andra händelser som kan trigga en häst till panik.
Var och hur bedöms ansvarsfrågan då?

Hästar var kungar förr, på vägen och på stigar. Idag är det många som samsas om plats o utrymme.
 
Icke trafikfasta hästar har inte i trafiken att göra, punkt

Det finns gårdar/stall där vägar passerar rätt igenom. Ska man inte få lov att hålla häst på den typen av gård?
Med det sagt, de flesta hästar klarar av trafik om trafiken anpassar sig lite. Och med anpassar sig menar jag drar ner farten eller kanske stannar tills hästen passerat, alternativt håller ett ordentligt avstånd. T.o.m mina minst trafiksäkra hästar fixade detta.
 
Att dra ner farten eller stanna fungerar på små vägar med lite trafik.
Och hur man brukar en fastighet måste naturligtvis anpassas till omständigheterna.
Har man vilket man kan se i Skåne ibland, vägen gåendes tvärs genom husgruppen så kan man naturligtvis inte ha lösgående höns där och man måste naturligtvis anpassa sig vad det gäller att låta ungdomar knalla omkring med djur som väger 10 ggr så mycket som de själva och inte ta upp dessa ekipage på vägen. Av hänsyn till trafiksäkerheten.

För bilisten , lastbilsföraren vet ju inte om det dyker upp en nervös häst bakom nästa krök.
En kunskap som endast ryttaren besitter, alltså ligger ansvaret hos honom/henne.

Alla ska anpassa sig till alla, inte alla till några få.

Kör jag traktor på vägen utgör jag en risk och ska agera därefter. Rider jag på vägen så är det mitt ekipage som utgör risken , alltså är det jag som ska anpassa mig.
 
Att dra ner farten eller stanna fungerar på små vägar med lite trafik.
Och hur man brukar en fastighet måste naturligtvis anpassas till omständigheterna.
Har man vilket man kan se i Skåne ibland, vägen gåendes tvärs genom husgruppen så kan man naturligtvis inte ha lösgående höns där och man måste naturligtvis anpassa sig vad det gäller att låta ungdomar knalla omkring med djur som väger 10 ggr så mycket som de själva och inte ta upp dessa ekipage på vägen. Av hänsyn till trafiksäkerheten.

För bilisten , lastbilsföraren vet ju inte om det dyker upp en nervös häst bakom nästa krök.
En kunskap som endast ryttaren besitter, alltså ligger ansvaret hos honom/henne.

Alla ska anpassa sig till alla, inte alla till några få.

Kör jag traktor på vägen utgör jag en risk och ska agera därefter. Rider jag på vägen så är det mitt ekipage som utgör risken , alltså är det jag som ska anpassa mig.
Bor själv på en gård där byggnader ligger på ena sidan vägen och marken på andra, döende boende längre in på vägen får anpassa farten då det finns djur och barn runt gården.

Tänker inte lasta hästarna 2 till 4 gånger om dagen (eller 2 gånger blir det nog rida kan jag ju göra i skogen bakom huset som inte tillhör gården:D) för att korsa vägen och tror inte det blir poppis att jag stänger av vägen med rep när jag tar in eller ut.
 
Bor själv på en gård där byggnader ligger på ena sidan vägen och marken på andra, döende boende längre in på vägen får anpassa farten då det finns djur och barn runt gården.

Tänker inte lasta hästarna 2 till 4 gånger om dagen (eller 2 gånger blir det nog rida kan jag ju göra i skogen bakom huset som inte tillhör gården:D) för att korsa vägen och tror inte det blir poppis att jag stänger av vägen med rep när jag tar in eller ut.
Ja det är ju ett beslut som du tar.
Och som du medvetet bär följderna av.
 
30Km/H är en låg fart på en normal landsväg, 5 är hög fart i kuperad terräng. sedan har du alla varianter där emellan.
Men varför jag finner frågeställningen intressant är, idag så kan en ryttare möta cyklister i hög fart inne på en skogsstig, man kan möta folk på fyrhjulingar och andra händelser som kan trigga en häst till panik.
Var och hur bedöms ansvarsfrågan då?

Hästar var kungar förr, på vägen och på stigar. Idag är det många som samsas om plats o utrymme.
Hur kan man möta "folk" på fyrhjulingar i skogen?

Minns att "man" bara får köra 20 km/timmen på den enskilda vägen å ena sidan, och behöver hålla på med sin (som ägare eller uppdragstagare) jord- eller skogsbruksverksamhet när man kör i terrängen, så så värst stor numerär med folk finns där inte som kan köra runt i skogen lagligt.

Bor man på landet, så känner man varandra, och brukar normalt inte, utsätta sina grannar för fara, t.ex. genom att gasa på med en fyrhjuling.
Om man inte är ruskigt osams, berusad, eller tanklös förståss.
 
Ja det är ju ett beslut som du tar.
Och som du medvetet bär följderna av.
Ja jag vet vad följderna kan bli av att bilister kör mer än dubbelt så fort än vad som är lämpligt på denna väg även utan djur och barn, blev dock mindre fara för att bli påkörd när det är mörkt sedan jag skaffade en pannlampa med 5000 lumen.

Sedan att det finns både gris och älg som korsar vägen tänker inte dårarna på.
 
Jag minns att lagstiftaren inte har stipulerat ngn fartgräns för terrängregistrerade fyrhjulingar vad det gäller terräng och enskilda vägar o stigar

Så i och med att dessa fordon blir allt vanligare så ökar risken att möta dem i skogen.
En större fastighet kanske har 10 man i sitt jaktlag och då kanske alla 10 är uppe och röjer pass samtidigt på 10 fordon...de blir ett jäkla knattrande. För markägaren har ju rätt att delegera röjningar = skogsarbete och då får de ju köra i terräng såväl som på enskilda vägar ;)
 
Ja jag vet vad följderna kan bli av att bilister kör mer än dubbelt så fort än vad som är lämpligt på denna väg även utan djur och barn, blev dock mindre fara för att bli påkörd när det är mörkt sedan jag skaffade en pannlampa med 5000 lumen.

Sedan att det finns både gris och älg som korsar vägen tänker inte dårarna på.
Bra, då är det ju bara att hoppas att ingenting händer då
 
Eller du kanse undrar vad som händer när jag bländar en dåre med pannlampa;)
Han kanske har en stor spegel.....
Men om folk inte bländar av så brukar jag slå på helljuset, för att kunna se..
Extraljus.jpg

:D:angel:
 
Jag minns att lagstiftaren inte har stipulerat ngn fartgräns för terrängregistrerade fyrhjulingar vad det gäller terräng och enskilda vägar o stigar

Så i och med att dessa fordon blir allt vanligare så ökar risken att möta dem i skogen.
En större fastighet kanske har 10 man i sitt jaktlag och då kanske alla 10 är uppe och röjer pass samtidigt på 10 fordon...de blir ett jäkla knattrande. För markägaren har ju rätt att delegera röjningar = skogsarbete och då får de ju köra i terräng såväl som på enskilda vägar ;)
Om markägaren delegerar på det sätt du nämner, och det var min granne, så skulle jag polisanmäla, för att få till en rättslig prövning, om det är brott mot terrängkörningslagen, och få ett tydligt test på om en jaktarrendator i såpass stor utsträckning få göra mer än att hämta fällt vilt (björn, älg, hjort och vildsvin) i skogen.
När jag tog jägarexamen alldeles nyligen, så hade vi besök av en jurist, specialiserad på jakt, och hade en hel kväll där juridiska frågor runt jakt diskuterades. Motorfordon och deras eventuella användande i samband med förberedelser eller pågående jakt upptog en stor del av tiden.
Min uppfattning, efter att ha varit med om denna diskussion, samt läst på en del, är att det agerande som nämns i ditt inlägg, strider både mot jaktlagen, samt diverse jaktförordningar, strider mot terrängkörningslagen, samt inte minst, vittnar om extremt dåligt omdöme.

Det är sådana som uppför sig du tycks göra och förorda, som skapar polarisering och misstänkliggör hela jägarkåren. Inte underligt att många icke-jägare helt enkelt är rädda för dem som har bössorna...

Dessutom tycker jag att det är osmakligt att starta en tråd, omedelbart efter att en tragisk olycka inträffat, för att insinuera att den som rör sig med häst, är vållande.
 
Han kanske har en stor spegel.....
Men om folk inte bländar av så brukar jag slå på helljuset, för att kunna se..
Extraljus.jpg

:D:angel:
Du får jätte hjärna köra bakom mig med dom lamporna och lysa upp vägen för mig:D.

Jag vet att man som oskyddad trafikant är mer i fara än i bilar och det gäller ju även cyklister, mopedister, mc förare mm och inte bara ryttare.
 
Vore intressant att få reda på vad som hände, traktorföraren kan ju ha varit helt ovetandes om olyckan.
Att gå med 2 hästar är alltid en risk, det är ju stora djur....tragisk olycka :-(
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp