Du använder en gammal webbläsare. Den visar troligen inte denna och andra webbplatser på ett riktigt sätt. Du bör uppgradera eller använda en annan webbläsare.
Jag har lovat en släkting att hjälpa henne ladda upp en hemsida (den finns ännu inte på nätet) på hennes nyinförskaffade domänadress - men nu behöver jag själv hjälp! Mitt hopp står till er nu, så kom igen!!!
Jag belv rekommenderad att jag kunde ladda upp sidan med SmartFTP. Nu har jag laddat ner det programmet, men vad gör jag nu?
Tex ska man fylla i användarnamn och lösen bredvid adressen - men vad är det för användarnamn och lösen de syftar på??? Jag har försökt med de uppgifter min släkting fick när hon beställde domänadressen, men med dessa fungerar det inte.
Någon som vet vad jag gör för fel och kan hjälpa mig komma på rätt väg igen?
Domänen är bara själva adressen. För att FTP:a upp hemsidan behöver du lagringsplats. Följde den med när din släkting beställde domännamnet? Ofta köper man både domän och utrymme i ett paket av ett webbhotell, men det går givetvis att köpa separat också
Finns det endast ett domännamn kanske något gratis webbutrymme vore ett alternativ (men det får nog någon annan tipsa om)
Jo, hon har köpt hela paketet av ett webhotell, med utrymme och lagringsplats och allt ( det är jag som inte behärskar "data-språket" ordentligt )
Jag har fått hennes inloggningsuppgifter till kontrollpanelen hos själva webhotellet. Tänkte att det borde fungera att ladda upp sidan den vägen?
Provade ladda upp hemsidan via en mapp i kontrollpanelen som hette filhanteraren, och då kom filen dit som en symbol som ligger i den mappen, men vad jag gör sedan har jag ingen aning om. Sidan syns i alla fall inte när jag knappar in domänadressen som vanlig surfare.... och det vill jag ju förstås ändra på!
La du filerna i rätt mapp? Ofta behöver de ligga i en mapp som heter "public_html", "www" eller något liknande. Fanns det några mappar där redan när du laddade upp filerna?
Vill du ladda upp dem via SmartFTP får du leta i webbhotellets kontrollpanel efter hur du skapar ett (eller får uppgifter om ett befintligt) FTP-konto.
Tack för tips till er båda två! Nu har det löst sig! Jag behövde aldrig använda FTP-programmet, utan det gick att lösa via kontrollpanelen - fast på ett annat sätt än jag först trodde.