Lädertvål utan glycerine

Sorbe

Trådstartare
Jag är på jakt efter en helt vanlig lädertvål som inte innehåller glycerine. Det verkar halvt omöjligt att hitta något utan det, men något måste ju finnas?

Tips?

Vad använder ni för något när ni rengör lädret? :)

Sv: Lädertvål utan glycerine

Tyvärr är det inte något jag kommer ha på mitt läder.

Men tack ändå! :)

Varför utan glycerin?
Lite nyfiken bara:)

Själv rengör jag med den vanliga glycerintvålen samt Effax läderbalsam från råd av den nålade tråden här på forumet.

Glycerine är ett sorts fett, alltså inget man rengör lädret med! :idea:

Hade ingen aning om att glycerin funkar som fett:eek:

Själv använder jag också den "vanliga blåaskentvålen" och TiB:)

Jaha:o Det har jag inte tänkt på, har bara gått efter råden i den där tråden, den kanske borde uppdateras/bytas ut. Nu när jag skaffat ny sadel så vill jag nog inte fortsätta i dom gamla banorna om det visat sig vara dåligt.

Har hittat nån läderrengöring på sprayflaska "Prevent & Protect" med innehållet: Tensider, akrylpolymer, avmin. vatten, kons.medel.
Eller "Leder-New", står att det inte innehåller något fett.

Kan det vara något?

Fick ett tips från en läderkonservator: överfettad olivtvål. Det bästa sättet att rengöra läder skonsamt på enligt honom. Och det var väl inte för inte han hade en doktorstitel... :angel:

Blåasketvålen är oftast glycerinetvål, tyvärr.

Glycerine missuppfattas oftast som lädertvål eftersom det heter glycerinetvål - bara för att det är i en fast tvål form, sån man måste blöta upp för att kunna använda.

Jaha:o Det har jag inte tänkt på, har bara gått efter råden i den där tråden, den kanske borde uppdateras/bytas ut. Nu när jag skaffat ny sadel så vill jag nog inte fortsätta i dom gamla banorna om det visat sig vara dåligt.

Har hittat nån läderrengöring på sprayflaska "Prevent & Protect" med innehållet: Tensider, akrylpolymer, avmin. vatten, kons.medel.
Eller "Leder-New", står att det inte innehåller något fett.

Kan det vara något?

Akrylpolymer är i princip plast. Tensider torkar ut. Dvs värre än glycerintvål.

Jag ska kolla på det!

Dock vill jag nog ha en fast tvål, har en förmåga att göra slut på de flytande så jäääkla fort. :D
Carr & Day & Martin har en tvåstegslädervård, där ena är utan glycerine, tyvärr i sprayform.

Stübben har en tre lädertvålar, en som heter glycerinetvål och två som bara heter soap, en flytande och en fast, det är något att kolla upp!

Okej. Den där överfettade olivtvålen då, vart kan man få tag på sådan?:)
Finns ju olivtvålar på tex hälsokost och så men är det samma sak?

Sorbe
:

Jag hittade den här annars "C&D&M Belvoir Tub Soap", står att den innehåller kokosolja. Är i en burk så jag antar att det är fast form :)
C&D&M Brecknell&Turner såpa var också på burk men jag kan inte hitta något innehåll på dessa förutom att den förstnämnda innehöll kokosolja.
Ska jaga rätt på Stübbentvålar nu :D
*edit*
Gick in på Stübbens svenska hemsida men hittade bara den flytande som stod att den inte innehöll glycerin.

Senast ändrad:

jag gillar glycerin, mitt läder blir både rent och mjukt=perfekt. dom flesta sadeltvålar innehåller ju det så är nog inte så lätt att hitta, men har du kollat på effax leather combi, horsemans onestep, fiebings 4way och prestiges cleaner? effax har även en creme soap men den är värdelös att rengöra med. sen har du ju sånt man rengör ridstövlar med, tex petrie cleaner.

stubbens flytande är med glycerin, den använder jag.

thuzze: kokosOLJA är inte fett det alltså? :p
samma med olivtvål, den innehåller såklart olivolja och är just FETT.

Horsemans Onestep använder jag redan, men inte för att rengöra med.

Okej, stryker Stübbens flytande, vet du vad den fasta innehåller?

Ja, tvålar som är lite halvflytande, typ Passiers och liknande har jag lite svårt att tro gör rent, det är mer "lägger sig på ytan och ser snygga ut".

Fiebwings har ridsportbutiken här, får ta och kolla närmre på dem, dock är det väl en flytande med sprayflaska?

Suck, att det ska vara så svårt att hitta en vanlig tvål! :D

men du märker väl om det blir rent...?

vatten i sig löser ju upp smuts. jag justerar vattenmängden i svampen efter hur smutsigt lädret är. hade en redigt skitig martingal som jag stoppade i en hink med ljummet vatten och den blev helt ren. dock stel och torr. tänker det är därför man tillsätter glycerin eller annat fett i tvålarna, för att lädret inte ska torka ut? det är iaf min teori. ;)

Nu säger jag : TIB Lädersåpa men är lite osäker på innehållet. Det står på burken att det är Kokos och rapsfettsyra i den, men det kan väl inte va allt?
Det är det bästa jag någonsin provat, lädret håller sig jättefint läänge OCH man slipper det vita kletet i sömmarna, me like:love:

Men du måste ju rengöra lädret först på något sätt för att få bort smuts. Vatten tar inte bort allt och dessutom är inte för mycket vatten, som att tvätta lädret i vatten bra för lädret. Vatten och svett är de två största fienderna för läder.

När du gjort rent lädret behandlar du lädret, med någon sorts fett. Lägger du på något fett, t.ex. glycerine från början stänger du in allt, t.ex. salt från svett och liknande i de mikroskopiska springorna som finns i lädret, det om något skadar lädret.

thuzze: kokosOLJA är inte fett det alltså? :p
samma med olivtvål, den innehåller såklart olivolja och är just FETT.

Beror väl på hur man ser det, är ju inte riktigt samma sak som glycerin väl? Men har kanske samma funktion så då antar jag att det går bort.
Jag letade nämligen bara efter produkter som uteslöt glycerin och tänkte inte längre än så:D

Men även tvålar för människohänder innehåller väl fett (även glycerin)? Åtminstone dom av lite bättre kvalitet. Det går åt en himla massa olja till att koka ihop tvål...
Det finns ju också tvättolja till t.ex. "intimtvätt", antar att det vore lite ofräscht om det inte hade rengörande effekt:p

Vad vill du att tvålen ska vara gjord av i stället för fett då?

Liknande trådar

Utrustning Hej jag söker tips på kläder som inte ger mig och hästen statisk elektrisitet. Jag har förstått att syntetiska material går bort och att...
Svar
0
· Visningar
135
Senast: Islaend
·
Utrustning Hej hej! Jag rider en ridtravare som fungerar superbra på hackamore men när han har ett bett (tredelat tränsbett) i munnen blir han... 2
Svar
33
· Visningar
1 197
Senast: sweep
·
Utrustning Jag vill byta ut mina vanliga stövelsträckare i plast till någon variant som är mer luftiga eller andas. Jag blir ofta svettig på...
Svar
7
· Visningar
424
Senast: MiniLi
·
Utrustning Vill börja med att jag håller på att leta efter en sadelutprovare men vill gärna höra och få tips vad som kan passa min häst. Jag letar...
Svar
8
· Visningar
482
Senast: warg
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka