Läderträns vs plastträns

Sv: Läderträns vs plastträns

Plastträns.
Jag hatar o smörja.

Men använder faktiskt mest lädertränsen, tyglarna är lite roligare på dom. Plasttyglarna är ju rätt tjocka gummityglar som eg bara är bra när man är ute och galoppar.
 
Sv: Läderträns vs plastträns

Biothane-träns + tyglar. Älskar det och kommer nog aldrig köpa något annat någonsin :)
 
Sv: Läderträns vs plastträns

Jag har visserligen bara biothane tyglar men de är inte bra när dem blir blöta (jättehala) och jag har hört att vissa gått av vid lite strängare kyla :eek:

Så det är solskenstyglar för mig, jag både gillar och ogillar greppet man får när de är torra.
Det känns lite som att man sitter fast, vilket iof är bra för mig då jag har en förmåga att "glida ur" tyglarna *dumma mig*
Sen upplever jag det som negativt att de är väldigt lätta, man får liksom dålig känsla precis som när man försöker tömköra med syntettömmar om man fått hålla i ett par bra tömmar med rätt tyngd och känsla.

Fördelen är helt klart att man slipper smörja :D
Sen är det väl säkert både vanesak och smaksak med det övriga.

Så jag föredrar helt klart lädertyglar, ett plastträns känner ju inte jag på det sättet så det är väl lite som med syntetsadlar, smaksak mest med plus för att det är så enkelt att rengöra.

Kan fortfarande sakna min gamla Wintec ibland som jag bara solade av med vattenslangen efter en tur på terrängbanan och den blivit skitig :p
 
Sv: Läderträns vs plastträns

Läder, mycket hållbarare och inte mer jobb än plast egentligen. Plast blir ju också skitigt, och måste tvättas efter användning precis som läder.
 
Sv: Läderträns vs plastträns

KL

Biothane helt klart! Det håller bättre, är minde påverkbart av temperatur, är lättare att tvätta och ger garanterat inget skav på hästen.
 
Sv: Läderträns vs plastträns

Jag använder båda (läder och biothane).

Biothane föredrar jag när det är riktigt skitväder, året runt, eftersom det inte påverkas av det och därmed inte kräver någon skötsel. Jag rider vanligen ute, och sent en vardagskväll är det bekvämt att bara kunna hänga upp tränset och åka hem. Jag har det också när jag jobbar distansträning, galoppintervaller och annat ute, då hästen blir (ordentligt) svettig. Biothane måste naturligtvis också tvättas, men det är bara att skölja av och eventuellt torka med en handduk. Plus att det inte riskerar att skava när det blir dränkt i vatten/snö/svett.
Jag ska medge att jag inte är någon större fan av tyglarna, dock. Släta biothanetyglar vill jag absolut inte ha, eftersom biothane blir så förbaskat halt när det blir blött/fuktigt (det är ju orsaken till att det inte skaver..). Jag har ett par i gummi och ett par med flätad nylon. De senare är mina favoriter av tyglarna, men mina händer är inte speciellt glada i så tjocka/breda tyglar. De funkar bra ute, men that's it. De påverkas dock inte av temperatur; jag har använt biothanetyglar i snöstorm och -25 utan problem.

Jag är dock sadelmakare (under utbildning), och uppskattar läder mycket. Jag tycker att det är snyggare till vissa sammanhang (till distansen hör biothane liksom till ;) ), t.ex. till dressyrsadeln. Rent estetiskt. Och mina läderträns ger inte skav då jag använder dem, eftersom lädret är bra och välskött. Jag vill också kunna variera nosgrimma, vilket jag inte kan på samma sätt med enbart mitt distansträns. Eftersom jag har olika träns till olika sadlar, och varierar båda rätt friskt, blir det inte så mycket smörjande ändå.
I kombination med westernsadeln använder jag dessutom aldrig hela tyglar, utan rider av säkerhetsskäl med delade, och läder är miljoner gånger bättre i det fallet; mycket pga vikten. Även till dressyr och hoppning föredrar jag mina lädertyglar, eftersom de passar mina händer bättre; de är betydligt smalare.
 
Sv: Läderträns vs plastträns

Hemma använder jag numera alltid Nylonweb träns/tyglar från Libbys Tack under vintern eftersom jag inte har uppvärmd sadelkammare. Mjuka och sköna och finns i alla möjliga färger. Plast och biothaneträns tycker jag är för hårda på vintern.
Har även en *plastsadel* som heter Harlequin (tror jag) tillverkad i England som jag köpte av en händelse för 10 talet år sen och den är min skönaste favoritsadel. Så jag måste väl vara veganens dröm, inte en snutt läder i min utrustning ;-)
 
Senast ändrad:
Sv: Läderträns vs plastträns

Jag gillar Biothane Beta. Mjukare och det känns nästan som läder.
 

Liknande trådar

Utrustning Hej! Jag har ett par läder ridstövlar, dom är ca 7-8 år gamla och blivit flitigt använda tidigare så dom är väl "ingådda" men jag har...
Svar
8
· Visningar
388
Senast: Badger
·
Utrustning Hej! Innan massa kommentarer att ta ut sadelutprovare, jag ska det men vill bara kolla om det finns möjlighet att rida öht med...
Svar
0
· Visningar
342
Senast: liiinnea
·
Utrustning Hej! Jag vill höra era åsikter om; Baucherbett Fördelar? Nackdelar? Babypelham Fördelar? Nackdelar? Bettlösa alternativ Vilka...
Svar
0
· Visningar
301
Utrustning Jag har velat fram och tillbaka en tid gällande att hålla vår ponny barfota. Vi tog av skorna bak för en tid sedan och har jag nog...
Svar
8
· Visningar
648

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp