Kyrkobesök

Sparrisen123

Trådstartare
Ursäkta för säkert idiotisk fråga.
Men jag undrar över det här med att besöka kyrkor... Hur gör man? :o
När är kyrkor öppna? Är det olika för olika kyrkor?
Måste man gå dit när det är gudstjänst eller får man gå dit "bara ändå"?
Får man gå in i vilken kyrka som helst fast man inte är medlem (?) där?
Måste man tänka på hur man klär sig?

MVH Sparrisen som bara varit i kyrkor på skolavslutningar i grundskolan samt medtvingade turistbesök i stora kända kyrkor... :o:crazy:

Sv: Kyrkobesök

Tro det eller ej men kyrkor har hemsidor ;)
Så där hittar du säkert tider för gudstjänster och liknande. Och andra kontaktuppgifter för andra frågor!

Ursäkta för säkert idiotisk fråga.
Men jag undrar över det här med att besöka kyrkor... Hur gör man? :o Man går dit och öppnar dörren och går in. :D
När är kyrkor öppna? Är det olika för olika kyrkor? De brukar vara öppna dagtid, kan vara lite olika men till 16-17 åtminstone.
Måste man gå dit när det är gudstjänst eller får man gå dit "bara ändå"? Man får gå dit när man vill.
Får man gå in i vilken kyrka som helst fast man inte är medlem (?) där? Japp.
Måste man tänka på hur man klär sig? Njae tror jag inte men det är väl bra om man har kläder på sig...

MVH Sparrisen som bara varit i kyrkor på skolavslutningar i grundskolan samt medtvingade turistbesök i stora kända kyrkor... :o:crazy:

Har svarat i fetstil. :)

Jag kan tillägga att landsortskyrkor numera ofta är låsta när de inte används pga stölder. Då får man dagtid (vardagar) leta rätt på kyrkogårdsvaktmästaren för att bli insläppt, men det kan vara klokt att höra efter före så att det är nån där när man kommer.

Jag kan tillägga att landsortskyrkor numera ofta är låsta när de inte används pga stölder. Då får man dagtid (vardagar) leta rätt på kyrkogårdsvaktmästaren för att bli insläppt, men det kan vara klokt att höra efter före så att det är nån där när man kommer.

Precis. Det är oftast bara de stora turistmålen som är öppna mycket. Även i stan är det så att de kyrkorna som är öppna ofta har vakt, så är det i Malmö tex.

Det finns faktiskt en klädkod för kyrkan tror dock kanske inte att du bryter den under vintertid även om du inte kan den.

Du ska ha täckta axlar, och inte kortkort på benen. Men det står ingen och kontrollerar och du blir inte utkörd ur en svensk kyrka om du bryter mot reglerna.

Du är alltid välkommen in i en kyrka när den är öppen oavsett vem du är eller hur du ser ut. Som någon skrev här så har alla församlingar både hemsidor och facebooksidor så det är bara att kolla när det är något på G.
Är kyrkan öppen när du rycker i dörrhandtaget är det bara att knalla in även om jag kanske skulle råda att låta bli att kliva rakt in i en pågående begravning eller liknande.

Har du källa på den klädkoden? Och har du tänkt på alla baraxlade brudar som vigs i kyrkor årligen ;)

Som besökare i kyrkan bör du inte ha bara axlar, det är vanligt vett och etikett. Det är dock ingen som kommer att hindra dig.

en snabb googling på Magdalena Ribbing gav detta: Kyrkan är ett heligt rum och där är ingen urringad eller visar bara armar. Många gör fel och tror att de kan vara axelbara i kyrkan men det är respektlöst och pinsamt. Så både brud och tärnor ska ha bolero, jacka, eller schal under vigselakten. När de har lämnat kyrkan kan de vara baraxlade hur mycket som helst, men inte inne i kyrkan. Det går att ha spetsjacka, chiffongjacka eller liknande, den måste inte vara i samma material som klänningarna.

källa:
http://www.tjoloholm.se/index.php?option=com_content&view=article&id=67

:o

Jag letade runt en stund nu, men hittade ingenting om "allmänna öppettider" eller nåt. Bara gudstjänster på en del av kyrkornas hemsidor.
Jag vet att stora kyrkan i stan hade öppet typ 11-14 eller liknande på vardagar förr, men jag vet inte om det är så nu och hittar ingenting om det. Och kyrkan i min "by" vet jag ingenting om...

*svarar alla*

Kläder som duger inför gammal småpryd släkting duger även i kyrkan alltså, så borde man kunna tänka?
Och om det nu skulle vara så att kyrkorna aldrig står öppna om det inte är nån aktivitet där, betyder det då att jag inte kommer in om jag inte vill gå på t.ex. gudstjänst? :(

Åk dit och ryck i dörren, om den är låst knacka!
Förmodligen borde det finnas minst en präst och en vaktmästare som sköter kyrkan/kyrkogården, du är helt säkert välkommen in om det finns någon där som kan öppna om det nu skulle vara låst.

Jag har (ganska lindrig, visserligen, men ändå) social fobi som gör det svårt att knacka på och eventuellt mötas av nån okänd, be om att få komma in och hela den biten. Men tack ändå för tipset :)

Som besökare i kyrkan bör du inte ha bara axlar, det är vanligt vett och etikett. Det är dock ingen som kommer att hindra dig.

en snabb googling på Magdalena Ribbing gav detta: Kyrkan är ett heligt rum och där är ingen urringad eller visar bara armar. Många gör fel och tror att de kan vara axelbara i kyrkan men det är respektlöst och pinsamt. Så både brud och tärnor ska ha bolero, jacka, eller schal under vigselakten. När de har lämnat kyrkan kan de vara baraxlade hur mycket som helst, men inte inne i kyrkan. Det går att ha spetsjacka, chiffongjacka eller liknande, den måste inte vara i samma material som klänningarna.

källa:
http://www.tjoloholm.se/index.php?option=com_content&view=article&id=67

Fast varför skulle det vara respektlöst och pinsamt? Nu är jag inte alls insatt i kyrkor, men jag har hört att man inte bör visa axlar. Dock har jag själv sprungit runt i korta shorts och linne i kyrkan när jag konfirmerades, vilket även prästens barn gjorde om jag minns rätt.

Fast varför skulle det vara respektlöst och pinsamt? Nu är jag inte alls insatt i kyrkor, men jag har hört att man inte bör visa axlar. Dock har jag själv sprungit runt i korta shorts och linne i kyrkan när jag konfirmerades, vilket även prästens barn gjorde om jag minns rätt.

Det finns ju klädkoder överallt i samhället, så även i kyrkan.

Sen beror det nog på vilken kyrka, vilket samfund osv vad som är rätt och fel.

Jag har varit i många kyrkor i kortbyxor och vanligt linne. Det har varit ytterst sekulariserade besök, guidade turer och rundvisningar (en gång tillsammans med fd biskopen i Skara domkyrka, han hade också kortbyxor och sandaler så jag antar att det var okej :p).
Jag har också varit i kyrkor där man var tvungen att täcka håret innan man gick in, även som turist. I andra var det hatten av som gällde i samma stund som man klev över tröskeln.
På begravning tycker jag man ska ha täckta axlar, men mer festliga tillställningar kan man gå baraxlad om man vill tycker jag nog. Som sagt, beroende på kyrka och samfund.

TS
Många av småkyrkorna har ingen på plats, vaktmästaren kan ha flera kyrkor att ta hand om. Så vill man vara säker på att komma in i en liten kyrka på landet bör man ringa innan. Huvudkontoret för regionen brukar kunna hänvisa rätt.
Stora kyrkor har ofta öppet under dagtid. Se dock upp så det inte är någon aktivitet där, inte roligt att råka gå in i ett dop eller bröllop bara så där :o

Förut fanns det ju en vaktmästare på varje kyrkogård så då kunde man bara leta upp henom och be att få gå in och titta i kyrkan en stund. Numera är det tyvärr allt vanligare att ett vaktmästarlag åker runt mellan olika kyrkor eftersom det anses mer resurssnålt så det där svårare att få tag i nån utan att ringa först.

Om du går in på svenskakyrkan.se (som tyvärr inte är världens lättaste hemsida..) så kan du söka rätt på den församlingen du söker. På församlingens hemsida så kan du se om de har några officiella öppettider. Finns det inte så kontakta någon av vaktmästarna, deras kontaktuppgifter bör finnas på hemsidan. Det är de som har som uppgift att öppna och låsa kyrkorna om dagarna. De kan även tipsa om det är någon gudstjänst på gång (exempelvis begravning) de kommande dagarna och då brukar man ha kyrkan öppen innan och efter och då är du nog mer än välkommen.
Om du har några specifika frågor som du inte vill ta här så kan du PMa mig, jag jobbar nämligen som vaktmästare. :)

Det finns även chansen att de som jobbar på kyrkogården är anställda av kyrkogårdsförvaltningen vilket innebär att de inte ens jobbar för församlingen som kyrkogården tillhör. Men de bör i alla fall kunna guida dig vidare till den person som jobbar som vaktmästare, eller i alla fall hjälpa dig komma i kontakt med denna person :)

Liknande trådar

Hästmänniskan hejhej, ursäkta för mycket text 🥲Jag har precis tagit studenten och ska flytta ganska långt bort i början på nästa år. Ponnyn som jag...
Svar
8
· Visningar
957
Hästmänniskan Hej! Vill nog egentligen mest skriva av mig, det känns tungt och jobbigt och vet inte hur jag ska tänka. Jag har haft egen häst...
Svar
16
· Visningar
2 468
Senast: Edla
·
  • Artikel Artikel
Dagbok Det är nu 3½ år sedan jag fick besked om att jag är överkänslig mot komjölk, de 4 vanliga sädesslagen (vete, havre, korn, råg) samt...
Svar
0
· Visningar
541
Senast: cassiopeja
·
Kropp & Själ Lite luddig rubrik kanske men kom inte på något som riktigt passade. Det är är apropå tråden om hur man klarar ett tråkigt jobb där det... 2 3 4
Svar
62
· Visningar
7 071
Senast: Grazing
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka