Kylgel mm och dess effekt?

snigelfarmor

Trådstartare
Har kylgel i stallet, har använt det ibland på ben, men är högst tveksam till dess effekt.

Har nämligen smort in mig själv med det, och jag kände inget. kallt i 1-2 minuter men sen kroppstempererat. bästa effekt på ex gallor fick jag genom att spola 5 minuter med kallt vatten, eller ha på arnikagele över natten, med lindor på. kylgele gav ingen effekt. Hur använder ni kylgele?

*parentes
Har även provat cedaroil, som brände som f*n! hur kan man ens tänka på att sätta det på en försvarslös häst. har sett i travstallen hur blistrade hästar bitit i bandagen efteråt för att få bort det onda. Hur ställer ni er till sådant? *parentes

men min egentliga fråga är om någon vet effekten av kylgele ex.?

Sv: Kylgel mm och dess effekt?

Usch till din beskrivning av cedaroil! STACKARS HÄSTAR!!!

I en undersökning som sitter uppe innanför entrén på Pegasus Travshop hade väl kylgelé sämst resultat och vattenkylning bäst. Näst bäst var Swede Clay om jag inte minns fel, men så var det väl deras undersökning också. Linda fast påsar med frysta ärtor funkar väl också bra men jag vet inte om det passar till något annat än akut omhändertagande av skada...

Kanske har du provat en "dålig" sorts kylgelé?
För jag kan inte lägga på min kylgelé på hästen utan handskar. La på det utan handskar i början, men det kylde så hårt att det gjorde ont då i mina händer! :crazy:
Och det kylde timvis också!

Och när jag lägger på kylgelén på pållen, så börjar han genast raka med framfötterna i gången, ngt han inte gör annars.

kopparberg skrev:
Kanske har du provat en "dålig" sorts kylgelé?
För jag kan inte lägga på min kylgelé på hästen utan handskar. La på det utan handskar i början, men det kylde så hårt att det gjorde ont då i mina händer! :crazy:
Och det kylde timvis också!

Och när jag lägger på kylgelén på pållen, så börjar han genast raka med framfötterna i gången, ngt han inte gör annars.

ok... vilken sort använder du då? *nyfiken*
tycker inte att den som jag använder till min pålle funkar så bra...

fast är den kanske inte lite väl mycket kylande då..?? ska väl kyla en stund men inte hela natten kanske? eller. :confused:

//JOhanna

kanske, har provat icegel, och blue lotions, och en annan sort..(är inte galen i kylgele :) ) då jag hade hand om en häst med väldiga gallor, men utan att vara halt nånsin.

swede clay har jag inte provat..kladd

Var på pegasus igår! handlade skor, snöklampsskydd och en kul nyckelring :d
då såg jag att de utökat sitt sortiment av arnikaliniment. och när jag frågade sist om vad jag kunde använda rekommenderade de just arnikaliniment, som faktiskt funkar bra! först blir det lite kallt, plus att man masserar in det tills det löddrar, sen blir det varmt och att linda ger dubbeleffekt då. på morgonen är benen fina igen. Visserligen kortvariga effekter, själva orsaken till gallorna är fortfarande okänd tyvärr. det är otroligt drygt oxå.
skulle gärna vilja veta vad för kylgeel man behövde handskar till...

Jag har använt både Isbalsam och Swede Clay, tycker att leran är bäst. Man får kladda en del men den fungerar bra. Annars är jag också ett fan av arnikaliniment, det använder jag på hästarnas ryggar också. Funkar mkt bra.

Kollade på flaskan igår, det står "AMC". Tror det står för "Acute medical" eller ngt.
Finns bla på Lantmännen har jag sett.
Jag köper det av min hopptränare.

Om arnika funkar bra på din häst, så prova värmeleran från Eclipse! Det är arnika i den, och de hästar jag provat den på blir superfina i benen efter en natt (håller i sig en vecka eller så tom på den mest galliga häst, tex ett äldre hbl som alltid alltid var gallig!).

Jag "brukar" först ha leran, sen plast (tex från silagebal eller spånbal), och sen pad+stallindor, och låta det sitta under natten. Det är ett helsike att få ren benen efteråt (mkt mkt värre än kylleran), men det kan det vara värt någon gång ibland som "kur"

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Senast tagna bilden XVI
  • Somna in hemma
  • Uppdateringstråd 31

Hästrelaterat

Tillbaka