Kvinnor väljer män efter inkomst

Status
Stängd för vidare inlägg.
Vad en snubbe tjänar är ointressant för mig så länge han går runt och mår bra. Utbildning på pappret är också ointressant för mig.
Däremot vill jag ha en intelligent och allmänbildad man som gärna får vara jäkligt bra på en del saker. Det tycker jag är intressant. Men om han är bra på sitt jobb eller hobbysar etc är mindre viktigt.

Jag har själv bara gymnasieutbildning och lärlings- samt yrkes-erfarenhet. Jag har en vanligt medelklass-inkomst. Jag har dock ärvt en del pengar och är uppvuxen i ett akademikerhem med två karriärister till föräldrar. Dock har min pappa tex jobbat sig till sina pengar och kommer från enklare bakgrund. Det har medfört värderingar där alla tydligt har samma värde oavsett yrke/lön.

Min sambo är både äldre än mig, har flerårig vidareutbildning och tjänar mer pengar. Men vi blev inte ett par pga det. Sambon har aldrig trott han skulle falla för någon så pass mycket yngre just iom att han antog det skulle vara större mental skillnad. Men vi har så himla roligt ihop

Jag har oftast dejtat akademiker med bra inkomst. Men det har varit på grund av att man haft liknande värderingar, intressen, åsikter etc och inte pga yrke/lön. Jag har också varit tillsammans med personer med endast gymnasieutbildning som tex varit bartender, modell, pokerspelare etc. Gemensamt för dem var att de var intelligenta, intressanta, roliga och mkt socialt kompetenta. Jag har lätt att bli uttråkad. Så en bildad man räcker inte. Det måste hända mkt för att jag inte ska ledsna.
 
Om vi nu får fler kvinnor med högre utbildning och i förlängningen högre inkomst.
Innebär det då att kvinnor kommer att hellre leva singel än att träffa en partner med lägre inkomst ? Känns som att det är ett framtida scenario om vi inte de gamla normerna försvinner.

Nej, men de kommer inte rusa lika snabbt in en relation för att ha någon som kan försörja dem. De kan vara mer petiga. De behöver inte skaffa en kille och bli hans extramorsa. När ekonomi inte längre är en viktig faktor kan kvinnan helt enkelt välja sin partner efter personlighet. Eller vara singel, alla vill ju inte ha en partner utan trivs alldeles ypperligt utan.
 
Jag tycker mig se att status (hos en man) medför attraktionskraft. Jag tänker inte minst på brittiska politiker (exempelvis...) och högt uppsatta affärsmän som allt som oftast har en ung, vacker hustru på sin arm. Fastän de (männen alltså) ofta är allt utom attraktiva rent utseendemässigt - ursäkta mig. Men man skulle aldrig se en framgångsrik äldre kvinna, med oattraktivt utseende, med en ung snygg man vid sin arm.

Häromkvällen halkade jag in på det gräsliga programmet Svenska Hollywoodfruar och där var det samma sak - dessa tjusiga vackra (om man gillar skönhetsopererade hårdsminkade kvinnor av den typen) som hade äldre, småfeta, klart "oattraktiva" män som definitivt dock har pengar. Man skulle aldrig se ombytta roller. Jag antar att dessa kvinnor, i allmänhet, aldrig skulle kunna upprätthålla sin rika livsstil utan rika män, då kvittar väl ålder och utseende. Status och pengar hos en man betyder helt klart attraktionsförmåga. (Ja, tack och lov inte för alla kvinnor.....)
Vilka "fruar" var det? Årets stämmer det ju inte med. Montesami har ju varit ihop med sin man i evigheter - sen dom var unga och han ser helt ok ut, Anka är ju nu ihop med en yngre snygging. Prydz kille är en snygg dj bara sex år äldre och Elena Belles snubbe är 10 år äldre men dom är ju bägge medelålders och han är inte det minsta obehaglig att titta på.
 
Fast långt tillbaka i stenåldern, typ, var det säkert en fördel för en exempelvis gravid kvinna eller en kvinna med små barn, att ha en stor, stark man som kunde försvara henne och barnen. Försvara henne mot allt möjligt, andra män till exempel. Såna känslor hänger kanske kvar än idag, jag inbillar mig att små, korta och klena, lite spensliga vuxna män har svårare att hitta kvinnor än de som är lite längre och muskulösare? Än idag, alltså. (Om de inte är skickliga jockeys vill säga, då har de status och kan vara hur små och smala som helst...).

Och som kvinna, långt tillbaka i tiden, var man kanske inte lika attraktiv som "hustru" den dagen man inte längre var fertil? (Om man nu levde så mycket längre än 50, jag vet inte?)

Fast "på stenåldern" levde inte människor isolerade i parrelationer utan i familjegrupper/stammar där man hjälptes åt. Det fanns inte bara en "make" som kunde skydda en utan hela familjen gjorde det.
 
Jag tänker också, att där måste finnas en anledning till att män har, redan från cirka 14 års ålder, större muskelmassa, är snabbare, bättre på att kasta (längre underarmar t.ex.) och har en testosteronmängd som gör dem inte bara muskulösare utan även har en annan tendens till aggression än människor med låg testosteronhalt. Det kan liksom inte vara en slump.

Krasst sett måste det inte alls vara så. Ökad muskelmassa och aggressivitet kan vara en bieffekt av att det behövs testosteron för att kunna producera spermier. Jag säger inte att det är så, men ibland är evolutionen inte roligare än så.
 
Nej, men de kommer inte rusa lika snabbt in en relation för att ha någon som kan försörja dem. De kan vara mer petiga. De behöver inte skaffa en kille och bli hans extramorsa. När ekonomi inte längre är en viktig faktor kan kvinnan helt enkelt välja sin partner efter personlighet. Eller vara singel, alla vill ju inte ha en partner utan trivs alldeles ypperligt utan.

Det kommer ju i förlängningen leda till att vi föder färre barn.
Är väl ett problem ur ett samhällsperspektiv ? Vem ska försörja oss när vi blir gamla och sjuka om vi föder färre barn ?
Ju mer jämställt samhället blir desto färre barn föder vi... Så ur ett biologiskt perspektiv är ju inte jämställdhet så bra.
 
Det kommer ju i förlängningen leda till att vi föder färre barn.
Är väl ett problem ur ett samhällsperspektiv ? Vem ska försörja oss när vi blir gamla och sjuka om vi föder färre barn ?
Ju mer jämställt samhället blir desto färre barn föder vi... Så ur ett biologiskt perspektiv är ju inte jämställdhet så bra.
Jorden är överbefolkad. I framtiden kommer det finnas många klimatflyktingar som behöver någonstans att bo så ser inte det som ett problem.
 
Det kommer ju i förlängningen leda till att vi föder färre barn.
Är väl ett problem ur ett samhällsperspektiv ? Vem ska försörja oss när vi blir gamla och sjuka om vi föder färre barn ?
Ju mer jämställt samhället blir desto färre barn föder vi... Så ur ett biologiskt perspektiv är ju inte jämställdhet så bra.
Nja kopplingen är nog inte jämställdhet till barnafödande utan ekonomiskt välstånd till barnafödande.
 
Det kommer ju i förlängningen leda till att vi föder färre barn.
Är väl ett problem ur ett samhällsperspektiv ? Vem ska försörja oss när vi blir gamla och sjuka om vi föder färre barn ?
Ju mer jämställt samhället blir desto färre barn föder vi... Så ur ett biologiskt perspektiv är ju inte jämställdhet så bra.
Nej snarare bra trygghetssystem. Så kvinnor slipper ge upp jobbet när de får barn.
 
Det kommer ju i förlängningen leda till att vi föder färre barn.
Är väl ett problem ur ett samhällsperspektiv ? Vem ska försörja oss när vi blir gamla och sjuka om vi föder färre barn ?
Ju mer jämställt samhället blir desto färre barn föder vi... Så ur ett biologiskt perspektiv är ju inte jämställdhet så bra.

Jag känner kvinnor som skaffar barn utan att ha en partner. Insemination du vet. Det finns även andra arrangemang där kompisar skaffar barn tillsammans. Fertila kvinnor är den begränsande faktorn här och så länge kvinnor fortsätter vilja ha barn och skaffar barn finns ingen anledning att tro att vi skulle få färre barn.

Biologi har inte ett skit med jämställdhet att göra. Om fler kvinnor väljer att inseminera sig kanske vi får större genetisk variation eftersom det finns gränser för hur många avkommor en donator får lämna. Genetiska analyser visar ju att det historiskt sett är en "en mindre" grupp män som har blivit fäder till barnen, detta kanske vi får rätta på om fler kvinnor insemineras. ;)

Skämt åsido, men biologi och jämställdhet har faktiskt ingenting med varandra att göra.
 
Det kommer ju i förlängningen leda till att vi föder färre barn.
Är väl ett problem ur ett samhällsperspektiv ? Vem ska försörja oss när vi blir gamla och sjuka om vi föder färre barn ?
Ju mer jämställt samhället blir desto färre barn föder vi... Så ur ett biologiskt perspektiv är ju inte jämställdhet så bra.

Nu är ju inte samhället enbart byggt på biologiska imperativ... plus att det som var vettigt för 20 000 år sedan är inte nödvändigtvis det längre.

Jag anser dessutom att man ska vara försiktig med att beskriva och förklara alla intermänskliga relationer med biologi. Det har till viss del gjorts tidigare med rätt sunkiga resultat och berättigande av gräsligheter.
 
Inkomst är ointressant för mig. Utbildning och yrke är också ointressant.
Jag bryr mig om olika egenskaper. Det är inget som är avhängt yrke eller utbildning, men vissa egenskaper kanske oftare förekommer hos människor som valt att vidareutbilda sig.

Jag tjänar mer och är högre utbildad än min partner. Inga konstigheter.
 
Vad har Venus-figuriner med saken att göra ? Det var inte så kvinnor generellt såg ut för 35 000 år sedan.

Nej det är sant, de flesta såg inte ut så utan det var en parallell av mig till fertilitet och vad som ses som fertila drag.

Men andra frågor kvarstår: tror du på riktigt (som du skrev tidigare i tråden) att din och andra mäns dragning till yngre kvinnor kan förklaras av biologi kopplat till fertilitet? Om ja; då borde ni inte heller attraheras av smala kvinnor utan till normalviktiga mot plushållet.
 
Nej det är sant, de flesta såg inte ut så utan det var en parallell av mig till fertilitet.

Men andra frågor kvarstår: tror du på riktigt (som du skrev tidigare i tråden) att din och andra mäns dragning till yngre kvinnor kan förklaras av biologi kopplat till fertilitet? Om ja; då borde ni inte heller attraheras av smala kvinnor utan till normalviktiga mot plushållet.

Ja, det är ju välkänt att det är bättre om avelsston är något högt i hull än lågt... ;)
 
Nej det är sant, de flesta såg inte ut så utan det var en parallell av mig till fertilitet och vad som ses som fertila drag.

Men andra frågor kvarstår: tror du på riktigt (som du skrev tidigare i tråden) att din och andra mäns dragning till yngre kvinnor kan förklaras av biologi kopplat till fertilitet? Om ja; då borde ni inte heller attraheras av smala kvinnor utan till normalviktiga mot plushållet.

Varför borde vi attraheras av plusviktiga kvinnor ? Det är större risker för kvinnor att föda barn ?
 
Du vet kanske inte att vid undervikt stoppas ägglossningen hos kvinnor @Hero Fertiliteten riskeras. Därför är det ur fertilitetssynvinkel och evolutionärt bättre med lite plusvikt. Inte så mycket plusvikt att några komplikationer kan tillstöta dock.
 
Vilka "fruar" var det? Årets stämmer det ju inte med. Montesami har ju varit ihop med sin man i evigheter - sen dom var unga och han ser helt ok ut, Anka är ju nu ihop med en yngre snygging. Prydz kille är en snygg dj bara sex år äldre och Elena Belles snubbe är 10 år äldre men dom är ju bägge medelålders och han är inte det minsta obehaglig att titta på.
Jag vet inte riktigt, det var häromkvällen. Alla kvinnorna satt där vid nåt bord och deras män fanns intill, verkade rätt blase´ och definitivt inga manliga modeller. Mer typiska äldre affärsmän, tillräckligt för att jag skulle haja till lite och tänka över nyss nämnda fenomen.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Mat till kräsen liten valp
  • Kattsnack 10
  • Omplacera problemhund?

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp