Bukefalos 28 år!

Lådervård *Tipstråd*

Status
Stängd för vidare inlägg.

Horse_power

Trådstartare
Eftersom dressyrnissar alltid ska ha perfekt och ren, fläckfri utrustning så tänkte att det skulle behövas en tråd om lädervård, där man kan ge tips åt andra och säga vad man själv andvänder :idea:
Så hur gör ni när ni putsar/rengör läder? Vad andvänder ni för produkter? (ge gärna tips på märken, vad man inte ska andvända osv.)
Om det är något ni undrar över inom lädervård kan ni också passa på att ställa frågorna här!

Så vad andvänder ni?/Hur gör ni när ni puttsar:
*Sadel (Stigläder, sadelgjordar i läder mm.)
*Träns (Både märkes prylar och billiga)
*Stövlar (även sporremmar, är det olika om man har snörning eller inte?)
*Övrig utrustning (Lädergrimma, benskydd osv.)

Mina frågor: ;)
*Hur gör ni/Vad andvänder ni/vad ska man inte andvända/tips när man har märkesträns (ex.OS, döbert, stübben,passier)?
*Tips på bra produkter till läderstövlar? (andvänder nämligen sadeltvål och läderbalsam till dem nu, vilket de inte verkar må så bra av:crazy:)
 
Sv: Lådervård *Tipstråd*

Sadel Tvättar med Stubben Glycerintvål och smörjer med Fårister, luktar lite illa i början men ack så mjukt och ickehalt det blir! Glänser gör det också!

Träns Samma som sadeln men om det är ett riktigt dyrt träns använder jag helst företagets egna produkter om det finns.

Stövlar Just nu spolar jag bara av dom och försöker få all smuts och sedan på med kiwibalsam.

Övrigtk Oftast bara lädertvål men om det behövs så lite fårister.

De andra frågorna har jag redan svarat på :idea:
 
Sv: Lådervård *Tipstråd*

det finns en nålad tråd om lädervård. använd sökfunktionen så får du svar på alla dina frågor. Där är det kunnigt folk som utalar sig. läs hela den tråden så blir du lärd!

men i egenskap av dressyrnisse som jobbat mkt med elitpållar (bara OS, Döbert o Passier samt röösli) som har pedatiskt putsad utrustning svarar jag:


Sadlar
Glycerintvål typ Ekol eller Grummetvättsåpa. Fett på stroppar och ytterst sällan på övriga delar av sadeln.
Dock till childeric använder jag det medföljande tvätt o smörj grejerna.

Träns
Grummesåpan eller TIB såpan eller Murphys. Även Stübben glycerintvål är mkt bra.
Fett när och där det behövs.

Övrigt (sadelgjordar/läder/grimmor/grimskaft osv.)
samma som övrigt

Stövlar
ALDRIG ALDRIG ALDRIG sadeltvål och fett. ALDRIG!!!!
tvätta av med vatten, torka torrt. skokräm, putsa glanisga och i med sträckare!!!
 
Senast ändrad:
Sv: Lådervård *Tipstråd*

Stövlar
ALDRIG ALDRIG ALDRIG sadeltvål och fett. ALDRIG!!!!
tvätta av med vatten, torka torrt. skokräm, putsa glanisga och i med sträckare!!!

Har misstänkt detta:o Finns det nått speciellt märke som har puttsgrejjer till stövlar då? vet inte vart man hittar sånt annars? :crazy::idea:
 
Sv: Lådervård *Tipstråd*

det finns en nålad tråd om lädervård. använd sökfunktionen så får du svar på alla dina frågor. Där är det kunnigt folk som utalar sig. läs hela den tråden så blir du lärd!

men i egenskap av dressyrnisse som jobbat mkt med elitpållar (bara OS, Döbert o Passier samt röösli) som har pedatiskt putsad utrustning svarar jag:


Sadlar
Glycerintvål typ Ekol eller Grummetvättsåpa. Fett på stroppar och ytterst sällan på övriga delar av sadeln.
Dock till childeric använder jag det medföljande tvätt o smörj grejerna.

Träns
Grummesåpan eller TIB såpan eller Murphys. Även Stübben glycerintvål är mkt bra.
Fett när och där det behövs.

Övrigt (sadelgjordar/läder/grimmor/grimskaft osv.)
samma som övrigt

Stövlar
ALDRIG ALDRIG ALDRIG sadeltvål och fett. ALDRIG!!!!
tvätta av med vatten, torka torrt. skokräm, putsa glanisga och i med sträckare!!!

Varför inte tvål o fett? Nyfiken o vill lära mig ngt nytt!
 
Sv: Lådervård *Tipstråd*

alla ridsport butiker som säljer läderstövlar, många vanliga sko butiker och skomakarna säljer produkter anpassade för läder skor/stövlar.

jag själv har Königs stövlar och använder Königs egna skokräm. Men jag tror inte den skilljer sig från vanlig svart sko kräm.
 
Sv: Lådervård *Tipstråd*

vanlig sadeltvål och fett förstår lädret i stövlarna, varför vet jag inte.
det går bra att använda vanlig skokräm, som finns i dom flesta skoaffärer.
 
Sv: Lådervård *Tipstråd*

för att tvålen löser upp ytskicktet på stövlarna och därmed även färgen. det är inte ovanligt att folk som använder tvål på stövlarna sitter där sen med grön flammiga stövlar!
sen så blir ju stövlarna endast smutsiga en liten bit på insidan strax ovan hälen. det är fett från hästen och det går bort med vatten.
fett skall man inte använda på läderstövlar för att fett mjukar upp lädret. man vill ju oftast inte ha mjuka och sladdriga stövlar.
stövlar behöver inte tillföras "näringen" som fins i tvål/fett utan dom har ju sitt ytskickt och behöver bara lite skydd. det skyddet tillför man genom att putsa och smörja på skokräm.

och dessutom, förvara inte lädret för torrt oh varmt!!!
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp