Barfota och boots

Sofie.S

Trådstartare
Jag har velat fram och tillbaka en tid gällande att hålla vår ponny barfota. Vi tog av skorna bak för en tid sedan och har jag nog bestämt mig för att ta av skorna fram också. Dock så vet jag (av förra ägaren) att ponnyn är något öm utan skor fram på grusväg.
Bakhovarna har hållt sig väldigt fina och inga tecken på att det ömmar.

Så nu sitter jag och kollar boots, har kontaktat en kvinna som erbjuder tjänsten att komma och mäta och passa in boots.

Vad har ni för erfarenheter? För- nackdelar?
Något särskilt märke eller modell ni föredrar?
Broddar ni dem hela säsongen (vintern) eller broddar ni av mellanåt?

Vår förra shettis köpte vi boots till men vi behövde aldrig använda dem för han blev aldrig öm.
 
Jag har flex boots och fick hjälp med att få dem utprovade. Tror utprovaren hade någon annan modell också kanske?
De är enkla att ta på och jag är väldigt nöjd, men det verkar vara rätt individuellt för både folk och fä :)
 
Jag använder Scoot boots, fått dem utprovade. Det funkar jättebra, lätta att sätta på och hålla rena, jag är jättenöjd!
 
Hade jag känt behov av brodd hade jag köpt ett par till det och haft ett par utan. Tänk på att vill du ha vanliga riktiga broddar man har i skor behöver du boots med lite mer rejäl sula. Tex Flex kan du bara ha dubb i så de hade i sådana fall passat bättre som obroddade eller om du tror det räcker med dubb.
 
Hade jag känt behov av brodd hade jag köpt ett par till det och haft ett par utan. Tänk på att vill du ha vanliga riktiga broddar man har i skor behöver du boots med lite mer rejäl sula. Tex Flex kan du bara ha dubb i så de hade i sådana fall passat bättre som obroddade eller om du tror det räcker med dubb.
Bra kommentar!
 
Jag har både Evo och Scoot, tycker evo är bättre. Min har fått skav av scoot samt småsten som fastnar i karleden, under ”flärpen”.
 
Hade jag känt behov av brodd hade jag köpt ett par till det och haft ett par utan. Tänk på att vill du ha vanliga riktiga broddar man har i skor behöver du boots med lite mer rejäl sula. Tex Flex kan du bara ha dubb i så de hade i sådana fall passat bättre som obroddade eller om du tror det räcker med dubb.
Jag menade dubb i mitt första inlägg, blev en miss.
Var medryttare på en ponny som hade en uppsättning med dubb och en utan.
Fundera mest på hur mycket jobb det är att ta i och ur dubbarna?
 

Liknande trådar

Utrustning Är det någon här som har hästar som går barfota och rids/tränas mer regelbundet? (Alltså inte föl/unghästar eller små sällskapsponnyer...
Svar
9
· Visningar
954
Senast: Miingla
·
Ridning Hej! Min islandshäst har nyligen blivit barfota efter många år med järnskor. Rider med boots fram och tycker inte han ömmar något...
Svar
6
· Visningar
938
Senast: Roheryn
·
Ridning Vilka alternativ till järnskor borde jag titta på? Mitt sto har alltid gått med järnskor, sista åren också med sula. Detta efter en...
4 5 6
Svar
115
· Visningar
12 561
Hästvård Försöker orientera mig i djungeln mellan barfota och "standardskodd" häst eftersom min häst inte riktigt fungerar inom något av de...
Svar
6
· Visningar
2 815

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Skadade hästar och konvalescenter
  • Dressyrsnack 17
  • Uppdateringstråd

Omröstningar

Tillbaka
Upp