Lacken försvunnen på min transport

Iddefixen

Trådstartare
Ytlacken (det glansiga) på min glasfibertransport, en B*ckm*nn, har försvunnit. Transporten är 8 år och har stått under tak stor del av tiden, iaf enligt förra ägaren.

Någon mer som varit med om detta? Och vad gör man åt det?
Kan man lacka om den, och med vad?

Är totalt urkass på sånt här :crazy:
Har inte ringt någon lackerare, utan tänke se vad ni ger mig för tips innan jag ringer och gör bort mig :D

Snälla moderator - flytta på tråden om den ligger fel - visste inte vart den riktigt hörde hemma.

Sv: Lacken försvunnen på min transport

Har du ingen bild? Har du provat att vaxa upp den?

Jag fick rådet att prova med träolja! Och min ser ut som ny (nästan) igen! Inte riktigt lika blank, men färgen har kommit tillbaka.

Jag lämnade in den till en firma som vaxade den - men den blev inte bättre. Den är fortfarande matt.

Har ingen bra bild tyvärr. Kunde ha tagit en, men det regnar som sjutton idag - så det går inte att se hur den ser hur matt den är :(

Men man kan se att under ex reservhjulet som sitter på sidan så finns det lite glansig ytlack kvar, även på vissa andra ställe där ex sol och regn inte kommer åt.

Jag lämnade in den till en firma som vaxade den - men den blev inte bättre. Den är fortfarande matt.

Har ingen bra bild tyvärr. Kunde ha tagit en, men det regnar som sjutton idag - så det går inte att se hur den ser hur matt den är :(

Men man kan se att under ex reservhjulet som sitter på sidan så finns det lite glansig ytlack kvar, även på vissa andra ställe där ex sol och regn inte kommer åt.

Jag har en gammal V***landsvagn som är urprungligen vit. Den blev otroligt ful med grå beläggning i skivorna som inte gick att ta bort.
Jag rollade den i en grå färg och den ser faktiskt sprutlackerad ut. Jag blev förvånad att det blev så snyggt. Hade en speciell färg för husvagn + liten specialroller. Blev inte speciellt dyrt heller, under 500kr om jag minns rätt. Har tyvärr ingen bild..

jag hade ringt o hört mig för angående en omlackering. det tänker jag göra den dag min börjar matta av.

Tyvärr är enda lösningen att lacka om den med klarlack. Det är solen som bleker klarlacken så att det ser blekt och fisigt ut.
Är den bara lindrigt blekt så kan man ju prova prova att vaxa och polera transporten men det hade du ju redan provat.

Är det en billackerare man ska ringa eller är det ex en som lackar båtar (eftersom det är glasfiber)?

Prove med att rubba hela transporteb, med rubbing eller lackrengörning, det kanske fodras att man gör det mer än en gång för att få önskat resultat, på med lackförsegling efteråt och vaxa den senare, använd bra grejor när ni gör det.
kommer lite bildet på två transporter jag gjort, och de var väldigt oxiderade i lacken. Tänk på att man måste vaxa släpet minst en gång om året sen det är nytt, annars blir det såhär, tyvärr.

Star trailer XR3000 före behandling
xr3000_011.JPG

xr3000_006.JPG

efter behandling
xr3000_013.JPG

xr3000_012.JPG

En Westfalia Heinemann före behandling
west001.JPG

west004.JPG

efter behandling
west007.JPG

west005.JPG

Oj vilken skillnad! Det är ju absolut värt att testa.

Min ser ut ungefär som den sista transporten i lacken.

Tusen tack för tipset! :bow:

Tyvärr är enda lösningen att lacka om den med klarlack. Det är solen som bleker klarlacken så att det ser blekt och fisigt ut.
Är den bara lindrigt blekt så kan man ju prova prova att vaxa och polera transporten men det hade du ju redan provat.

Släpet kan vara väldigt blekt eller oxiderat, men du kan ändå rädda lacken.

Lacka om ett släp med bara klarlack funkar inte så bra, man måste ha bort oxidationen först innan man lägger ny klarlack.

Liknande trådar

Gnägg Lilla Kadde som jag visade upp här på buke för 6 år sedan. Ville så stolt visa upp min fina travare. Och trodde att jag skulle få en...
Svar
13
· Visningar
4 899
Senast: Varmblod90
·
S
Anläggning Till hösten måste jag flytta min häst, jag jobbar just nu som hästskötare och just nu är hon med där jag jobbar men pga att jag tänkt...
Svar
3
· Visningar
2 638
Senast: moonstruck
·
T
Övr. Barn Jag vet inte längre vart jag ska vända mig, så jag vänder mig hit. Historien är rätt lång och komplicerad, så jag hoppas att ni orkar...
Svar
10
· Visningar
2 659
Senast: YorkWann
·
A
Hästmänniskan Hejsan! Skulle vilja bolla lite tankar och funderingar med likasinnade här på forumet! Bakgrund! Jag själv 28 årig elit ryttare... 10 11 12
Svar
229
· Visningar
38 944
Senast: Lobelia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka